نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 10:02

طرح ملی سلامت خانواده در شهر آشخانه آغاز شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با اشاره به پیشرفت فاز اجرایی طرح ملی سلامت خانواده در آشخانه، گفت: با اجرای این طرح، پرونده سلامت برای افراد و خانواده‌ها تشکیل می‌شود تا به طور مستمر وضعیت سلامت شهروندان ارزیابی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، صبح امروز محمدرضا اکبری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به پیشرفت فاز اجرایی طرح ملی سلامت خانواده در آشخانه، اظهارکرد: با اجرای این طرح، پرونده سلامت برای افراد و خانواده‌ها تشکیل می‌شود تا به طور مستمر وضعیت سلامت شهروندان ارزیابی شود.

وی با بیان اینکه اکنون اقدامات تأمین نیرو در حال انجام است، گفت: بخشی از نیروی مورد نیاز جذب و آموزش‌های لازم را کسب کرده و بخشی دیگری از نیروها در مرحله جذب هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با یادآوری نقش مراقبان سلامت در این طرح، افزود: مراقبان سلامت با مراجعه بیماران، برای آن‌ها پرونده سلامت تشکیل می‌دهند و در صورت بیماری، افراد به پزشکان خانواده و در صورت نیاز به پزشکان متخصص و بیمارستان‌ها، ارجاع می‌شوند.

اکبری با اشاره به اینکه در برنامۀ سلامت خانواده کسی که با یک مشکل سلامتی مواجه شده باید به مراقب سلامتِ خود به عنوان عضوی از تیم سلامت، در پایگاه سلامت مراجعه کنند، بیان کرد: مراقب سلامت در صورت لزوم، وی را برای مشاوره یا درمان به پزشک خانواده ارجاع می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین افرادی که بیمار نیستند و در سلامتی کامل به ‌سر می‌برند باید به صورت دوره‌ای توسط مراقب سلامت بررسی ‌شوند و همۀ اقدامات و فعالیت‌های بهداشتی و درمانی انجام شده، زیر نظر پزشک خانواده انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی عنوان کرد: هنگامی که فردی به مراقب سلامت و پزشک خانواده مراجعه می‌کند، آنها ابتدا «شیوه زندگی» او را بررسی کرده و عوامل خطر سلامت وی را شناسایی و ریشه‌یابی و سپس در صورت نیاز، اقدامات تشخیصی، درمانی و پیشگیری را برای او درخواست می‌کنند.

اکبری خاطرنشان کرد: مراقبت‌هایی که در این برنامه برای کودکان انجام می‌شود، شامل اندازه‌گیری و بررسی مراحل رشد و تکامل، تغذیه، مکمل‌های دارویی، غربالگری بدو تولد، واکسیناسیون، بررسی بینایی و شنوایی است.

وی یادآوری کرد: برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع با هدف ترویج سبک زندگی سالم، شناسایی و درمان زودهنگام بیماری‌ها، آسان شدن دسترسی به خدمات تشخیصی و درمانی با کیفیت و مقرون به صرفه و ارائه خدمات سلامت بر اساس نیاز افراد، خانواده‌ها و جامعه در کشور در حال اجراست و در استان ما در شهرستان مانه و سملقان آغاز شده است.

اکبری بیان داشت: طرح ملی سلامت خانواده همزمان در سراسر کشور در ۵۹ شهر آغاز شده که در خراسان‌شمالی نیز این طرح در شهر آشخانه اجرا می‌شود و در مرحله نخست فاز اجرایی با حضور ۲۶ پرسشگر و ۱۳ تیم سرشماری طرح از اواسط تیرماه امسال انجام شده است.

پایان پیام/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1439465

مهمترین اخبار ایران و جهان: