نیوز سیتی!
13 آذر 1402 - 11:30

زمان خانه‌دار شدن در نقاط شهری آذربایجان‌شرقی و کشور

زمان انتظار برای خانه¬دار شدن خانوارهای شهری در استان آذربایجان شرقی با اتکاء به پس¬انداز، کمتر از نصف زمان انتظار در کشوردر سال 1400 بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺑﺨﺶ ﻣﺴﻜﻦ در اقتصاد و تأثیر معنادار این بخش ﺑﺮ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎی خانوار ﻭ ﻧﻴﺰ ﺣﺴﺎﺳﻴﺖﻫﺎ ﻭ تأﺛﻴﺮﺍﺕ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﺑﺎﻋﺚ ﺗﺤﻮﻻﺕ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ اقتصادی و اجتماعیﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ. اهم نتایج بدست آمده براساس نتایج طرح آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری و مقایسه تطبیقی ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺎﻧﻪﺩﺍﺭ ﺷﺪﻥ هر خانوار شهری ﺩﺭکشور و استان آذربایجان‌شرقی در سال‌های ۱۴۰۰-۱۳۹۰ عبارتند از: 

قیمت یک مترمربع زیربنای شهری کشور در سال ۱۳۹۰ با ۷.۸ میلیون ریال و با رشد متوسط سالیانه ۲۸.۱ درصد به ۱۱۸.۱ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ رسیده است. همچنین این رقم برای استان آذربایجان¬شرقی در سال ۱۳۹۰ برابر ۶.۰ میلیون ریال و با رشد متوسط سالیانه ۲۸.۰ درصد به ۹۰.۸ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

درآمد هر خانوار شهری کشور از حدود ۱۳۰.۳ میلیون ریال با رشد سالیانه ۲۱.۶ درصد به ۱۱۲۴.۲ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ رسیده است، این درحالی است که درآمد هر خانوار شهری استان آذربایجان¬شرقی از ۹۷.۱ میلیون ریال در سال ۱۳۹۰ با رشد سالیانه ۲۴.۳ درصدی به ۱۰۶۴.۸ میلیون ریال رسیده است. 

پس‌انداز هر خانوار شهری کشور از ۳.۰ میلیون ریال در سال ۱۳۹۱ با رشد سالیانه ۵۹.۶ درصدی به ۱۹۹.۲ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ رسیده است این در حالی است که پس‌انداز هر خانوار شهری استان آذربایجان‌شرقی از ۲.۳ میلیون ریال در سال ۱۳۹۱ با رشد سالیانه ۷۳.۶ درصدی به ۳۲۴.۱ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ رسیده است. بنابراین در سال ۱۴۰۰ خانوارهای شهری استان آذربایجان‌شرقی نسبت به خانوارهای شهری کشور ۶۳ درصد پس‌انداز بیشتری داشته‌اند.

زمان خانه‌دار شدن در کشور به ۸.۴ سال رسید 

 با فرض اتکا به کل درآمد برای خانه‌دار شدن هر خانوار شهری ( با در نظر گرفتن ۸۰ مترمربع مساحت زیربنا بر اساس الگوی مصرف در طرح ملی مسکن ) مدت زمان انتظار برای خانه‌دارشدن(۸۰ مترمربع) هر خانوار شهری کشور از ۴.۸ سال در سال ۱۳۹۰ به ۸.۴ سال در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

۶.۸ سال زمان خانه‌دار شدن در آذربایجان شرقی

با همین فرض مدت زمان انتظار برای خانه‌دار شدن هر خانوار شهری استان آذربایجان‌شرقی از ۴.۹ سال در سال ۱۳۹۰ به ۶.۸ سال در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

بدیهی است افزایش زمان انتظار لازم برای خانه‌دارشدن با اتکا به درآمد هر خانوار شهری کشور و استان آذربایجان‌شرقی را می‌توان ناشی از افزایش سرعت تورم بخش مسکن نسبت به سرعت افزایش درآمدها دانست.

با فرض اتکا به پس‌انداز برای خانه‌دار شدن هر خانوار شهری مدت زمان انتظار برای خانه‌دارشدن(۸۰ مترمربع الگوی مصرف) هر خانوار شهری کشور به ۴۷.۴ سال در سال ۱۴۰۰ رسیده است. با همین فرض مدت زمان انتظار برای خانه‌دار شدن هر خانوار شهری استان آذربایجان‌شرقی به ۲۲.۴ سال در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

به عبارت دیگر هر خانوار شهری استان آذربایجان‌شرقی ۲۵.۰ سال کمتر از خانوار شهری کشور برای خانه‌دار شدن زمان لازم دارند. کمترین زمان انتظار برای خانه‌دار شدن برای هر خانوار شهری کشور در سال ۱۳۹۶ با ۳۴.۵ سال و برای خانوار شهری استان آذربایجان‌شرقی نیز در همان سال برابر ۱۵.۴ سال بوده است. 

نگارنده:  فرهاد ذوقی
سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی


انتهای پیام/۶۰۰۲۶

منبع: فارس
شناسه خبر: 1593286

مهمترین اخبار ایران و جهان: