نیوز سیتی!
05 آذر 1402 - 01:31

آیا درنای سیبری به ایران بازگشته است؟

در روزهای اخیر اخباری شنیده شد مبنی بر اینکه اهالی روستاهای مازندران، تک درنای سیبری را دیده‌اند. اما آیا این موضوع حقیقت دارد و واقعاً این پرنده به ایران بازگشته است؟

به گزرش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری فارس، در روزهای اخیر اخباری شنیده شد مبنی بر اینکه اهالی روستاهای همجوار تالاب فریدونکنار و منطقه ازباران، «امید»، درنای سیبری را دیده‌اند در شبکه‌های مجازی به صورت گسترده منتشر شد. این اخبار می‌توانست پایان چشم انتظاری دوستداران  این درنای تنها باشد.

آنچه در اخبار شبکه‌های مجازی مازندران بیان شد دیده شدن یک بال درنا در تالاب فریدونکنار است که مردم بومی منطقه آن را گزارش دادند. این خبر این ذهنیت را ایجاد کرد که احتمالاً پرنده رویت شده همان درنای سیبری، پرنده زمستان‌گذر فریدونکنار است.

امید بازنگشته است؟

عطالله کاویان مدیر کل محیط زیست مازندران گفته بود: اعزام محیط‌بانان به تالاب برای بررسی این موضوع که پرنده مشاهده شده آیا امید است یا نه انجام شد.

وی ادامه داد:‌محیط بانان طی مدت یک روز استقرار در تالاب و مشاهده وضعیت پرنده و بررسی آن دریافتند که پرنده مورد نظر امید نبوده است.

به گفته مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران با توجه به بررسی های دقیق انجام شده از سوی محیط بانان اینکه پرنده مشاهده شده «امید» باشد منتفی است. وی گفت: «امید» همه ساله اواخر مهر و اوایل آبان در تالاب فریدونکنار فرود می آید و در این سال‌ها هرازگاهی زمان فرودش با تاخیر همراه بود.

تنها بازمانده جمعیت درنای سیبری

«امید»، تنها بازمانده از جمعیت غربی درنای سیبری است که تا ۱۶ سال قبل با «آرزو»‌ جفت ماده خود، برای زمستان‌گذرانی به تالاب فریدونکنار در مازندران می‌آمد. پس از شکار یا تلف‌ شدن پرنده ماده که هنوز دلیل اصلی ازدست‌ رفتن پرنده ماده مشخص نیست، امید هرساله مسیر چند صد کیلومتری را بال می‌زند و به این خطه از شمال کشور می‌آمد.

به‌طور معمول از اواخر مهرماه و روزهای ابتدای آبان‌ماه چشم‌ها به تالاب فریدونکنار دوخته می‌شود و محیط‌بانان وضعیت منطقه را کنترل می‌کنند تا اثری از حضور این پرنده را مشاهده کنند. اما با گذشت نزدیک به ۱۴ از آبان‌ماه امسال هنوز خبری از این درنای سیبری نیست و به همین دلیل فعالان محیط‌زیست نگران نیامدن امید به ایران هستند.

تک درنای سفید سیبری برای رسیدن به مازندران باید مسیر پنج‌ هزار کیلومتری از زیستگاه اصلی‌اش در سیبری را با گذر از روسیه، قزاقستان و آذربایجان طی کند. مدت ماندگاری امید در مازندران به‌طور معمول چهار ماهه است، ولی سال گذشته پس از ۹۷ روز سفرش را پایان داد. از سال گذشته هم در وقت خود به ایران و محل گذراندن زمستان بازنگشته است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1584586

مهمترین اخبار ایران و جهان: