نیوز سیتی!
14 آذر 1402 - 14:29

عزم قزاقستان و ایران برای افزایش گردش مالی به 3 میلیارد دلار

مقامات قزاقستان و ایران برنامه افزایش و رساندن گردش مالی تجاری دوجانبه به 3 میلیارد دلار را امضا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، مقامات قزاقستان و ایران برنامه افزایش و رساندن گردش مالی تجاری دوجانبه به 3 میلیارد دلار را امضا کردند.

این سند در نوزدهمین نشست کمیسیون دولتی همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی قزاقستان و ایران که در تهران برگزار شد، به امضای «سریک جومانگارین» معاون نخست وزیر قزاقستان و «محمدعلی نیکبخت» وزیر کشاورزی ایران رسید.

جومانگارین در این مراسم یادآور شد: وظیفه دستیابی به رقم 3 میلیارد توسط سران هر دو کشور تعیین شده است. اولین گام برای تحقق این دستور، امضای یک برنامه برای رساندن گردش مالی دوجانبه خواهد بود. این سند از شرکت‌های صادرکننده در چندین زمینه از جمله افزایش حجم تجارت متقابل، حذف محدودیت‌های تجاری، معرفی مکانیزم تسویه دوجانبه و موارد دیگر حمایت می‌کند.

وی همچنین افزود: شرکت‌های قزاقستانی علاقه مند به صادرات کالاهای غیرخوراکی به بازار ایران هستند. تولیدکنندگان قزاقستانی آماده عرضه محصولات برای مصرف کنندگان ایرانی برای 75 قلم محصول به مبلغ کل حدود 250 میلیون دلار هستند.

به گفته «محمدعلی نیکبخت» وزیر کشاورزی ایران، شرکت‌های ایرانی می‌توانند صادرات ماهی و محصولات لبنی، عسل، میوه و سبزیجات، گیاهان دارویی، میوه های خشک و سایر محصولات غذایی را به قزاقستان انجام دهند.

طرف ایرانی همچنین به سرمایه گذاری در قزاقستان علاقه نشان داد و آمادگی خود را برای ایجاد شرایط ویژه برای تجارت در مناطق آزاد اقتصادی ایران اعلام کرد.‌

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1594786

مهمترین اخبار ایران و جهان: