نیوز سیتی!
10 آذر 1402 - 10:36

سدهای مازندران هر روز بهتر از دیروز

بارش‌های پاییزی امسال گرچه دیرهنگام بود اما توانست تاثیر بسزایی بر منابع ذخایر آب داشته باشد به طوریکه سدهای مازندران پر آب تر از قبل شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، بارش‌های پاییزی امسال گرچه دیرهنگام بود اما توانست تاثیر بسزایی بر منابع ذخایر آب داشته باشد.

در این میان اهمیت منابع ذخایر آب ازجمله سدها و آب‌بندان‌ها که خیال و نیاز آبی کشاورزان را در فصل زراعی تامین می‌کنند، مهم است.

سیدمحمدرضا رضوی در همین خصوص، اظهار کرد: میانگین بارش دو ماهه سال زراعی جاری استان مازندران منتهی به آبان ماه حدود ۱۶۲ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۵۲ میلی‌متر بوده، حدود هفت درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۹۸ میلی‌متر بوده،حدود ۶۵ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: میانگین بارش آبان امسال ۶۷ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۸۲ میلی‌متر بوده، حدود ۱۹ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵۱ میلی متر بوده، حدود ۳۱ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد.

حیدر داوودیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز درباره میزان ذخیره آب ناشی از این بارندگی‌ها در سدهای استان، اظهار کرد: مجموع آب ذخیره شده در ۱۱سد استان به بیش از ۱۳۷ میلیون متر مکعب بود که با ذخیره شدن ۴.۵میلیون متر مکعب آب بارندگی‌های اخیر، این میزان به حدود ۱۴۲میلیون متر مکعب افزایش یافت.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان ذخیره آب بارندگی‌ اخیر در مخزن سد آیت‌الله صالحی مازندران رقم خورد؛ به‌طوری‌که از زمان آغاز بارش تا پایان بارندگی‌ها حدود ۳.۳ میلیون مترمکعب به حجم ذخیره آب در مخزن سد آیت‌الله صالحی مازندرانی افزوده شد و حدود ۱.۲ میلیون مترمکعب دیگر هم در سایر سدهای استان مازندران ذخیره شد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1590042

مهمترین اخبار ایران و جهان: