نیوز سیتی!
09 مهر 1402 - 18:57

صدور حکم بازداشت رهبر سابق قره باغ از سوی جمهوری آذربایجان

دادستان کل جمهوری آذربایجان حکم بازداشت رهبر سابق قره باغ کوهستانی را با اتهام مشارکت در جنایات جنگی صادر کرد.

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، دادستان کل جمهوری آذربایجان روز یکشنبه اعلام کرد حکم بازداشت «آراییک هاروتونیان» رهبر سابق قره باغ کوهستانی را صادر کرده است.

به گزارش روزنامه «تورنتو استار» هاروتونیان بین ماه مه ۲۰۲۰ تا ماه گذشته قره باغ را رهبری کرد. مرزبانی جمهوری آذربایجان «روبن واردانیان» یکی از وزرای سابق هاروتونیان را نیز چهارشنبه گذشته دستگیر کرد.

باکو اعلام کرده که هاروتونیان متهم به شلیک موشک به سوی «گنجه» سومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان در جریان جنگ ۴۴ روزه در اواخر سال ۲۰۲۰ است.

جمهوری ارمنستان نیز درخواستی را به دیوان بین‌المللی دادگستری علیه جمهوری آذربایجان در زمینه لزوم اجرای تعهدات حقوقی  در قره باغ داده است .

ارمنستان از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته تعهدات جمهوری آذربایجان را به قوانین این سازمان مشخص کند. ارمنستان در این نامه اعلام کرده است که جمهوری آذربایجان دسترسی سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی آن به ارمنی‌های قره‌باغ کوهستانی را تسهیل کرده و از ایجاد هرگونه مانعی در این زمینه خودداری کند.

در این نامه آمده است، جمهوری آذربایجان فوراً بازسازی کامل خدمات عمومی از جمله گاز و برق را به قره باغ کوهستانی تسهیل کند. جمهوری آذربایجان نباید هیچ بنای هنری و  فرهنگی ارامنه را تغییر داده یا تخریب کند.

 یک وبگاه تحلیلی نیز در خصوص اتفاقات اخیر در قفقاز جنوبی و سرازیر شدن آوارگان به ارمنستان نوشت، دولت ارمنستان که از نظر اقتصادی دچار چالش شده است باید به سرعت مسکن، مراقبت‌های پزشکی و شغل برای آوارگان فراهم کند.

وبگاه «نیوعرب» روز یکشنبه در گزارشی نوشت، ده‌ها هزار نفر بی خانمان از منطقه جدایی طلب قره باغ به ارمنستان سرازیر شده اند.

بر اساس این گزارش، انبوه معترضان در خیابان‌های «ایروان» پایتخت ارمنستان خواستار برکناری نخست وزیر هستند. ارمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ خود را با چالش‌های متعددی مواجه می‌بیند و وارد یکی از بدترین بحران‌های سیاسی شده است.

 

 

تحولات با سرعتی شگفت‌انگیز پس از آن رخ داد که جمهوری  آذربایجان در یک عملیات نظامی برق آسا منطقه‌ای با اکثریت قومی ارامنه را به تصرف خود درآورد. این امر باعث مهاجرت گسترده ارمنی‌ها شد که از زندگی تحت حاکمیت جمهوری آذربایجان می‌ترسیدند.

بیش از ۸۰ درصد از ۱۲۰۰۰۰ نفر ساکن منطقه با شتاب بار سفر  را بسته و در سفر طاقت فرسا از جاده کوهستانی به سمت ارمنستان فقیر که در تلاش برای اسکان‌ آنهاست، رفتند.

شهروندان ارمنستانی که به خاطر از دست دادن میهن خود خشمگین و عصبانی هستند، احتمالا از اعتراضات روزانه علیه «نیکول پاشینیان» نخست وزیر حمایت خواهند کرد. او از سوی اپوزیسیون به دلیل ناتوانی در دفاع از قره باغ مقصر شناخته شده است.

 

«لورنس برورز» تحلیلگر اندیشکده انگلیسی «چتم هاوس» گفت: «خشم  فوق‌العاده مردم متوجه نیکول پاشینیان است.»

هنوز مشخص نیست که آیا پاشینیان ممکن است ارمنستان را از سازمان پیمان امنیت جمعی تحت تسلط روسیه، گروهی متشکل از چندین کشور شوروی سابق و سایر ائتلاف‌های تحت رهبری روسیه خارج کند یا خیر. ارمنستان همچنین میزبان پایگاه نظامی روسیه است و مرزبانان روسیه به گشت‌زنی در مرز ارمنستان با ترکیه کمک می‌کنند.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1521865

مهمترین اخبار ایران و جهان: