نیوز سیتی!
18 فروردین 1402 - 15:58

معیشت مردم اولویت اول باشد/ امروز اکثریت جامعه به حجاب معتقد است

امام جمعه همدان گفت: دولت در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات خوبی انجام داده که جای تقدیر و تشکر دارد اما باید معیشت مردم به عنوان اولویت اول تأمین شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه در جمع نمازگزاران با بیان اینکه همه ما به ویژه مسئولان باید با خود مرور کنیم که یک روز در درگاه الهی باید نسبت به وظایف و وکالتی که مردم به ما دادند پاسخگو باشیم اظهار کرد: تقوای سیاسی یعنی عمل کردن به وظایفی که بر عهده همه ماست.

وی با اشاره به اینکه مردم در سال ۵۸ به جمهوری اسلامی رأی دادند تا مسئولان در مشی سیاسی، اقتصادی و شئون اجتماعی قوانین الهی را رعایت کنند افزود: رأی به جمهوری اسلامی در سال ۵۸ به این معناست تا زمامداران به معنای واقعی خادم مردم و در کنار مردم باشند، این رأی به این معنا بود که احکام اسلامی در جامعه اجرا شود.

امام جمعه همدان با بیان اینکه ۹۸ درصدی که در سال ۵۸ به جمهوری اسلامی رأی دادند بنایشان بر این بود که از احکام شریعت تخلف نشود تصریح کرد: امام راحل(ره) فرمودند که استقلال، آزادی و اقتصاد باید در پناه شریعت و اسلام باشد.

وی با اشاره به اینکه رأی به جمهوری اسلامی یعنی رأی به عدالت ادامه داد: یکی از نکاتی که در درون رأی به جمهوری اسلامی است، اجرای آموزه‌های دینی در حوزه  اقتصاد است.

شعبانی با تاکید بر اینکه اسلام در حوزه اقتصاد نظریات خاص خود را دارد خاطرنشان کرد: اسلام معتقد است که در جامعه باید عدالت اقتصادی بر قرار باشد، همچنان که فقر در جامعه محکوم است تکاثر و اشرافیت نباید در جامعه حاکم باشد.

وی با اشاره به اینکه ثروت نباید در دست عده‌ای قارون صفت اسیر شود گفت: نباید ثروت در جامعه منحصر به عده خاصی باشد بلکه باید در اختیار عموم مردم قرار گیرد تا به تعبیر قرآن عده‌ای با رانت خواری و مفسده اقتصادی و اختلاس به ثروت برسند و دیگران تماشاگر باشند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه اگر عده‌ای در جامعه ثروت انباشتند و عده‌ای نمی‌توانند زندگی روزمره خود را بگذرانند، این اسلام نیست، بلکه کالایی تقلبی است اظهار کرد: نباید در جامعه تبعیض‌ اقتصادی وجود داشته باشد به نحوی که اسلام و قرآن با فساد مخالف است.

وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در سال جدید اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری فرمودند به جد و بدون تعارف با فساد اقتصادی مبارزه کنید چراکه فساد اقتصادی در برخی از لایه‌های مدیران دولتی و خصولتی‌ها وجود دارد و این اقدام نیاز مند حرکت انقلابی است.

شعبانی با بیان اینکه مردمی سازی اقتصاد به عدالت اقتصادی کمک می‌کند تصریح کرد: مبارزه با فساد به عدالت اقتصادی کمک می‌کند از همین رو ما نیاز به مبارزه جدی با فساد اقتصادی بدون هیچ تعارف و اغماضی داریم، بدون اینکه فرق داشته باشد که مفسد اقتصادی در کدام جریان سیاسی است، بدون اینکه فرق کند چه شخصیتی دارد.

وی با اشاره به اینکه رأی به جمهوری اسلامی یعنی مبارزه با قارون‌ها ادامه داد: کجای اسلام می‌گوید که ازدواج و زندگی روزمره باید با وام، قسط و ... بگذرد.

امام جمعه همدان خاطرنشان کرد: اگر گاهی سیاست غلطی را می‌بینیم به اسم اسلام نباید تمام شود، جمهوری اسلامی یعنی تحقق احکام اسلام که آموزه‌های اقتصاد نیز جزئی از آن است.

وی با تأکید بر اینکه توصیه‌های مقام معظم رهبری مباحث بسیار عمیقی در اصول اسلامی است گفت: امیدواریم که مسئولان ما به تذکرات مقام معظم رهبری توجه کنند.

شعبانی با بیان اینکه مردمی سازی یعنی حمایت و ایجاد شغل برای جامعه کارگری اظهار کرد: البته این اتفاق با افزایش حقوق محقق نمی‌شود، آنچه اسلام توصیه می‌کند و مقام معظم رهبری هم تأکید دارند یعنی اینکه کارگر صاحب کار شود و در اقتصاد و در یک کارخانه بزرگ سهیم شود.

وی با اشاره به اینکه مردمی سازی می‌تواند با همراه کردن تعاونی‌ها پیش برود افزود: البته دولت در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات خوبی انجام داده که جای تقدیر و تشکر دارد اما باید معیشت مردم به عنوان اولویت اول تأمین شود.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مهار تورم مد نظر مقام معظم رهبری یعنی اینکه زندگی روزمره مردم تأمین شود تصریح کرد: در حوزه زیرساخت‌ها در استان و در سطح کشور اقدامات خوبی انجام شده اما باید برآیند اقتصادی در زندگی مردم داشته باشد.

حجاب و عفاف نیازمند برنامه منسجم فرهنگی است

وی در ادامه به بیانیه وزارت کشور در حوزه حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: این اقدام قابل تقدیر و تشکر است اما مهم‌تر از آن اجرای قوانین است، چرا که انتشار بیانیه، ایجاد کمیته‌های عفاف و حجاب و ... تا میدان عمل نرسد ارزش ندارد و وزیر کشور باید نظارت کند که در سطح ملی به چه میزان به این اهداف دست یافتیم.

شعبانی با بیان اینکه در مسأله حجاب و عفاف نیازمند برنامه منسجم فرهنگی هستیم اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) فرمودند که روزگای خواهد آمد که معروف معنای خود را از دست می‌دهد، بنابراین باید به این مسأله توجه کنیم که بسترهای تربیتی و فرهنگی جامعه در طول سال‌های گذشته به درستی نتوانسته  حجاب را تبدیل به معروف کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از افراد حجاب را یک معروف و یک ارزش در جامعه نمی‌دانند افزود: جای معروف و منکر در جامعه تغییر کرده، مثلاً از عنوان حجاب اجباری استفاده می‌شود در حالی که حجاب کرامت و منطبق بر فطرت بشر است.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه در نبرد فرهنگی و تربیتی، میدان را به دشمن واگذار کردیم تصریح کرد: دشمن در فضای مجازی جای معروف و منکر را تغییر می‌دهد و ارزش سازی می‌کند، اینکه گاهی دلسوزان از مدیریت فضای مجازی سخن می‌گویند به خاطر این مسأله است که غرب ارزش‌های تمدنی خود را به جامعه قالب می‌کند.

وی ادامه داد: دختر نوجوان امروز جامعه که ممکن است کشف حجاب کند در همین بستر تربیتی، آموزش و پرورش ما تربیت و پای همین تلویزیون و فضای مجازی بزرگ شده است؛ البته نمی‌گوییم مقصر نیست اما ما هم برنامه فرهنگی نداشتیم.

شعبانی خاطرنشان کرد: در سینمای دهه ۶۰، ارزش‌های انقلابی، دینی، مذهبی و ملی وجود دارد اما آیا در سینمای دهه ۷۰ و دهه ۸۰ که دختران ما در آن بزرگ شده‌اند توانستیم معروف‌ها و ارزش‌ها را معرفی کنیم؟

وی با اشاره به اینکه  یکی از نیازهای ما بازسازی نظام فرهنگی و تربیتی است که این دست مسئولان است گفت: بارها تأکید شده که سینمای ما باید اصلاح شود، بازار و جشنواره‌های ما نیاز به اصلاح دارد.

امام جمعه همدان عنوان کرد: در جشنواره فجر پوشش خاصی را استفاده و ترویج می‌کنند سپس ما به دخترانمان می‌گوییم که چرا این پوشش را دارید.

وی با اشاره به اینکه در سینما برخی از پوشش‌ها را در جامعه رواج دادند افزود: نیاز داریم که برنامه جامع فرهنگی را اصلاح کنیم و کار عمیق و بنیادی را در جامعه همراه با یک برنامه منسجم که تضاد درونی ندارد  در پیش بگیریم.

شعبانی در ادامه تصریح کرد: با تمام نواقص فرهنگی که داشتیم و به وظایف فرهنگی خود عمل نکردیم البته  که فرهنگ مظلوم واقع شده و تا کوچکترین مشکلی که پیش می‌آید بودجه فرهنگی قطع می‌شود و از فعالان مردمی فرهنگی حمایت نمی‌شود، اما امروز اکثریت جامعه به حجاب معتقد است و باید به قانون عمل کرد.

وی با بیان اینکه برای اینکه در جامعه تنش ایجاد نشود باید به قانون عمل کنیم خاطرنشان کرد: اصلاح نظام فرهنگی لازم است اما اگر مسئولان وضع فعلی را کنترل نکنند، برنامه فرهنگی نیز عقیم می‌ماند.

امام جمعه همدان خطاب به برخی از خواهرانی که کشف حجاب کردند گفت: حجاب برای آن است که بانوان ابزار دست شهوت‌پرستان و ملعبه دست هوسرانان نشوند و بانوان در منزل نگران خیانت همسران خود نباشند.

وی با بیان اینکه حجاب برای آن است که دختر جوان در سن ۲۰ سالگی خانه بخت نرود و ۲۵ سالگی به خانه پدر بازگردد اظهار کرد: حجاب و عفاف برای آن است که در خانواده‌ها دلمشغولی ارتباط با اجنبی فراهم نشود، جامعه بستر انحراف جنسی نشود و تا چشم‌های آلوده بانوان را دنبال نکنند.

شعبانی با اشاره به اینکه دغدغه اسلام این است که فکر جامعه درگیر صورت‌ها نشود و به سیرت‌ها بی توجهی کند افزود: حجاب  برای آن است که جوان درگیر لعاب‌های زندگی نشود و به حقیقت‌ها برسد.

وی با بیان اینکه شعارهایی که گاهاً مطرح می‌شود تجسم شهوت پرستان است تصریح کرد: عزت جامعه بانوان، کرامت و شخصیت آنها مهم است.

امام جمعه همدان در پایان به شب‌های قدر نیز اشاره کرد و گفت: در مراسم‌هایی که برپا می‌شود تقویت  باورهای دینی، جلسات علمی و تبیینی مد نظر قرار گیرد، گاهی در برخی از برنامه‌ها، موارد غیر اولویت‌دار مطرح می‌شود که باید از آن اجتناب شود.

پایان پیام/89040/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1133686

مهمترین اخبار ایران و جهان: