نیوز سیتی!
17 فروردین 1402 - 02:42

وعده حذف ویزا برای شهروندان ترکیه در سفر به اتحادیه اروپا

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و رقیب آتی اردوغان وعده داد که ویزای سفر به اتحادیه اروپا برای شهروندان ترکیه را حذف کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «کمال قلیچداراوغلو»، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و رقیب آتی اردوغان در انتخابات، وعده سفر بدون ویزا به اتحادیه اروپا را داده است.

قلیچداراوغلو، نامزد اصلی اپوزیسیون ترکیه برای ریاست جمهوری، روز چهارشنبه با وعده سفر بدون ویزا به اتحادیه اروپا در صورت انتخاب شدن، تلاش کرد نظر رأی دهندگان را جذب کند.

رهبر مخالفان در این ارتباط گفت: «ما به قدرت خواهیم رسید و ریاست جمهوری را به دست خواهیم آورد و حداکثر ظرف یک سال این کشور را به مکانی تبدیل خواهیم کرد که در آن شهروندان می‌توانند به راحتی و آزادانه نفس بکشند. در مدت سه ماه، هر شهروندی می‌تواند بدون ویزا به اروپا سفر کند.»

کمتر از یک ماه پیش، ائتلاف احزاب مخالف ترکیه رسماً کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری خواه خلق را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است در ۱۴ ماه مه برگزار شود، انتخاب کرد. معاون رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و نمایندگان احزاب مخالف در بیانیه‌ای اعلام کردند که کمال قلیچدار اوغلو رسماً نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی ترکیه نیز از حزب حاکم عدالت و توسعه برای انتخابات ۱۴ ماه می سال جاری میلادی معرفی شده است. رئیس جمهور ترکیه چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه سال گذشته اعلام کرده بود که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور رأس موعد قبلی یعنی ۱۴ ماه مه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد. اردوغان در سخنرانی برای قانون‌گذاران حزب حالم عدالت و توسعه ترکیه در این خصوص گفته بود: «انشاالله مردم این کشور ۱۴ مه آنچه ضروری است را انجام خواهند داد.

پیش از این، تاریخ برگزاری انتخابات سراسری ترکیه ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) اعلام شده بود اما اردوغان حدود یک ماه و نیم قبل گفت که حزب عدالت‌وتوسعه تمایل دارد این انتخابات زودتر برگزار شود.

پس از زلزله‌های ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری ماه گذشته در ترکیه که تاکنون بیش از ۴۵ هزار قربانی برجای گذاشته، زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر احتمالی تاریخ برگزاری انتخابات این کشور به گوش می‌رسید و برخی معتقد بودند که این انتخابات به اواسط یا اواخر سال موکول خواهد شد. این در حالی است که هم‌زمان با آغاز رسمی روند انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه، رئیس‌جمهور ترکیه گفته است که ائتلاف مخالفان او هیچ برنامه خاصی جز «جاه‌طلبی سیاسی، تقسیم جایگاه‌ها و غارت کشور» ندارند. وی که در نشست استانی رؤسای حزب حاکم عدالت و توسعه صحبت می‌کرد گفت: «ما سخت‌تر کار خواهیم کرد و بیشتر تلاش می‌کنیم تا فاجعه زمین‌لرزه را به فرصتی برای خدمت بیشتر به مردم و تبیین دستاوردهای خود تبدیل کنیم.»

اردوغان همچنین افزود: «برنامه (ائتلاف) مخالفان چیست؟ جاه‌طلبی سیاسی تنها برنامه‌شان است؛ تقسیم پُست‌ها و جایگاه‌ها، برنامه برای غارت کشور، برهم‌زدن وحدت و همبستگی ملی ما.»

به گفته اردوغان «ائتلاف مخالفان، تلاشی برای برگشت ترکیه قدیم است؛ زمانی که هزینه‌های سنگین بر کشور و مردم تحمیل می‌شد.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1130765

مهمترین اخبار ایران و جهان: