نیوز سیتی!
17 آذر 1402 - 11:56

مشوق‌های دولت برای یک‌پارچه‌سازی اراضی کشاورزی چیست؟

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: از مزایای طرح تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، کاهش هزینه تولید، افزایش بهره‌وری و راندمان محصولات کشاورزی، سهولت استفاده از ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی و افزایش ضریب مکانیزاسیون است.

رضا افلاطونی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نایین اظهار کرد: قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی در سال ۱۳۸۵ تصویب شد که با فاصله ۱۰ ساله آئین‌نامه اجرایی آن به تصویب رسید.

وی ادامه داد: به صورت پراکنده در کشور اقداماتی در راستای تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی انجام شده بود، امسال با نگاه ویژه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی داشت، بخشنامه‌‌ای مبنی بر انجام حداقل یک پایلوت و نمونه‌ی تجمیع و یکپارچگی اراضی کشور توسط هر شهرستان ابلاغ شد.

افلاطونی افزود: در این راستا تمام شهرستان‌های کشور از جمله شهرستان نایین و شهرستان خوروبیابانک‌ پایلوت و نمونه خود را معرفی کردند که در شهرستان نایین، مزرعه حجت آباد در روستای چوپانان و در شهرستان خوروبیابانک، روستای حسین آباد گود به عنوان پایلوت کشوری برای طرح تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی انتخاب شد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به کلنگ زنی این طرح پایلوت کشوری در در روستای چوپانان و حسین آباد گود، گفت: از مزایای طرح تجمیع و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، کاهش هزینه تولید، افزایش بهره‌وری و راندمان محصولات کشاورزی، سهولت استفاده از ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی و افزایش ضریب مکانیزاسیون است.

وی گفت: تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی جزو اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است و آنچه که در راستای این طرح در شیوه‌نامه مربوطه دیده شده، مشوق‌های خوبی است که برای کشاورزان در نظر گرفته شده است، در صورتی که تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی انجام شود، کشاورزان مربوطه مشمول مزایا و مشوقات خواهند بود.

افلاطونی ادامه داد: تخفیف در بیمه محصولات کشاورزی، اولویت در تخصیص ماشین آلات کشاورزی، اولویت در تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، برخورداری از یارانه‌های دولتی در اجرای آبیاری‌های تحت فشار یا سامانه‌های نوین که در هر استانی با توجه به شرایط خاص خود می‌تواند کم فشار یا پرفشار باشد از جمله مشوق‌ها و امتیازات در نظر گرفته شده است.

پایان پیام/۳۸۱۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1597686

مهمترین اخبار ایران و جهان: