نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 10:48

تصمیم حرفه‌ای باشگاه تراکتور/ نقش مربی قوی در راس تیم

اتفاقات چند روز اخیر باشگاه تراکتور را می‌توا‌ن نقطه عطفی در سلسله تصمیمات درست در باشگاه تراکتور دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اتفاقات اخیر تراکتور هر چند ختم به خیر شد؛ اما موشکافی و آسیب‌شناسی این موضوع می‌تواند از موارد مشابه در آینده جلوگیری کند. فراموش نکنیم  فراهم شدن ساختار درست باشگاه فراتر از هر 3 امتیازی بوده و می‌تواند موفقیت‌های تراکتور در بازی‌های آتی را بیمه کند.

نقش مالک باشگاه تراکتور

محمدرضا زنوزی مالک باشگاه تراکتور برای موفقیت تیم تراکتور در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری کلانی کرده که تقریبا از عهده همگان خارج بوده و عملا هم در جریان ماشین‌سازی هیچ فردی قادر به تامین چند میلیارد بدهی این باشگاه نشده و زمینه سقوط و انحلال این باشگاه فراهم شد. زنوزی در تشکیل این تیم نقش موثر و انکار ناپذیری داشته و سرمایه شخصی‌اش را وارد فوتبال کرده و جزو قدیمی ترین افراد بخشی خصوصی در فوتبال کشور به شمار می‌رود.

طبیعی است که در بین ستاره‌های تیم تراکتور تعدادی به صورت مستقیم و یا با نظر مالک باشگاه جدب شده و با وی ارتباط نزدیکی داشته باشند و بازیکن با تصور حمایت مالک باشگاه خود را متمایز از سایر بازیکنان دانسته و همین موضوع در تصمیمات باشگاه با اخلال مواجه سازد.

زنوزی در قضیه اختلاف خمز و آلوز نقش فرا مدیریتی داشته و به عنوان مالک باشگاه سعی کرد با دادن اختیارات تام به مدیر باشگاه و سرمربی تیم، قضیه به شکل حرفه‌ای حل شود.

خمز و تصمیم درست

تجربه تلخ مماشات با بازیکنانی که از قوانین باشگاه تراکتور تخطی کردند همیشه خاطر تماشاگران را آزرده است. مهمترین نمونه می‌توان به استوکس و لی‌اروین اشاره کرد. بی‌نظمی در بازگشت به تبریز و حضور در تمرینات همیشه به دلیل درخشان در تیم با دیده اغماض از سوی مربیان وقت همراه بوده و این بازیکنان بیشتر به بی نظمی تشویق می‌شدند. و جالب اینکه باشگاه به جای برخورد قاطع سعی می‌کرد تخلفات بازیکنان نادیده انگاشته و برای همین هیچ گزارشی در مورد بی‌نظمی‌های این بازیکنان به فیفا داده نشده و روزی که بازیکنان فوق و موارد مشابه برای گرفتن مطالبات خود به فیفا شکایت کردند، باشگاه تراکتور محکوم به پرداخت تمامی مطالبات بدون کسر حتی یک دلار جریمه، شد.

حالا خمز پدیده تیم تراکتور در فصل جاری را به دلیل تاخیر در بازگشت به تبریز از لیست بازی با نفت مسجد سلیمان خط زد. بازیی که بعد از دو باخت خانگی تراکتور حساسیت بیشتری برای تیم داشته و 3 امتیاز حساس این بازی می‌توانست آرامش را به تراکتور بازگرداند. اما خمز روی تصمیم خود پافشاری کرده و ریکاردو را به مسجد سلیمان نبرد. کسب 3 امتیاز این بازی با بهترین نتیجه خارج از خانه، بخشی مدیون شجاعت خمز در این تصمیم بود.

اقدام باشگاه در تصمیم درست شفاف سازی و حل بحران

باشگاه تراکتور شب قبل بازی با نفت مسجد سلیمان در رسانه رسمی خود  از خط خوردن ریکاردو آلوز به دلیل غیبت در تمرینات و بازگشت دیرهنگام به تبریز از لیست بازیکنان این بازی خبر داد تا به نوعی جلو شایعه سازی را گرفته باشد. برگزاری جلسات توسط نصیرزاده مدیر عامل باشگاه برای حل موضوع در نهایت به عذرخواهی آلوز از سرمربی تیم تراکتور شد تا زمینه بازگشت وی به تمرینات تیم فراهم شود. این که باشگاه در جای درستی ایستاده بود؛ کمک کرد موضوع سریع‌تر حل شود.

هواداران تراکتور

با نگاهی به فضای مجازی مشخص شد که بیشتر هواداران تراکتور از تصمیم باشگاه حمایت کردند، هر چند آلوز در بین هواداران تراکتور از محبوبیت بالایی برخوردار است اما به همین نسبت خمز هم محبوب هواداران بوده و ترجیح داده شد به جای جانبداری از این دو، به تصمیم باشگاه  احترام گذاشته شود.

نکته آخر نقش مربی قوی

شاید یکی از دلایل حل شدن سریع این بحران که می‌توانست شیرازه اتحاد باشگاه تراکتور را متلاشی کند؛ قرار گرفتن یک مربی قوی در راس باشگاه بود. مربی که می‌داند چگونه با بازیکنان خود رفتار کند. تصور کنید مربی که ضعیف‌تر از بازیکن باشد چطور می‌توانست به این موضوع برخورد کند. در تاریخ باشگاه تراکتور بارها دیده شده که تخلفات بازیکنان نامی با اغماض مربیان همراه شده بود؛ زیرا ترس از نتیجه تیم و اخراج در بیشتر مربیان به وضوح عقب‌نشینی در بی‌نظمی بازیکنان منجر شده است. خمز اگر از اخراج شدن از تیم تراکتور می‌ترسید هیچ وقت آلوز را خط نمی‌زد. اما به کارش ایمان دارد حاضر نیست از تفکراتش کوتاه بیایید؛ حتی اگر به قیمت اخراج شدنش باشد.

حالا حتی برای خارجی‌های تراکتور هم تفهیم شد که قد هیچ بازیکنی بالاتر از تیم تراکتور نیست.

انتهای پیام/60017

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1126721

مهمترین اخبار ایران و جهان: