نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 19:57

عملیات اجرایی ۱۲ پروژه آب و فاضلاب در قم آغاز شد

قم- آیین کلنگ‌زنی فاز نخست خط انتقال فاضلاب پردیسان و رینگ شرقی قم و شروع عملیات اجرایی همزمان ۱۲ پروژه آبفا، با حضور استاندار قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۲ پروژه این شرکت، صبح امروز همزمان با هفته دولت و با حضور استاندار، فرماندار و دیگر مسئولان استانی و شهری برگزار شد.

حسن بختیاری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در این مراسم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه شبکه فاضلاب شهری طی سال‌های گذشته اظهار کرد: البته در سال‌های اخیر، اقدامات در این زمینه حداقلی بوده ولی با اعتبارات جدید جذب شده، پروژه‌های زیرساختی را شروع کرده‌ایم.

وی افزود: شهر قم از نظر توسعه شبکه فاضلاب در بین کلانشهرها، رتبه مناسبی نداشته و عقب‌ماندگی در این زمینه مشهود است به طوری که در حال حاضر، شبکه فاضلاب در ۴۱ درصد پهنه شهری قم توسعه یافته ولی میانگین کشوری آن ۷۰ درصد است.

مدیرعامل آب و فاضلاب قم: برای رسیدن به میانگین کشوری توسعه فاضلاب نیازمند ۵ هزار میلیارد اعتبار هستیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه برای فاز اول توسعه شبکه فاضلاب، ۱,۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته، تحقق میانگین کشوری توسعه فاضلاب در قم به ۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که درصدد هستیم سهم قابل توجهی از آن را از طریق بخش خصوصی تأمین کنیم.

وی ادامه داد: پروژه‌ای که امروز مراسم کلنگ‌زنی آن برگزار شده، با طول ۴۰ کیلومتر و شامل رینگ اصلی فاضلاب پردیسان و بخش‌های شرقی شهر قم است.

بختیاری طول شبکه فاضلاب شهر قم را هزار و ۴۵ کیلومتر اعلام کرد و افزود: ظرفیت کنونی این شبکه، ۱۲۰ هزار متر مکعب در ۲۴ ساعت است.

صرفه‌جویی ۳۰۰ میلیارد ریالی با طرح جدید در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب قم

داود اویسی مدیر دفتر مطالعات و بررسی‌های فنی فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان قم هم در این مراسم با بیان اینکه رینگ شرقی، بخشی از پروژه فاضلاب شهری قم به شمار می‌رود اظهار کرد: این خط مناطق هشت، یک، چهار و بخشی از منطقه پنج قم را پوشش خواهد داد.

وی افزود: به این ترتیب خدمت‌رسانی به ۸۰۰ هزار نفر از مردم شهر قم در زمینه توسعه فاضلاب شهری تکمیل می‌شود.

مدیر دفتر مطالعات و بررسی‌های فنی فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان قم خاطرنشان کرد: احداث این خط با چالش‌های مختلفی مواجه است که از آن جمله تداخل با خطوط انتقال فشار قوی برق و گاز هستند.

وی ادامه داد: پروژه احداث لجن خشک‌کن‌های تصفیه خانه فاضلاب شهر قم نیز در راستای تکمیل ۷۵ لجن خشک کن اجرایی می‌شود.

اویسی با بیان اینکه تصفیه‌خانه شماره سه قم یکی از پیشرفته‌ترین مراکز در سطح کشور به شمار می‌رود گفت: برای ته نشین شدن لجن، پلیمرهای آبگیری به فاضلاب افزوده می‌شود و بلت فیلترهایی هم تعبیه می‌شود که نیاز به تعویض دوره‌ای دارند؛ مواد پلیمری مورد استفاده در حال حاضر بسیار گران هستند و قیمت آنها به ۳۲۰ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است.

مدیر دفتر مطالعات و بررسی‌های فنی فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان قم اضافه کرد: برای حذف این چرخه و با بهره‌برداری از پروژه احداث بسترهای لجن خشک‌کن، سالانه ۳۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود و بازگشت سرمایه آن هم دو سال و نیم تخمین زده شده است.

گفتنی است در این مراسم، سید محمد آقامیری استاندار قم کلنگ اجرای فاز نخست پروژه خط انتقال فاضلاب پردیسان و رینگ شرقی قم را به زمین زد؛ این طرح با هدف افزایش جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهر قم و پردیسان و جمع‌آوری و دفع اصولی و بهداشتی فاضلاب، اجرایی می‌شود و شامل ۶ هزار متر خط انتقال فاضلاب به قطر ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ میلی‌متر از جنس پلی اتیلین بوده و برای اجرای آن، ۱,۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی و منابع داخلی هزینه می‌شود.

مدت زمان اجرای پروژه، ۱۲ ماه پیش‌بینی شده و ۸۰۰ هزار نفر از مردم قم را تحت پوشش قرار می‌دهد.

همچنین به طور همزمان، عملیات اجرایی احداث ۳۶۰ بستر لجن خشک‌کن تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قم نیز آغاز شد؛ هدف از این طرح، مدیریت لجن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شماره ۲ و ۳ شهر قم، جلوگیری از خروج ارز و صرفه‌جویی سالانه ۳۰۰ میلیارد ریال با حذف خرید موارد وارداتی پلیمر و بلت فیلتر است.

برای اجرای کامل این بسترها، ۸۹۰ میلیارد ریال بودجه از محل اعتبارات عمرانی تخصیص داده شده و زمان اجرای آن هم ۱۲ ماه است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1477721

مهمترین اخبار ایران و جهان: