نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 15:04

۲۳۰ دستگاه پنل خورشیدی تحویل عشایرآذربایجان غربی شد

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی گفت: ۲۳۰ دستگاه پنل خورشیدی رایگان با هدف بهره مندی از تکنولوژی‌های نوین تحویل عشایر این استان شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، علی ناجی اظهارداشت : ۶۰۰ پنل خورشیدی طی سه مرحله تحویل عشایر استان شد تا در راستای تولید روشنایی و شارژ گوشی تلفن همراه و سایر موارد از این انرژی استفاده شود.

وی با بیان اینکه این پنل‌ها با همکاری شرکت برق استان و مجموعه اداره کل عشایر تهیه شده است، اظهار کرد: این پنلها از محل اعتبارات استانی و ملی خریداری شده است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی گفت: ارزش هر کدام از این پنل‌های خورشیدی ۱۵۰ میلیون ریال است که به ازای هر چهار چادر و خانوار عشایری یک پنل تحویل نمایندگان این قشر می‌شود

‎وی درباره اینکه در آینده نزدیک با تامین اعتبارقرار است برای هر خانواده یک پنل خورشیدی تهیه شود، ادامه داد: ۱۸ هزار و ۷۲۰ خانوار عشایری در این منطقه سکونت دارند که شامل حدود ۱۰۰ هزار نفر است.

‎به گفته ناجی، آخرین سرشماری خانوارهای عشایری استان در سال ۱۳۹۷ بوده که به علت کوچ تعدادی از عشایر از این سرشماری جا مانده بودند که طی فراخوانی در سال گذشته سرشماری شدند.

‎وی با اشاره به خدمات مختلف تعریف شده برای عشایر استان بیان کرد: بهسازی و بازسازی ایل راه‌ها، آبشخورهای دامی ثابت، تهیه بستر استفاده از انرژی‌های نوین، تامین آب شرب بهداشتی برای عشایر از جمله اقداماتی است که سالانه برای این قشر از جامعه جامعه انجام می‌شود.

‎ناجی گفت: آذربایجان غربی همچنین با داشتن ظرفیت‌های عشایری طبق ارزیابی‌های سازمان امور عشایر و سازمان برنامه بودجه کشور، جایگاه سوم جمعیت عشایری را به خود اختصاص داده و سومین استان عشایرنشین کشور است.

وی تاکید کرد: همچنین ۲۵ درصد تولیدات پروتئینی عشایر کشور معادل ۱۵ هزار تن در آذربایجان غربی توسط عشایر تولید و به بازار عرضه می‌شود.

ناجی یادآور شد: عشایر استان در امر تولید صنایع دستی داری و غیر داری و صنایع سنتی عشایری، رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده‌اند و سالیانه بیش از ۲۳۰ هزار تن محصول در این حوزه تولید و عرضه می‌کنند.

وی اضافه کرد: عشایر استان با دارا بودن بیش از ۲ میلیون واحد دامی و تولید ۵۰ هزار تن شیر در سال رتبه اول کشوری را دارند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1172342

مهمترین اخبار ایران و جهان: