نیوز سیتی!
04 اردیبهشت 1402 - 19:59

مشهد در چند قدمی ابتلا به بحران مهلک آلودگی هوای تهران/ مقصر آلودگی هوای مشهد کیست؟

یک کارشناس مدیریت شهری گفت: قانون هوای پاک بیشتر از آن که انگشت خود را به سمت محیط زیست ببرد باید از مدیران شهری سوال کند که چرا آمار مهاجرت مردم شهرستان‌ها به کلان‌شهرها رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری فارس از  مشهد، چند سالی است، که تهران به علت آلودگی هوا رکوددار تعطیلی در میان دیگر شهرها شده و به نظر می‌رسد مشهد و دیگر کلان شهر های ایران نیز در آینده‌ای نه چندان دور، میزبان این حجم از تعطیلات باشند،

 براساس آخرین نتایج وزارت بهداشت ۲۷ شهر ایران با معضل جدی آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکنند، که تقریبا ۲۲ هزار و ۸۰۰ مرگ را می‌توان به آلودگی هوا مرتبط دانست، تأمل برانگیز تر این که میزان  مذکور، نسبت به سال گذشته ۸۷ درصد افزایش پیدا کرده است، باید توجه داشت که این آمار صرفا مرگ‌ومیر را به ما گوش زد کرده و هنوز آمار بیمارانی را که درگیر مخارج بیماری‌ های مرتبطی همچون ریوی و... هستند، مورد بررسی قرار نگرفته است.

درباره آلودگی هوا باید از مدیران شهری سوال شود

حجت الاسلام امین بنی اسد در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: اگر مسئله تهدید آلودگی هوا در مشهد به صورت بنیادین مورد توجه مسئولین قرار نگیرد، همانطور که تصویب قانون هوای پاک پس از گذشت ۶ سال نتوانسته تأثیر بسزایی در پاک شدن هوای شهرهای صنعتی داشته باشد، تصویب قانون هم گرهی را باز نخواهد کرد.

ای کاش قانون هوای پاک به جای آنکه، سازمان محیط زیست را مسئول اصلی پیگیری آلودگی هوا بداند انگشت خود را بیشتر به سوی مدیران شهری و شهرداری ببرد. باید از مدیران شهری سوال شود چرا نحوه‌ مدیریت آن‌ها به‌گونه‌ای است، که آمار مهاجرت مردم شهرستان‌ها به کلان‌شهرها رو به افزایش است؟ چرا سفرهای درون شهری را نمی‌توانند کاهش دهند؟

برنامه هایی که مشکل آلودگی هوا را برطرف نمی کند!

وی افزود: برخی گمان می‌کنند، با گسترش فضای سبز یا افزایش کیفیت سوخت توزیعی وکاهش مصرف مازوت، مشکل آلودگی هوا برطرف می‌شود، در حالی که این موارد فقط سرعت رشد تولید آلودگی را کم خواهد کرد و در گذر زمان شاهد افزایش روزهای آلوده تری در شهر مشهد خواهیم بود.

مهم‌ترین نیازهای هر خانواده را اگر چهار نیاز شغل، تحصیل و تفریح و نیاز های روزمره بدانیم در این صورت، زیرساخت تأمین نیازهای مذکور در دستان مدیران شهری خواهد بود، آنان هستند، که با ایجاد فضای اشتغال در کلان‌شهرها شهروندان را ابتدائا در یک نقطه متراکم کرده و نیازهای آن‌ها را بصورت متمرکز پوشش می‌دهند.

چرا نیازهای هر خانواده در محل زندگی خودش تامین نمی شود؟

این کارشناس مدیریت شهری در نقد عملکرد و نگرش مدیریت شهر مشهد و دیگر کلان شهرها افزود: خیلی جای تعجب ندارد اگر با افزایش جمعیت شهر، خودروهای شخصی هم افزایش پیدا کند اما سوال اینجاست که مدیران شهری چرا نیازهای هر خانواده را در محل زندگی خودش تأمین نمی‌کنند که اعضای خانواده برای هر اقدام ضروری و غیر ضروری ناچار به سفر کردن به نقطه‌ای از شهر نشوند؟

آیا سفرهای درون شهری که باعث افزایش میزان آلاینده‌های زیست محیطی شده است، قابل کنترل نیست؟! چرا مدیریت شهری حمل و نقل محور، نتواسته آلودگی هوا را کنترل کند؟ اگر تعریف‌مان از مدیریت شهری را به جای مدیریت متمرکز مناطق شهری به مدیریت محله‌ای یا تعریف‌مان را از خانه به جای محل خواب به محل اجتماع خانواده برای تأمین نیازهای عاطفی و... ارتقاء بدهیم مشکل تا حد زیادی حل می شود.

پیشنهاد مدیریت محله محور برای کاهش آلودگی

حجت الاسلام بنی اسد با اشاره به ضعف های شیوه مدیریت شهری مشهد برای کاهش آلودگی هوا گفت: در مدیریت شهری حمل‌ونقل محور یا tod همه‌ی نیازها باید حول محور اقتصاد باشد، تا مخارج شهر به نحو حداکثری پوشش داده شود، یعنی مراکز تفریحی، سیتی‌سنترها و مراکز آموزشی هر کدام باید در نقطه‌ای قرار بگیرند که توسعه پایدار را ضمانت کنند. این نحوه تامین نیاز باعث شده سفرهای درون شهری افزایش پیدا کند، که طبیعتا مصرف سوخت خودروهای شخصی نیز بالا می رود.

در نتیجه شاهد آلودگی هوای گسترده در کلان شهرها هستیم، این آلودگی جدای از خسارت اقتصادی که سالانه حدود ۲/۶ میلیارد دلار برای دولت ایجاد می‌کند، به صورت غیر مستقیم یعنی از طریق مشکلات اجتماعی مثل طلاق، اعتیاد و ... که ریشه در روابط گسسته خانوده دارد، به اقتصاد کشور ضربه می‌زند، اما در مدیریت شهری محله‌محور تمام حرف این است که می‌توان شهر را کم هزینه‌تر مدیریت کرد به شرط اینکه نیازهای مردم محله‌ای تأمین شود.

باید قبل از تولید آلودگی هوا جلوی بحران را بگیریم

این کارشناس مدیریت شهری در پایان گفت: مدیران شهری با تغییر روند مدیریتی خود می‌توانند کاری کنند که آلودگی هرگز تولید نشود تا بعدا  جلوی آن را با قانون و تبصره بگیرند. این نحوه‌ مدیریت قطعا به پیوسته‌تر شدن روابط اجتماعی افراد و حفظ فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی آن‌ها منجر خواهد شد.

اگر مدیران شهری مشهد، روش مدیریت خود مبتنی بر tod را اصلاح نکنند، وضعیت شهر، بهتر که نمی شود، بلکه ترافیک و آلودگی هوا مانند تهران، حاالتی بحرانی به خود گرفته، که علاوه بر خسارت های اقتصادی به جامعه، کودکان محصل بیشترین ضربه را از آلودگی هوا و تعطیلی مدارس خواهند دید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1167742

مهمترین اخبار ایران و جهان: