نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 11:14

تجارت با اوراسیا را باید به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم

رئیس کل گمرک ایران در دیدار با مسئول گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: تجارت با کشورهای اوراسیا را باید به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم.

به گزارش خبرنگار مهر محمد رضوانی فر رئیس گمرک جمهوری اسلامی در دردیدار با ایلدار علیشروف وزیر مسئول گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: اگر چه موافقت نامه‌های ایران و اوراسیا ۳ ساله است اما استراتژی دولت همکاری بلند مدت با اوراسیا است، در سال گذشته شمسی حجم مبادلات تجاری با اوراسیا ۳ و ۳ دهم میلیارد دلار بوده است که از این میان ۱.۷ میلیارد درهم واردات و بقیه صادرات بوده است.

رضوانی فر افزود: باید این میزان را به ۱۰ میلیارد دلار رساند که کاملاً امکان پذیر است، یک میلیون تن از مبدا اوراسیا با ایران واردات شده و ۷۰۰ میلیون تن از مبدا ایران صادر شده است.

رئیس گمرک افزود: نکته بعدی ترکیب واردات و صادرات است، اگرچه تعاملات ما مبادلات محدود به چند قلم است، نکته ظریف این است مبادلات ما با تعامل خوبی همراه است، کالاهای کشاورزی، صنعتی، ساختمانی و پتروشیمی است که این نشان می‌دهد تحقق ۱۰ میلیارد دلار نشدنی نیست.

رضوانی فر افزود: نکته بعدی این است که با پنج کشور اوراسیا مجموعه توافقنامه‌ها را از قبل داشتیم و برخی از آنها قدمت چهل تا پنجاه ساله دارد و وظیفه ما آن است که این توافقنامه را بیشتر کنیم. پیشنهاد این است که یک کارگروه مشترکی را امروز تعیین کنیم تا برنامه اقدام برای افزایش سرعت مبادلات تجاری به روزرسانی شود، سر فصل‌های پیشنهادی ما به شرح ذیل است: تبادل الکترونیک، تبادل الکترونیک اسناد گمرکی، اطلاعات ارزش و تعرفه به صورت ۲ دوطرف مبادله شود و از آنجایی که ایران پایگاه آموزشی منطقه‌ای گمرک است علاقه مندیم آموزش‌های گمرک را اجرایی کنیم، افزایش تبادل ترانزیت و آی تی، افزایش خدمات به افراد فعال در حوزه گمرک و افزایش تسهیلات به فعالان ۲ طرف در این حوزه از دیگر پیشنهاداتی است می‌شود عملیاتی کرد.

رضوانی فر افزود: هر گونه مبادله اطلاعات باید دو طرفه باشد، این اصل اول را اگر قبول داشته باشند درباره شرح اطلاعات مشکلی نداریم، این اطلاعات ۲ بعد فنی و محتوایی دارد، در موضوع محتوایی هر اطلاعاتی را که بخواهند به شرط اینکه اطلاعات متقابل را به ما بدهند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1175121

مهمترین اخبار ایران و جهان: