نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 21:07

احدیان: نگاه تخصصی در دوره دوازدهم مجلس باید پررنگ‌تر باشد

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت، گفت: ما در دوره بعد مجلس باید نگاه تخصصی خود را پررنگ‌تر کنیم و باید مبتنی بر نیازهای مجلس، فهرست‌ها را ببندیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمدسعید احدیان دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در برنامه تلویزیونی «صف اول» با اشاره به نقش احزاب و جریان‌های سیاسی در انتخابات سالجاری، گفت: انتخابات یکی از آوردگاه‌های مهم کشور برای حضور جریان‌های مختلف در کشور و کنشگری در مسائل مختلف است و بنده از همه نخبگانی که توانایی را در خود می‌ببینند، خواهش می‌کنم که در انتخابات ثبت‌نام کنند.

وی افزود: یکی از بحث‌هایی که ما به آن اعتقاد داریم، حکمرانی نو است و نیاز دارد که نظام حکمرانی‌اش را نوسازی کند و در عرصه‌های مختلف تعریف می‌شود.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در ادامه گفت: یک ویژگی حکمرانی، حکم است، ترکیب تشخیص علمی و تصمیم سیاسی است و مشکل ما این است که گاهی وقت‌ها تصمیم سیاسی می‌گیریم، بدون پشتوانه علمی و گاهی اوقات دقیقا بالعکس این موضوع رخ می‌دهد.

احدیان گفت: مجلس شورای اسلامی این دو موضوع را با هم دارد، هم یک نهاد سیاسی و هم نهاد تخصصی است و در دوره‌های گذشته ما صرفا فضای سیاسی را تجربه کرده‌ایم تا صرفاً تخصصی.

وی افزود: مجلس باید ترکیب از موضع تخصص و سیاست باشد و مجلس فعلی با چنین رویکردی فعالیت‌های خود را جلو می‌برد.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در ادامه گفت: وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، به جریان‌های مختلف نقد وارد است که افراد متخصص را کمتر در لیست‌های خود قرار داده‌اند و لیست‌ها صرفا با همان نگاه سیاسی بسته شده است.

احدیان تصریح کرد: ما در دوره بعد مجلس باید نگاه تخصصی خود را پررنگ‌تر کنیم و باید مبتنی بر نیازهای مجلس، فهرست‌ها را ببندیم.

وی یاد آور شد: در مجلس قبل یکی از مهمترین محورهای ما جوانگرایی بود و در کل کشور هم این موضوع پیش، رفت و رهبر انقلاب هم در ابتدای کار مجلس به مجلس جوان اشاره کردند.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت وی گفت: در این دوره شبیه این دسته‌بندی‌ها را باید لیست ها مبتنی بر این نگاه ها بسته شود و بنده از افرادی که در لیست ها و این مدل فضاها نیستند و خودشان را توانمند می بینند می خواهم بیایم و ثبت نام کنند.

احدیان با اشاره به قانون جدید انتخابات گفت: در گذشته چون فرصت زیادی برای احراز صلاحیت وجود نداشت، شورای نگهبان نیز فرصت زیادی برای احراز صلاحیت افراد زیادی که ثبت‌نام می‌کردند، نداشت.

وی افزود: در قانون جدید عدم احراز ناشی از کمبود زمان، از بین رفته و بخشی اصلی از این عدم احرازها تأیید صلاحیت خواهند شد، چرا که طبیعتاً شورای نگهبان وقت بیشتری برای بررسی افراد دارد.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در ادامه گفت: ما در سیاست‌های کلان خود در فهرست‌‌چینی‌ها با همین نگاه به جوانگرایی و بیانیه گام دوم درباره حضور جوانان انقلابی و کارآمد رایزنی خواهیم کرد و از این ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

احدیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعداد کمی متخصص مثلا در حوزه اقتصاد داشتیم، اما خروجی‌های بسیار درست و دقیقی را به کمک مرکز پژوهش‌های مجلس در کارنامه مجلس فعلی مشاهده می‌کنیم.

تکمیل می‌شود...

منبع: فارس
شناسه خبر: 1429565

مهمترین اخبار ایران و جهان: