نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 09:42

گرد و خاک رهاورد نبود آب در زاینده‌رود و گاوخونی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: وزارت نیرو باید ضمن اجرای طرح‌های تأمین آب و احیای زاینده‌رود نسبت به تأمین حقابه‌های قانونی کشاورزی و زیست محیطی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی که ۹۸ در صد آن خشک و تبدیل به کانون گرد و خاک شده، اقدام کند.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: به علت گرد و غبار ناشی از وزش تندباد و خیزش کانون‌های فرسایش بادی درون و برون استانی در مناطق شرقی و شمالی استان و جنوب سمنان از اواخر روز دوشنبه تا روز جمعه کاهش کیفیت هوا و نیز کاهش میدان دید در مناطق شمال شرق و مرکز استان پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: شدت گرد و غبار در روز سه‌شنبه در شهرستان‌های خوروبیابانک، اردستان، نایین و شهرهای شرق و شمال استان و چهارشنبه در مناطق مرکزی و اصفهان خواهد بود.

شیشه‌فروش با تأکید بر ممنوعیت هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها شود، گفت: فعالیت‌های خاک‌ورزی، خاکبرداری، آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز، فعالیت‌های معدنی و حمل و نقل خاک و گچ ممنوع است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط زیست و همکاری اداره صمت، بیان کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گرد و خاک بخصوص افراد آسیب‌پذیر، استفاده از ماسک استاندارد، عدم ورزش و حضور در فضاهای باز در شرایط گرد و خاک، رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده‌ای به لحاظ کاهش شعاع دید و توجه به توصیه‌های پلیس راه در این رابطه توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷ روز ناسالم در اصفهان ثبت شده است، عنوان کرد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی به میزان یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شده که ۱۵۰ هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهال‌کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی در ۱۴ کانون مطالعه شده است.

شیشه‌فروش ادامه داد: استان  اصفهان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان در اثر خشکی رودخانه زاینده‌رود و عدم کشت به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی نیز
 تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده است به شکلی که با وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم مواجه با خیزش گرد و خاک می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: وزارت نیرو باید ضمن اجرای طرح‌های تأمین آب و احیای زاینده‌رود نسبت به تأمین حقابه‌های قانونی کشاورزی و زیست محیطی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی که ۹۸ در صد آن خشک و تبدیل به کانون گرد و خاک شده، اقدام کند.

وی بیان کرد: سازمان‌های حفاظت محیط زیست، سازمان منابع طبیعی و هواشناسی کشور نیز در راستای اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار نسبت به ایجاد سیستم‌های پیش‌بینی تأمین اعتبار برای کنترل کانون‌های فرسایش بادی بحرانی، تامین اعتبار برای اجرای طرح‌های بیابان زدایی، نهال‌کاری و آبخیزداری اقدام کنند.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1365042

مهمترین اخبار ایران و جهان: