نیوز سیتی!
24 شهریور 1402 - 11:24

شیخی که در پیشگاه علی ابن موسی الرضا (ع) به فضیلت ها رسید

در گوشه ای از شهر تایباد مدفن شیخ و عالمی است که در پیشگاه شاه خراسان (ع) فضیلت ها یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس از تایباد، در گوشه ای از شهر تایباد آرامگاه و مدفن شیخ و عالمی است که در پیشگاه حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام والایی دست یافت و به فضیلت ها نائل گشت؛ این شیخ کسی نیست، جز «مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی».

مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی که به مولانا نیز مشهور است، از عالمان، اندیشمندان و عارفان صوفیه بوده که در قرن هشتم هجری قمری می زیسته است. وی اکنون مورد ارادت و احترام مردم تایباد و خراسان و هرات قرار دارد.

در خیابان مولانای غربی شهر تایباد، مسجد و آرامگاهی با ایوانی رفیع که بر مرقد مولانا سایه افکنده؛ وجود دارد و همواره جمع زیادی از مردم با نذرها و حاجت هایی بر شاخه های درخت پسته کهنسال جوار مزار شیخ دخیل می بندند.

 

مولانا زین الدین از شیخ احمد جامی تربیت روحانی و عرفانی یافت. در کتاب «مقامات تایبادی» به تصحیح و بازنویسی سیدعلاءالدین گوشه گیر آمده است که مولانا به مدت هفت سال با پای پیاده و برهنه از تایباد به دیار جام می رفته و بر سر مزار شیخ احمد جامی به تلاوت قرآن می پرداخت؛ به طوری که بدین طریق هزار دفعه قرآن را ختم کرده است.

وی در فاصله ای دور در مقابل مرقد احمد جامی می ایستاد و قرآن کریم تلاوت می کرد. اندک اندک این فاصله کم شد تا روزی که خود را در نزدیک مزار دید. مولانا پس از ۳۰ سال تربیت یافتگی در جوار احمد جامی و ارتباط روحانی با وی، به سفر به توس سفارش شد.

آورده اند شیخ احمد جامی به مولانا توصیه کرده که «تو را به زیارت مشهد منور سلطان رضا (ع) باید رفت تا از آن حضرت با تو فیض ها نیز همراه شود.» این واقعه نقطه عطفی در زندگی مولانا زین الدین بود و زیست عرفان مسلک وی آغاز شد.

مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی به توصیه احمد جامی به زیارت فلک فرسای شاه خراسان، علی ابن موسی الرضا (ع)، مشرف شد و مدت ها از آن بارگاه و درگاه جدا نشد و به تلاوت می پرداخت تا به فیض ها رسید و خلعت ها یافت.

بعد از آن با مقبولان و درویشان همنشین شد و اخلاق و اوصاف پسندیده و کرامت او نقل محافل گشت. مریدان صادق و پیروان بی ریا یافت و خداوند به واسطه لطف و رحمت خود، بنده اش را که ریاضت های بسیار کشیده بود، نسبت به دیگر بندگان برجسته ساخت.

 

مولانا زین الدین در دوران زندگانی خود ملاقات هایی با امیر تیمور گورکانی، موسس سلسله تیموریان، و در راه سفر حج با شیخ حافظ شیرازی در شیراز داشته است. امیر تیمور جزء مریدان مولانا بوده و در زمان لشکرکشی برای تسخیر هرات با وی در تایباد دیدار می کند و شیخ او را به عدالت ورزی نصحیت کرده است. زین الدین ابوبکر تایباد سرانجام در آخر محرم الحرام سال ۷۹۱ هجری قمری به دیار باقی شتافت.

پیروان همه مذاهب اسلامی به اهل بیت(ع) محبت دارند

 

امام جمعه اهل سنت تایباد در گفت و گو با خبرگزاری فارس در تایباد اظهار می کند: پیروان همه مذاهب اسلامی به اهل بیت پیامبر(ص) محبت و احترام دارند.

مولوی غلام‌نبی توکلی می افزاید: اهل بیت پیامبر اسلام(ص) از مشترکات تسنن و تشیع هستند که در همه مذاهب اسلامی مورد احترام و محبت قرار می گیرند.

وی ادامه می دهد: اهل سنت، اهل بیت(ع) را جزو مقدسات خود می‌دانند و از روی ارادت، اسامی ایشان را بر فرزندان خود می‌گذارند.

امام جمعه اهل سنت تایباد می گوید: در شرایطی که دشمنان دین اسلام از هرسو برای نابودی دین پیامبر(ص) دندان تیز کرده اند، اختلاف افکنی بین مسلمان اهل سنت و اهل تشیع پذیرفته نیست.

مولوی توکلی بیان می کند: فتوا و حکم قانونی مقام معظم رهبری، بر حرام بودن توهین به مقدسات مذاهب اسلامی است و پیروان مذاهب اسلامی باید حرمت ها را حفظ کنند؛ زیرا که دشمن در صدد ایجاد تفرقه بین مسلمانان است.

این روحانی اهل سنت تصریح می کند: متاسفانه عده‌ای فریب دشمن را می‌خورند و بر علیه مقدسات مسلمانان و دین فعالیت می‌کنند.

تشرف زائران تشیع و تسنن به مشهدالرضا

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تایباد نیز اظهار می کند: همزمان با روز‌های پایانی ماه صفر از شهرستان مرزی و تلفیقی تایباد، تعداد ۲ هزار زائر رهسپار حرم مطهر رضوی شدند که در قالب ۱۰ کاروان شیعه و اهل سنت به مشهد مقدس عزیمت کردند.

حجت الاسلام سیدعلی‌نقی هاشمی می گوید: از این تعداد زائر، هزار و ۳۰۰ نفر در قالب ۶ کاروان مسیر ۲۵۰ کیلومتری تایباد-مشهد را با پای پیاده طی طریق کردند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تایباد ادامه می دهد: همچنین یک کاروان سواره متشکل از علما، روحانیون، شخصیت‌ها و مردم اهل سنت تایباد مشرف به بارگاه امام هشتم (ع) شدند و نیز در همایش وحدتی «آرامش امت در پناه قرآن و عترت» به میزبانی آستان قدس رضوی شرکت کردند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1499965

مهمترین اخبار ایران و جهان: