نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 18:46

نورپردازی «مناره آجری» خرم‌آباد در دستور کار قرار گرفت

خرم‌آباد- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از اختصاص مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار برای نورپردازی و ساماندهی اطراف «مناره آجری» خرم‌آباد خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن‌پور امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در راستای توسعه صنعت گردشگری، بهسازی و زیباسازی حریم آثار و ابنیه تاریخی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی لرستان، نورپردازی «مناره آجری» خرم‌آباد را در دستور کار قرار داد.

وی اظهار کرد: با توجه به قرار داشتن «مناره آجری» در ورودی شهر خرم‌آباد به عنوان مرکز استان و به منظور معرفی و زیباسازی این بنا، عملیات نورپردازی آن به زودی آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه «مناره آجری»، جاذبه‌ای تاریخی در جنوب شهر خرم‌آباد است که قدمت آن به قرن چهارم هجری بر می‌گردد، افزود: این بنای ارزشمند با قدمتی حدود ۹۰۰ سال در کنار شهر قدیمی «شاپورخواست» بر روی پایه‌ای سنگی بنا شده است.

حسن‌پور، بیان کرد: این مناره در گذشته‌های دور، میل راهنما و دیده‌بانی بوده و برای نگهبانی از شهر و هدایت کاروانیان عبوری استفاده می شده است و با توجه به سبک معماری بنا، احتمالاً تاریخ ساخت آن به دوره فرمانروایی دیلیمان برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: بلندای «مناره آجری» بر اثر عوامل طبیعی کاهش یافته و اکنون با احتساب پایه سنگی، ارتفاع آن به ۳۰ متر و حداکثر قطر آن به ۴.۵ متر می‌رسد.‌

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به اینکه ورودی بنا در قسمت غربی قرار گرفته و بعد از عبور از ۹۹ پله می‌توان به پشت‌بام مناره دسترسی پیدا می‌کنید، عنوان کرد: این بنا مربوط به دوره آل‌بویه می‌باشد و به شماره ۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1442342

مهمترین اخبار ایران و جهان: