نیوز سیتی!
11 اردیبهشت 1402 - 18:24

شهرستان خدابنده پایلوت اجرای طرح پزشک خانواده شد

زنجان-معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: طرح پزشک خانواده به شکل پایلوت از شهرستان خدابنده آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مشهود تقیلو، بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری به اجرای طرح پزشک خانواده اشاره و اظهار کرد: ۲ هزار پروژه فقط در حوزه بهداشت برای اجرای طرح پزشک خانواده در نظر گرفته شده است که ۴ پروژه به استان زنجان تعلق داشت که قبلاً احداث شده و نیازمند تکمیل بود.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته این ۴ پروژه به ۴۷ مورد ارتقا یافت، ابراز کرد: برای راحتی کار در فاز نخست از هر استان یک شهرستان برای اجرای طرح پزشک خانواده در نظر گرفته شده و این طرح از شهرهای کوچک آغاز و به نوبت به شهرهای بزرگ توسعه می‌یابد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: با اجرای طرح در شهرهای کوچک نقاط قوت و ضعف آن بهتر شناسایی می‌شود و در استان زنجان ابتدا شهرستان خدابنده و شهر قیدار پیش‌بینی شده و به مرور سایر شهرستان‌ها اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در طرح پزشک خانواده باید هر شهروند یک مراقب سلامت داشته باشد که او را بشناسد، بیان کرد: مراجعات غیرضروری و غیر تخصص هم هزینه درمان را بالا می‌برد و هم فرآیند تشخیص را طولانی می‌کند اما در این طرح نظام ارجاع این موارد را بهبود می‌بخشد.

تقیلو یادآور شد: در این طرح یک پزشک و دو مراقب سلامت را برای هر تیم در نظر گرفتیم تا با ورود و ثبت مشخصات بیمار در سامانه، به شکل شبکه‌ای خدمات را از سطح یک و در صورت نیاز ارجاع به سطوح ۲ و ۳ ارائه دهیم.

وی به بحران سالمندی و پیری جمعیت اشاره کرد و گفت: جمعیت سالمند در کشور ما از سال ۴۰۰ تا ۴۲۰ یعنی طی ۲۰ سال ۲ برابر خواهد شد در حالی که این روند در سایر کشورها ۱۰۰ سال طول می‌کشد و شنان دهنده این است که ما ۵ برابر دنیا با مسئله پیری مواجه خواهیم شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه در زنجان در راستای توجه به فرمان رهبر معظم انقلاب برنامه‌هایی را در خصوص جوانی جمعیت و مقابله با سقط جنین در نظر گرفتی، خاطرنشان کرد: در یک همایش ۱۲۰۰ نفر به شکل حضوری و وبیناری با حضور مهمانان خارج کشور شرکت کردند و سعی کردیم پیام‌های جوانی جمعیت را در بین مردم ترویج کنیم.

وی با بیان اینکه طرح نفس یعنی نجات فرزندان سالم و جلوگیری از سقط جنین در استان زنجان نیز اغاز شده است، عنوان کرد: طرح نفس در طرح‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی ادغام شد و در این زمینه در کشور پیشرو هستیم.

تقیلو ادامه داد: تا پایان فروردین ۲۳۱ مادر باردار با جنین سالم برای سقط جنین مراجعه کرده بودند که تیم مداخله ما شامل روانشناس، ماما و کارشناس روی دانش مادران کار کردند و در نهایت ۲۲۸ نفر از سقط به طور قطعی منصرف شدند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1180842

مهمترین اخبار ایران و جهان: