نیوز سیتی!
14 اردیبهشت 1402 - 14:11

آموزش و پرورش زیربنای تحقق تمدن نوین اسلامی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: جنس فعالیت تشکیلاتی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با سایر دانشگاه‌ها متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، با حضور محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، نشست با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران برگزار شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این جلسه ضمن تبریک روز معلم و گرامیداشت سالروز شهادت شهید علامه مطهری، اظهار داشت: کار تربیتی لزوماً وظیفه معاون یا مسئول امور تربیتی در مدارس نیست بلکه توسط معلمان و در کلاس درس باید اتفاق بیافتد. در نتیجه باید در توانمندسازی معلمان در این موضوع برنامه ریزی و اقدام جدی صورت گیرد.

محمدمهدی کاظمی در ادامه گفت: اگر ما به دنبال تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم، زیربنای این تمدن در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد چرا که نیروی انسانی در آموزش و پرورش و به دست معلم تربیت می‌شود. عضو شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت کار تشکیلاتی در دوران دانشجویی، تصریح نمود: کار تشکیلاتی ضرورت دوره دانشجویی است اما جنس فعالیت تشکیلاتی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با سایر دانشگاه‌ها متفاوت است و اصول و اساس آن پرداختن به مسائل نظام تعلیم و تربیت است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: نقد لازم و مورد پذیرش است و قطعاً به فعالیت‌های آموزشی و تربیتی نیز نقد وارد است اما ارائه راهکار و برنامه به منظور برطرف نمودن ایرادات و کاستی‌ها نیز ضروری است تا تحقق اهداف و مأموریت‌های تعیین شده به شیوه‌ای مطلوب‌تر ممکن گردد.

محمدمهدی کاظمی با اشاره به دوره متوسطه اول گفت: دوره اول متوسطه دوره‌ای است که باید در آن استعدادهای دانش آموزان شناسایی و هدایت شود در نتیجه توجه به موضوع هدایت تحصیلی مطلوب برای آینده دانش آموزان با مشارکت معلمان و مشاوران دنبال می‌شود.

وی با اشاره به مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها، گفت: کنکور سراسری یک چالش جدی برای نظام آموزشی بوده، که به ویژه دوره دوم متوسطه را تحت تأثیر قرار داده است و باعث عدم تحقق اهداف آموزشی و تربیتی در این دوره شده که مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک خواهد نمود تا دانش آموزان توجه بیشتری به برنامه درسی داشته و از فشار کنکور سراسری خارج شوند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: از دلایل اصلی و مهم عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارسال بخشنامه‌ای آن بوده و عدم تدوین نسخه مدرسه‌ای سند نیز باعث شده تا اجرای سند محقق نگردد. سند به صورت بخشنامه‌ای اجرا نخواهد شد و باید در مدرسه و با محوریت مدیر مدرسه با همکاری و مشارکت تمام ذی‌نفعان درون و بیرون از مدرسه صورت گیرد.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش، گفت: گفت‌وگوی دانشجومعلمان در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با مدیران آموزش و پرورش ضروری است و قطعاً راهگشای بسیاری از مشکلات در مدرسه تا ستاد خواهد بود و کمک می‌نماید تا فهمی مشترک به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری و اجرای سند تحول بنیادین شکل گیرد.

وی در پایان در ارتباط با حضور مدیران در جمع دانشجویان، تصریح نمود: مدیران معاونت آموزش متوسطه می‌بایست در صورت درخواست از سوی دانشجویان در جمع دانشجومعلمان حضور داشته و با آنها گفتگو نمایند.

لازم به ذکر است در این نشست نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی مسائلی پیرامون هدایت تحصیلی، توانمندسازی معلمان، توجه به مسائل تربیتی در کنار آموزش، مصوبه جدید در ارتباط با کنکور سراسری، آموزش همراه با تولید به ویژه در هنرستان‌ها و موارد دیگر را مطرح نمودند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1188065

مهمترین اخبار ایران و جهان: