نیوز سیتی!
25 فروردین 1402 - 11:58

وحدت اسلامی کلید محو اشغالگر و آزادی قدس شریف

کارشناس مسائل منطقه معتقد است وحدت مسلمانان خاورمیانه و جهان اسلام کلید حل مشکل قدس شریف است.

«طلبشاه سلام» روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل منطقه در یادداشت کوتاهی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس قرار داد به طرح دیدگاه‌های خود در مورد قضیه فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی پرداخت.

در این یادداشت آمده است:‌مسئله قدس شریف از 75 سال پیش، یعنی از زمان تشکیل دولت صهیونیستی تا کنون همچنان مهم‌ترین مسئله جهان اسلام باقی مانده است.

تعرض اخیر نظامیان مسلح صهیونیست به مسجدالاقصی که منجر به زخمی شدن ده‌ها و بازداشت صد‌ها نفر شد، دلیل بارز آن است که رژیم صهیونیستی به هیچ یک از ارزش‌های مردم مسلمان و صاحبان این سرزمین کوچک‌ترین احترامی قائل نبوده، بلکه به صورت برنامه‌ای به دنبال محو تدریجی مسلمانان فلسطینی می‌باشد.

در حالی که تقدس و جایگاه فلسطین نزد همه پیروان دین اسلام یکسان است، جنایات بدون وقفه و به خصوص حمله به نمازگزاران مسجدالاقصی نه‌تنها هتک حرمت این جایگاه مقدس است، بلکه هشدار به همه مسلمانان جهان می‌باشد.

هدف حملات موشکی قرار گرفتن خاک سوریه و لبنان نشان‌دهنده آن است که برخی کشورهای اسلامی و عربی چنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی سکوت کرده که بی‌پروا به قلمرو کشورهای اتحادیه عرب تعرض می‌کند. این وضعیت به هیچ وجه در شأن دولت‌های کشورهای عربی نیست و لازم است مواضع خود نسبت به رژیم اشغالگر را تغییر داده و فکر نکنند که رفتن به سوی سازش با آن، باعث تامین و تضمین امنیت آنها خواهد شد. 

اما اتفاق مهمی که در این اواخر برای کشورهای خاورمیانه رقم خورد برقراری روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بود. البته ایران از زمان اعلام روز جهانی قدس توسط امام خمینی (ره) به طور قاطع از فلسطین حمایت کرده و طی بیش از چار دهه بر ضرورت آزادی سرزمین‌های اشغالی تاکید دارد.

از سوی دیگر عربستان سعودی دارای نقش و جایگاه خاصی در میان کشورهای عربی است و چنانچه تهران و ریاض به نزدیکی و هماهنگی مواضع خود نسبت به مسئله فلسطین دست پیدا کنند، شاهد تحولات مثبتی در این زمینه نیز خواهیم شد.  

با این وجود به نظر می‌رسد مهمترین امری که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای برای اتحاد کشورهای منطقه و تلاش‌ها در جهت آزادی فلسطین داشته باشد، پیشنهاد ایران مبنی بر حل مسائل خاورمیانه توسط خود کشورهای منطقه و بدون مداخلات خارجی است.

در واقع استقلال کشورهای منطقه و خروج آنها از وضعیت وابستگی به بیگانگان و به طور مشخص آمریکا و غرب منجر به فراهم شدن زمینه برای تصمیم‌گیری صحیح در جهت حل مسئله فلسطین خواهد شد.

اگر کشورهای منطقه شرایط استقلال واقعی خود را فراهم کنند، ترجیح دادن منافع اصلی اسلامی بر منافع محدود میسر خواهد شد که راه رسیدن به اتحاد واقعی برای حل قضیه فلسطین را کوتاه‌تر خواهد کرد.

چنانچه در حال حاضر استقلال واقعی این کشورها مهمترین موضوع باشد، پس وحدت واقعی اسلامی که بدون ترجیح دادن منافع عمده بر منافع محدود قابل تصور نیست و همچنین پذیرش ارجحیت منافع منطقه‌ای بر منافع نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در رسیدگی به مصائب و مشکلات مردم مظلوم سرزمین‌های اشغالی نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.  

تحقق این امر، یعنی شکل‌گیری اتحاد منطقه‌ای حول محور آزادی قدس به صورت طبیعی منجر به جلب توجه و آراء سایر کشورهای مسلمان در مورد فلسطین خواهد شد که روی مواضع سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تاثیر خواهد گذاشت و رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی خواهد کرد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1147442

مهمترین اخبار ایران و جهان: