نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 16:08

راه های تامین برق اضطراری برای دستگاه جوجه کشی

قطعی برق در حین استفاده از دستگاه جوجه کشی یکی از دغدغه های اصلی پرورش دهندگان و کاربران است زیرا در یک چنین مواقعی تخم های نطفه دار آسیب دیده و جنین تلف می‌شود که در نهایت کاهش شدید در راندمان جوجه کشی به چشم می‌خورد.

 اما در هنگام قطعی برق چه میتوان کرد و راهکارهای تامین برق اضطراری برای دستگاه جوجه کشی چیست در این نوشته به طور مفصل توضیح داده شده است.

قطعی برق چه مشکلاتی را در دستگاه جوجه کشی به وجود می‌آورد؟

قطعی برق و نبود آن گاه می‌تواند مشکلات غیر قابل جبرانی را در وسایل برقی به وجود بیاورد که دستگاه جوجه کشی نیز از این قاعده جدا نیست در اغلب مواقع نوسانات برقی منجر به ایجاد مشکل در برد و سنسور دستگاه می‌شود و احتمال پدید آوردن سوختگی در سوکت ها و منابع تغذیه برد را به همراه دارد. اگر این نوسانات با ولتاژ بالا توام شود امکان آتش سوزی در برد وجود دارد.

توجه داشته باشید که خرابی در سنسور بر اثر ولتاژ کم خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

قطع شدن برق چه مشکلاتی را برای تخم های نطفه دار ایجاد می‌کند؟

دستگاه های جوجه کشی نیاز به برق با ولتاژ 220 ولت دارند و قطع شدن مداوم برق شوک دمایی را به تخم های نطفه دار وارد می‌کند که در اکثر مواقع باعث تلف شدن و از بین رفتن جنین در داخل تخم می‌شود. بنابراین گرم و یا سرد شدن ناگهانی تخم ها در اثر قطعی برق آسیب جدی در روند جوجه کشی ایجاد خواهد کرد.

انواع سیستم های تامین برق اضطراری

سیستم های تامین برق اضطراری در حالت کلی به 4 دسته تقسیم بندی می‌شوند که با استفاده از آنها هنگام قطعی برق با مشکل جدی مواجه نخواهید شد. سیستم های تامین برق اضطراری به شرح زیر است…

ژنراتور تولید برق
اینورتر 12 ولت به 220 ولت دستی
اینورتر 12 ولت به 220 ولت اتوماتیک
یو پی اس  یا (uninterruptible power supply)

چگونگی تامین برق اضطراری در دستگاه جوجه کشی

راهکارهای متفاوتی برای تامین برق اضطراری در دستگاه جوجه کشی وجود دارد که عبارتند از…

چنانچه برق مصرفی دستگاه جوجه کشی 12 ولت است می‌توانید به راحتی آن را به باتری 12 ولت وصل کنید تا دستگاه روند عادی خود را طی کند و مشکل جدی در جوجه کشی به وجود نیاید.
پیشنهاد دوم استفاده از یو پی اس (ups) است. بهترین راهکار در این راستا استفاده از اینورتر می‌باشد که برق 12 ولت را به 220 ولت تبدیل کرده و به دستگاه جوجه کشی متصل کنید. بدین منظور میتوان از انواع اینورتر تمام اتوماتیک جهت تغذیه دستگاه استفاده کرد.

روش های محافظت از دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار در هنگام قطعی برق

برای محافظت از دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار داخل دستگاه راهکارهای مختلفی وجود دارد که از بین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

جهت تعیین محدوده معین از ولتاژ برق از یک محافظ برق استفاده کنید.
برای جلوگیری از سرد شدن تخم ها از سیستم های برق اضطراری استفاده کنید.
هنگام استفاده از باتری خودرو برای این کار از اینورتر استفاده کنید.

لازم به ذکر است دستگاه های ایزی باتور یک و دو از برق 12 ولت تغذیه می کنند یعنی هنگام اتصال باتری خودرو به آنها نیاز به اینورتر نیست و داشتن دو انبرک برای این کار کفایت می‌کند.

سیستم برق اضطراری چگونه از تلف شدن جوجه ها جلوگیری می‌کند؟

سیستم برق اضطراری به کار گرفته شده در مواقع قطعی با تامین زودهنگام برق مانع کاهش دما و رطوبت دستگاه شده و روند جوجه کشی طبق روال عادی طی می‌شود. بنابراین بهترین اقدام در این راستا استفاده از سیستم های تامین انرژی به خصوص در دوران هچ می باشد زیرا  با سرد شدن دمای دستگاه و کاهش رطوبت پوسته تخم سفت شده و جنین امکان بیرون آمدن از آن را نخواهد داشت.

سخن آخر

در این نوشته در رابطه با راهکارهایی که می‌توان هنگام قطعی برق برای به وجود نیامدن مشکل در دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار انجام داد مطالبی ارائه شده است که با استفاده از نکات گفته شده می توانید بدون دغدغه به روند جوجه کشی ادامه داد.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1418486

مهمترین اخبار ایران و جهان: