نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 21:57

تحولات قفقاز و وضعیت امنیتی دریای سیاه محور گفت‌‌وگوی بلینکن با فیدان

وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا در خصوص آخرین تحولات منطقه قفقاز جنوبی و وضعیت امنیتی دریای سیاه تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شنبه شب در خصوص آخرین تحولات منطقه قفقاز و وضعیت امنیتی دریای سیاه تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» این دو مقام ارشد ترکیه و آمریکا درباره موضوعات مهم مختلف از جمله تحولات منطقه قفقاز جنوبی و تلاش‌ها برای عادی سازی روابط  جمهوری آذربایجان و ارمنستان بحث و تبادل نظر کردند. وزرای خارجه ترکیه و آمریکا به از سرگیری ابتکارغلات دریای سیاه، وضعیت امنیتی در دریای سیاه و موضوع گسترش ناتو پرداختند.

بر اساس این گزارش، کشورهای غربی روسیه را به ایجاد بحران و ناامنی غذایی در بحبوحه جنگ متهم می‌کنند. روسیه با رد این اتهامات می‌گوید بلافاصله پس از برآورده شدن خواسته‌هایش ذیل توافقنامه غلات، به آن باز خواهد گشت. پیش‌تر، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت مسکو تمدید این توافق را در صورتی که همه مفاد مربوط به روسیه در عمل اجرایی شود، بررسی خواهد کرد. 

خبرگزاری «آناتولی» نیز در خصوص این رایزنی نوشت، وزیر امور خارجه ترکیه و وزیر امور خارجه آمریکا روز در مورد احیای ابتکار غلات دریای سیاه، امنیت دریای سیاه و گسترش ناتو گفتگو کردند.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف همچنین در این تماس تلفنی که به درخواست بلینکن انجام شد، درباره تحولات قفقاز جنوبی و روند عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان گفتگو کردند.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، اخیرا  گفت که ایالات متحده به گفتگو در مورد توافق صلح با آذربایجان و ارمنستان ادامه می دهد. وی گفت: «ما همچنان معتقدیم که توافق صلح در دسترس است.»

«جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان چندی قبل در «آرلینگتون» در «ویرجینیا» گفت‌وگوهای دوجانبه داشتند.

و با وزیر خارجه ایالات متحده و «جیک سالیوان»، دستیار رئیس جمهور و مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کردند.

یک دیپلمات روس نیز شنبه شب به وقت تهران اظهار داشت که ارمنستان و جمهوری آذربایجان آماده امضای معاهده صلح بدون هیچ گونه محدودیتی هستند.

روسیه که دارای نیروهای حافظ صلح در قفقاز جنوبی است، تلاش می‌کند صلح پایدار بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برقرار کند.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427742

مهمترین اخبار ایران و جهان: