نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 09:43

مجوز فعالیت ۲۸۳ معدن در خراسان‌شمالی صادر شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی از صدور مجوز فعالیت ۲۸۳ معدن در استان خبر داد و گفت: تعداد معادن فعال استان ۱۴۷ مورد است که یک معدن نیز در حال تجهیز است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، صبح امروز حسین حاجی بگلو، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها از صدور مجوز فعالیت ۲۸۳ معدن در استان خبر داد و اظهارکرد: تعداد معادن فعال استان ۱۴۷ مورد است که یک معدن نیز در حال تجهیز است.

وی گفت: در حال حاضر تعداد ۷۷ معدن غیرفعال در استان وجود دارد که فرسودگی ماشین آلات و نبود صنایع فرآوری مواد جهت تکمیل زنجیره تولید از مشکلات معدنکاران استان بوده و سبب خام فروشی شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی با اشاره به معادن سنگ تزئینی (مرمر، مرمریت،کنگلومرای تزیینی)،کلیت، باریت، سرب و روی استان افزود: این معادن بیشترین خام فروشی را دارند و در اولویت ایجاد صنایع تبدیلی هستند.

حاجی بگلو تسهیلات خرید ماشین آلات به کمک صندوق بیمه، تامین زیرساخت و واردات با تخفیف گمرکی را از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات معادن دانست.

وی تصریح کرد: راهسازی به طول ۵۰کیلومتر انجام و در دست تکمیل است و برق‌رسانی دو معدن از اقداماتی است که در جهت تامین زیرساخت معادن در دولت سیزدهم تاکنون صورت گرفته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی کمبود نقدینگی را عمده‌ترین مشکل معدن کاران برشمرد که منجر به عدم امکان نوسازی و بازسازی معادن و افزایش هزینه تولید گردیده است و افزود: امسال حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل توافقنامه صندوق بیمه و بانک ملی برای رفع این مشکل اختصاص یافت.

وی مشکل دیگر معادن استان را صنایع پایین دستی فراوری سنگ‌های تزیینی، تولید انواع پودر میکرو بنز، صنایع پایین دستی آلومینا، سرب و روی بیان کرد و گفت: در خصوص تامین زیرساخت تا حدودی این مشکل مرتفع شده است و به دلیل پیگیری و جذب اعتبارات، کمتر مجموعه معدنی مشکل راه و برق دارد.

پایان پیام/س

 
منبع: فارس
شناسه خبر: 1429986

مهمترین اخبار ایران و جهان: