نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 10:58

درآمد ۶۵ میلیارد تومانی مردم از نیروگاه‌های خورشیدی در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به ۶۰۵ نیروگاه برق خورشیدی خانگی در استان گفت: از ابتدای راه اندازی این نیروگاه ها تاکنون حدود ۶۵ میلیارد تومان درآمد نصیب مالکان شده است.

مهدی دادگر، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: تولید برق خورشیدی می‌تواند در کاهش مصرف آب و گاز و افزایش تاثیرات مثبت زیست محیطی را در بر داشته باشد.

وی افزود: با اجرای طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق خراسان جنوبی از آغاز تولید برق خورشیدی در استان از ۶ سال گذشته تا کنون، در مصرف آب ۷.۷۳ میلیون لیتر و در مصرف گاز ۱۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی و همچنین از انتشار ۲۲.۶۷ هزار تن گاز دی اکسید کربن جلوگیری شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تصریح کرد:  ۶۰۵ نیروگاه برق خورشیدی خانگی با مجموع ظرفیت ۷.۲ مگاوات در روستا‌ها و شهر‌های استان در حال بهره برداری است که از این تعداد ۸۵ نیروگاه طی یک سال گذشته به شبکه سراسری توزیع نیروی برق خراسان جنوبی متصل شده است.

دادگر افزود: علاوه بر نیروگاه‌های خورشیدی خانگی (کوچک مقیاس)  ۴ نیروگاه بزرگ خورشیدی نیز با ظرفیت ۱۸.۵ مگاوات در خراسان جنوبی فعال است.

وی خاطرنشان کرد: مردم خراسان جنوبی در نیروگاه‌های خانگی یا کوچک مقیاس استان طی یک سال گذشته با تولید ۱۲ هزار و ۲۱۶ مگاوات ساعت، ۲۶ میلیارد تومان درآمد کسب کرده اند که این مبلغ به مالکان  نیروگاه‌ها پرداخت شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: انرژی تولید شده از نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند در  تابستان که کمبود تولید در بخش نیروگاه برقابی محسوس است، به تولید برق استان و کشور کمک کند.

دادگر متذکر شد: شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی به نیابت از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) آمادگی انعقاد قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق برای مشترکانی که علاقه‌مند به نصب این نیروگاه‌ها هستند را دارد.

وی اظهار داشت: از ابتدای راه اندازی نیروگاه‌های خانگی برق خورشیدی در خراسان جنوبی تا کنون، ۳۵ هزار و ۱۴۸ مگاوات ساعت انرژی برق در استان تولید شده که ۶۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد نصیب مالکان این نیروگاه‌ها کرده است.

پایان پیام/۶۹۰۱۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1128942

مهمترین اخبار ایران و جهان: