نیوز سیتی!
08 اردیبهشت 1402 - 13:12

نجف لک‌زایی: رفراندوم در ایران برای اولین‌بار در قانون اساسی جمهوری اسلامی مطرح شد

لک‌زایی می‌گوید: رفراندوم با مقوله مردم‌سالاری و دموکراسی پیوند دارد، همچنین از سویی با مقوله آزادی و قانون ارتباط دارد، ضمن آن که دیگر مباحث مرتبط با حقوق عمومی نیز در آن قابل طرح است.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سومین محفل گفت‌و‌گو محور «فکرت» با اشاره به این که درخصوص بحث رفراندوم یا همه‌پرسی، به لحاظ فکری و اندیشه‌ای باید به ابعاد و جوانب مسأله به طور دقیق و علمی ورود پیدا کرد، ابراز داشت: رفراندوم با مقوله مردم‌سالاری و دموکراسی پیوند دارد. همچنین از سویی با مقوله آزادی و قانون ارتباط دارد، ضمن آن که دیگر مباحث مرتبط با حقوق عمومی نیز در آن قابل طرح است. 

وی افزود: نکته حائز اهمیت در این میان، آن که وقتی جامعه‌ای برای خود مکتب و مبنای فکری دارد باید براساس آن به مباحثی چون رفراندوم ورود پیدا کند.  ما چند نوع رفراندوم یا همه‌پرسی داریم که شامل جنبه مشورتی، جنبه تصویبی، جنبه الزامی و جنبه اختیاری می‌شود؛ ضمن آن که گاهی اوقات نیز بحث از ابتکار عام به میان می‌آید که در اینجا مردم رأساً پیشنهادی را در معرض عموم قرار می‌دهند و حال آن که در رفراندوم، اساساً دولت و حاکمیت مجری برگزاری آن است. 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: در اصول مختلف قانون اساسی بحث از رفراندوم شده و نخستین بار نیز در ایران، همه‌پرسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی مطرح شد و این‌ها نشان می‌دهد که بهره‌گیری از نظر مردم چقدر برای ساختار نظام سیاسی ما حائز اهمیت است.

در ادامه فیلم سخنان لک‌زایی را می‌بینید: 

 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1173642

مهمترین اخبار ایران و جهان: