نیوز سیتی!
05 آذر 1402 - 09:05

اختلالات گوارشی، یکی از علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه علایم و نشانه های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می تواند به صورت بسیار متفاوت در افراد ظاهر شود، گفت: در ‏برخی موارد علایم و نشانه های مسمومیت با این گاز به صورت اختلالات گوارشی مانند تهوع و ‏استفراغ در فرد ظاهر می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی یزدانی اظهار کرد: در حال حاضر، موارد مسمومیت  ۱۵ درصد نسبت به مشابه سال قبل افزایش یافته است که با رعایت نکات ایمنی می توان از بروز مسمومیت جلوگیری کرد و به افرادی که دچار مسمومیت شده اند، کمک های اولیه ضروری را ارائه داد.

 وی با بیان اینکه مونوکسید کربن، گازی بی رنگ و بی بو است و عمده ترین منبع تولید این گاز، سوخت ناقص نفت و گاز است، اما در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به خصوص در محیط های دربسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود، افزود: بر اثر تنفس مقدار فراوان گاز مونوکسید یا جذب آن از راه پوست، این ماده وارد خون می شود و به جای اکسیژن وارد ارگانهای حیاتی بدن، چون قلب و مغز و شش ها می‌شود و به این ترتیب باعث مرگ افراد می‌شود.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در اثر تماس طولانی با مونوکسیدکربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه ها، ‏وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ رخ می ‏دهد.

یزدانی گفت: علایم مسمومیت با مونوکسیدکربن در کودکان تهوع، استفراغ و اسهال است که با مقادیر پایین تری از ‏مونوکسیدکربن بروز می کند. تماس طولانی مدت با گاز مونوکسید کربن به ویژه در کودکان، می تواند با بروز ‏اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد‎.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اولین اقدام در برخورد با فردی که با گاز مونوکسیدکربن مسموم شده است، انتقال مصدوم به هوای آزاد است و  در ‏صورت قطع تنفس بیمار، باید احیای قلبی ریوی را آغاز نمود و ‏با مرکز اورژانس١١۵ تماس گرفت.‏

وی با بیان اینکه با وجود توصیه ها و هشدارها ، باز هم همه ساله با شروع فصل سرد، شاهد حوادث ناگوار در این زمینه هستیم خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن باید به نکات پیشگیرانه توجه کرد و در صورت بروز مسمومیت ، پس از انجام اقدامات اولیه، با  اورژانس ١١۵ تماس حاصل شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1584642

مهمترین اخبار ایران و جهان: