نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 22:26

نیروی هوایی رومانی به 32 جنگنده اف-35 مجهز می‌شود

نیروی هوایی رومانی با اعلام افزایش توان نظامی روسیه قصد دارد 32 فروند جنگنده نسل پنجم «اف-35» از آمریکا خریداری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌ای روز شنبه اعلام کردند که نیروی هوایی رومانی قرار است به 32 فروند جنگنده «اف-۳۵» ساخت آمریکا مجهز شود.

به گزارش وبگاه «اروتایم» وزارت دفاع رومانی درخواست رسمی برای دستیابی به ۳۲ جنگنده  «اف-۳۵ ای» ساخت شرکت آمریکایی«لاکهید مارتین» را به پارلمان ارائه کرد. هزینه تخمینی این خرید ۶.۵ میلیارد دلار است.

این وزارتخانه افزایش توان نظامی روسیه و افزایش فشارهای نظامی در امتداد مرز شرقی را به عنوان توجیه برای تقویت  نیروی هوایی اعلام کرده است.

رومانی ۶۵۰ کیلومتر مرز مشترک با اوکراین دارد و  میزبان سامانه دفاع موشکی بالستیک آمریکاست.

در راهبرد شورای دفاعی رومانی آمده است: «داشتن قابلیت‌های عملیاتی دفاع هوایی قوی، معتبر انعطاف‌پذیر و کارآمد به عنوان بخشی از تعهدات ما به‌عنوان یک کشورعضو ناتو و اتحادیه اروپا و کلید تحقق اهداف سیاست دفاعی رومانی است.»

وزیر دفاع رومانی گفت: «ما در حال برداشتن اولین گام برای تجهیز نیروی هوایی به یک توانایی پیشرفته هستیم که وضعیت یکپارچه‌ای را در ساختار امنیتی در شرق و منطقه دریای سیاه به رومانی فراهم کند.»

پیش بینی می‌شود پس از تصویب در پارلمان رومانی مذاکرات با آمریکا در سال ۲۰۲۴ نهایی شود. سفارش دوم برای یک دسته پروازی دیگر  متشکل از ۱۶ جنگنده اف-۳۵ نیز در حال بررسی است.

جنگنده‌های اف-۳۵ قرار است جایگزین ناوگان اف-۱۶ این کشور در نظر گرفته شود. اخیراً ۲ دسته پروای جنگنده دست دوم اف-۱۶ از پرتغال و نروژ خریداری شد. رومانی چندی قبل جنگنده‌های «میگ-۲۱» خود را از رده خارج کرد.

چندی قبل منابع خبری از تقابل جنگنده‌های «سوخو-۲۷» روسیه با جنگنده‌های «اف-۱۶» رومانی از اعضای ائتلاف ناتو خبر دادند.در این تقابل  دو فروند جنگنده سوخو-۲۷ روسیه در ماموریت معمول خود در حریم هوایی بابلتیک پرواز کردند. 

ائتلاف ناتو برای رصد فعالیت نیروی هوایی و زمینی روسیه چن هواپیمای «آواکس» در رومانی مستقر کرده است.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1438986

مهمترین اخبار ایران و جهان: