نیوز سیتی!
20 فروردین 1402 - 12:38

«محفل» برنامه‌ای برای کشاندن موضوعات قرآنی به ساحتی عمومی‌تر

علی صدری‌نیا مجری، مستندساز و فعال رسانه‌ای کشورمان در یادداشتی به ویژگی‌های برنامه محفل پرداخته و از خط‌شکنی‌های این برنامه قرآنی در شبکه سوم سیما حرف زده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، با تأسیس شبکه قرآن در صداوسیما، سال‌هاست که دیگر شبکه‌ها وظیفه خودشان در قبال قرآن را فراموش کرده و به شبکه قرآن واگذار کرده‌اند. علی صدری‌نیا در یادداشتی درباره برنامه محفل به ویژگی‌های این برنامه قرآنی پرداخته است:

راه اندازی شبکه قرآن غیر از همه برکات و حسن‌هایش برای مخاطب تخصصی قرآنی، یک آفت بزرگ هم در این سال‌ها داشت؛ اینکه الباقی شبکه‌های تلویزیونی، دیگر برای تولید برنامه‌های تلویزیونی قرآنی، متناسب با مخاطب هدف خودشان، دینی را به گردنشان احساس نمی‌کردند، و این موضوع را از سبد مأموریت‌های خود بیرون می‌گذاشتند و تلاش ویژه‌ای هم در این راستا نمی‌کردند. یعنی برای بخش قابل توجهی از مخاطب عام، به مرور شبکه قرآن تبدیل به شبکه‌ای شد که بدون لحظه‌ای توقف صرفاً از روی آن می‌پریدند، و بقیه شبکه‌ها هم اساساً دغدغه‌ای برای طراحی و تولید آثار ویژه قرآنی و کشاندن موضوعات قرآنی به ساحت عمومی نداشتند. و این در حالی بود که برنامه‌های باسابقه‌تری همچون درس‌هایی از قرآن هم طبیعتاً با گذشت دهه‌ها از شروع پخش و حفظ ساختار ثابت برنامه، کم کم دوران اوج خود را سپری کرده بودند و این خلأ بیش از پیش به چشم می‌آمد.

مهمترین ویژگی برنامه محفل از نظر من همین است؛ اینکه این برنامه اولین تلاش ویژه در سال‌های اخیر است برای کشاندن موضوعات قرآنی به ساحتی عمومی‌تر؛ برنامه‌ای قرآنی که این بار مخاطب هدفش مخاطب تخصصی شبکه قرآن نیست، بلکه مخاطبی از جنس مخاطب شبکه سه را هدف گرفته است؛ اساس این دغدغه و فکر ارزشمند است. ضمن اینکه در تولید برنامه هم ویژگی‌هایی وجود دارد که نشان از این می‌دهد که با برنامه‌ای فکر شده و دارای طراحی مواجهیم. طبیعی است که این برنامه هم مثل هر اثر دیگری در فصل ابتدایی‌اش نقایصی داشته باشد، اما به نظرم حتماً تا اینجا نمره قبولی می‌گیرد و اگر آسیب شناسی دقیقی از این فصل اتفاق بیفتد و طراحی ویژه‌تری برای فصل‌های بعدی انجام شود، حتماً با برنامه‌ای آینده‌دار و جریان ساز و دارای اثرگذاری بیشتر روبرو خواهیم بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1137442

مهمترین اخبار ایران و جهان: