نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 10:33

سمنان رو به پیری می‌رود/ تمام امکانات دستگاه‌ها در اختیار ازدواج جوانان قرار گیرد

استاندار سمنان با اشاره به اینکه جمعیت این استان رو به پیری می‌رود، به دستگاه‌های اجرایی این استان دستور داد تا همه امکانات و تجهیزات خود را برای برگزاری مراسم ازدواج آسان در اختیار جوانان قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان صبح امروز در نخستین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان سمنان که در سالن یادگار امام (ره) استانداری برگزار شد، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز گذشته اظهار کرد: بر اساس بیانات ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب یکی از راهبردهای دشمنان کشورمان ناامیدسازی جوانان در بخش‌های مختلف است و امروز همه وظیفه داریم تا در راستای اعتمادسازی و امیدآفرینی در حوزه جوانان کار و تلاش بیشتری انجام دهیم.

وی ادامه داد: ایجاد تحول در ذهن واقعیات جامعه جوان جهانی یکی از راهبردهای مهم حوزه جوانان است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره داشتند و امروز باید تأثیرگذاری در واقعیات جامعه جوان جهانی توسط جوانان ایرانی بیش از گذشته باشد.

استاندار سمنان تأکید کرد: مسؤولان استان سمنان باید توجه ویژه‌ای به جوانان داشته باشند و در این استان بیشترین توجه در پست‌های مدیریتی هیأت‌های اندیشه‌ورز فعالیت‌های کارشناسی و با استفاده مطلوب و ظرفیت جوانان انجام شود.

هاشمی ادامه داد: عملیاتی‌سازی فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیازمند برنامه‌ریزی و ارائه پیشنهادات خلاقانه و جدید در این حوزه است.

وی با اشاره به دو مشکل عمده استان سمنان که شامل بحران جدی آب و جمعیت است، گفت استان سمنان رو به پیری می‌رود و باید در جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان در راستای جوانی جمعیت کارهای جدی صورت گیرد.

استاندار سمنان همچنین دستور داد تا همه امکانات و تجهیزات دستگاه‌های اجرایی استان سمنان در اختیار افراد جوانان قرار گیرد تا بتوانند مراسم جشن و سرور ازدواج خود را به‌آسانی برگزار کنند.

هاشمی گفت: تمام امکانات استان سمنان و سالن‌های پذیرایی دولتی، سالن‌های ورزشی و ... باید در اختیار خانواده‌ها به‌ویژه خانواده‌های کم‌بضاعت‌تر قرار گیرد تا مراسم ازدواج جوانان خود را با هزینه حداقلی در آن برگزار کنند.

وی ادامه داد: استان سمنان نیازمند کارهای جدید در حوزه جوانان است و این اقدامات باید با هماهنگی و برنامه‌ریزی اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان صورت گیرد.

استاندار سمنان همچنین خواستار واگذاری فعالیت‌ها به تشکل‌های مردم‌نهاد و سمن‌هایی که در این استان فعالیت دارند، شد و گفت: درصورتی‌که برنامه‌های مراسم ازدواج جوانان به آنها واگذار شود، آنها می‌توانند با بهترین برنامه و کمترین هزینه این فعالیت‌ها را اجرایی کنند.

هاشمی عنوان کرد: باید از افرادی که توان مالی ندارند در حوزه جوانان حمایت شود و امکانات دستگاه‌های اجرایی استان سمنان در اختیار جوانان قرار گیرد و دستگاه‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند.

وی ادامه داد: در روستاها و شهرهای مختلف استان سمنان باید در برگزاری برنامه‌های ازدواج جوانان اتفاقات خوبی رخ دهد و این انتظار جدی مدیریت عالی استان از دستگاه‌های اجرایی سمنان است.

استاندار سمنان همچنین از نهادهای انقلابی این استان خواست تا در حوزه ازدواج ورود جدی‌تری داشته باشند و امکانات خوبی را که در اختیار دارند در این زمینه به میدان بیاورند.

هاشمی گفت: باید مشخص شود که جهیزیه‌هایی که به افراد کم‌بضاعت داده می‌شود، در چه شرایطی توزیع خواهد شد و این امر نیز با برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه افزایش فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه ازدواج آسان باید برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد؛ چراکه هر جا کارها به تشکل‌های مردم‌نهاد واگذار شد، آنها موفق عمل کردند و این امر نیازمند حمایت جدی دستگاه‌های اجرایی است و همچنین ظرفیت جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌های استان سمنان نیز باید مورد استفاده قرار گیرد.

استاندار سمنان با بیان اینکه برای اشتغال جوانان در واحدهای تولیدی استان سمنان هیچ مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: حتی حاضر هستیم از اضافه جمعیت کار استان‌های هم‌جوار نیز پذیرش داشته باشیم.

هاشمی با بیان اینکه کمیته‌های زیرمجموعه ستاد ساماندهی امور جوانان باید به شکل عملیاتی و کاربردی فعالیت‌های خود را ادامه دهند و ایده‌های جدیدی را در راستای فعالیت‌های امور جوانان ارائه دهند، افزود: بورسیه صنعت یکی از اقداماتی است که می‌تواند در استان سمنان انجام شود.

اجرای طرح بورسیه صنعت در استان سمنان

وی تأکید کرد: دانشگاه‌ها و اداره کل صنعت معدن و تجارت استان سمنان می‌توانند با همکاری یکدیگر طرح بورسیه صنعت را در این استان اجرایی کنند که دانش‌آموختگان در عین تحصیل در واحدهای تولیدی استان سمنان نیز اشتغال داشته باشند.

استاندار سمنان گفت: مهارت‌آموزی باید به‌طور جدی توسط دستگاه‌های مسؤول پیگیری شود و فنی و حرفه‌ای و صندوق سرمایه کارآفرینی امید در این زمینه اولویت را به جوانان اختصاص دهند.

هاشمی گفت: در حوزه جوانی جمعیت کار عمده و ایده نو  اساسی باید در استان سمنان انجام شود و طرح‌های جدیدی در راستای جوانی جمعیت مورد اجرا قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تشویق جوانان به ازدواج و اشتغال در واحدهای تولیدی استان سمنان دو امر مهمی است که در این استان در کنار تلاش‌های مربوط به حوزه جوانی جمعیت باید پیگیری شود. استاندار سمنان بیان کرد: درصورتی‌که جوانان درخواست مجوز بوم‌گردی دارند، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان کارها را تسهیل کند.

استاندار سمنان با تأکید بر اینکه واگذاری مسکن جوانان نیز با اولویت بیشتری پیگیری شود، از آموزش و پرورش استان سمنان خواست تا توجه به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در هنرستان‌ها را به‌طور جدی پیگیری و آنها را در این زمینه تشویق کند.

تولید محتوا برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان

هاشمی با اشاره به اهمیت غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در فصل تابستان اظهار کرد: در این زمینه باید در حوزه فضای مجازی به‌طور جدی برنامه‌ریزی شود و تولید محتوا در این فضا امر بسیار مهمی است.

وی اضافه کرد: از فعالان فضای مجازی که اهل فکر و اندیشه و دارای مضامین تولیدات ارزشمندی هستند، باید در تأمین و تهیه محتوای مورد نیاز در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان استفاده شود.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه فضای مجازی همچون چاقوی دو لبه‌ای است که اگر به‌خوبی از آن استفاده نشود، می‌تواند اثرگذاری سوء داشته باشد، افزود: باید مدیریت خوبی در حوزه فضای مجازی صورت گیرد؛ چراکه در غیر این صورت دشمنان از آن در راستای اجرای برنامه‌ها و تأمین اهداف خود استفاده می‌کنند.

پایان پیام/2568/س/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1159086

مهمترین اخبار ایران و جهان: