نیوز سیتی!
12 اردیبهشت 1402 - 07:13

تلفات گسترده پلیس فرانسه در اعتراضات بزرگ روز کارگر

وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که حداقل ۱۰۸ افسر پلیس در درگیری‌های سراسر فرانسه با معترضان خشمگین مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکای نیوز، در جریان تظاهرات روز کارگر در فرانسه بیش از ۱۰۰ پلیس زخمی شدند. در همین ارتباط نیز وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که حداقل ۱۰۸ افسر پلیس در درگیری‌های سراسر فرانسه با معترضان خشمگین مجروح شده‌اند.

«جرالد دارونین» گفت که این تعداد زیاد از مجروحان پلیس بسیار نادر است. او همچنین افزود که ۲۹۱ نفر دیگر نیز در جریان ناآرامی‌ها دستگیر شده‌اند.

صدها هزار نفر در تظاهرات اول ماه مه علیه طرح اصلاحات قوانین بازنشستگی رئیس جمهور فرانسه شرکت کردند.

اگرچه بیشتر اعتراضات صلح آمیز بودند، اما گروه‌های رادیکال بمب‌های بنزینی و آتش زا در جریان تظاهرات پرتاب کردند و پلیس با گاز اشک آور و آب پاش پاسخ داد.

مشخص نیست چه تعداد از معترضان در اعتراضات روز گذشته مجروح شده‌اند. الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه نیز در توئیتی نوشت که خشونت «غیرقابل قبول» است.

وزارت کشور فرانسه نیز تعداد کلی تظاهرکنندگان را ۷۸۲ هزار نفر اعلام کرد که ۱۱۲ هزار نفر در پاریس پایتخت این کشور در اعتراضات شرکت کردند. اتحادیه کارگران فرانسه نیز می‌گوید تعداد شرکت کنندگان در اعتراضات روز کارگر امسال در فرانسه سه برابر سال‌های گذشته بوده است.

وزیر کشور فرانسه همچنین گفت که در پاریس، یک افسر پلیس بر اثر اصابت یک بمب دست ساز بنزینی از ناحیه دست و صورت دچار سوختگی شدید شد. اقدامات خشونت آمیز معترضان همچنین در شهرهای لئون، تولوز و نانت رخ داد و برخی از وسایل نقلیه به آتش کشیده شد. معترضان همچنین به برخی مشاغل و فروشگاه‌ها حمله کردند.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان برای مدت کوتاهی یک هتل مجلل در شهر جنوبی مارسی را اشغال کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دوشنبه اولین بار از سال ۲۰۰۹ بود که هشت اتحادیه کارگری بزرگ فرانسه همزمان از فراخوان‌های اعتراضی حمایت کردند.

از ماه مارس یعنی از یک ماه پیش تا کنون که دولت ماکرون تصمیم گرفت طرح تغییر قوانین بازنشستگی را بدون تصویب مجلس و با وجود نارضایتی‌های گسترده و با استفاده از اختیارات ویژه به قانون تبدیل کند، اعتراضات در فرانسه نیز با خشونت همراه شده است.

اگرچه مکرون می‌گوید اصلاحات در قوانین بازنشستگی یک ضرورت است، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت بزرگی از مردم فرانسه مخالف افزایش سن بازنشستگی هستند.

انتظار می‌رود این اصلاحات تا سپتامبر اجرایی شود. دولت وعده مذاکرات بیشتر را داده است، اما اتحادیه‌ها مصمم هستند که تغییرات در قانون سن بازنشستگی را لغو کنند و مشخص نیست که تقاابل دولت و معترضان تا کجا ادامه خواهد داشت.

همزمان با بکار گیری خشونت پلیس علیه معترضان، تعداد زیادی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد نیز از وضعیت نقض حقوق بشر در فرانسه انتقاد کردند. گزارش یورونیوز در این ارتباط حاکیست: حمله به مهاجران، خشونت‌های پلیس و طبقه بندی افراد بر اساس نژاد از جمله دلایل انتقاد این گروه از کشورها از پاریس است. این کشورها از فرانسه خواستند تا بر شدت تلاش‌ها برای مقابله با تبعیض و خشونت‌های ناشی از نفرت مذهبی و نژادی بیافزاید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1181865

مهمترین اخبار ایران و جهان: