نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 10:31

افزایش 30 درصدی صادرات محصولات کشاورزی از فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از صادرات 21 هزار و 866 تن محصولات بخش کشاورزی در سه ماهه نخست سال جاری از گمرکات این استان خبر داد و گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی افزایش 30 درصدی یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مجتبی دهقان پور با اذعان به اینکه افزایش مذکور بدون در نظر گرفتن سهم قابل توجه محصولات سبزی و صیفی که عمدتا از گمرکات بوشهر و بندرعباس صادر می شود، است، اظهار کرد: ارزش دلاری این صادرات نیز 24 درصد افزایش نشان می دهد. 

این مقام مسئول با بیان اینکه میزان ارزش محصولات صادر شده بخش کشاورزی استان فارس 21 هزار و 617 دلار بوده است، افزود: سهم کالاهای صادراتی بخش کشاورزی نسبت به صادرات کل کالاهای غیرنفتی این استان به ترتیب از نظر وزنی و ارزشی معادل 9 و 11 درصد است. 

وی با اشاره به اینکه عمده کشورهای هدف صادرات شامل عراق، افغانستان، آلمان، ترکیه، پاکستان، قطر، کویت و امارات متحده عربی بوده، ابراز کرد: سهم صادرات محصولات مختلف کشاورزی از لحاظ وزنی به ترتیب شامل محصولات فرآوری شده در صنایع تبدیلی با 85 درصد، محصولات باغی با 5 درصد، محصولات زراعی و دامی هر کدام با 4 درصد و محصولات شیلاتی با 2 درصد می شود.  

دهقان پور با بیان اینکه بیشترین سهم صادراتی از لحاظ ارزشی نیز به ترتیب متعلق به محصولات صنایع تبدیلی با 86 درصد، محصولات باغی با 6درصد، محصولات دامی با 5 درصد، محصولات شیلاتی با 2 درصد و محصولات زراعی با 1 درصد است، اضافه کرد: عمده محصولات فرآوری شده شامل لبنیات، کشمش، خشکبار، خوراک دام، شیره شیرین بیان، رب گوجه فرنگی، عرقیات، آب میوه و سوسیس می شود.  

او با اشاره به اینکه محصولات باغی صادر شده عمدتا شامل خرما، سیب، کیوی، گیاهان دارویی، انگور، فلفل، چغاله بادام، گل و غنچه بوده، می افزاید: گوشت مرغ، تخم مرغ، خوراک ماهیان سردآبی و گرمابی، هندوانه، بادمجان، خیارسبز، کلم و لوبیا بخشی دیگر از محصولات کشاورزی تولیدی کشاورزان استان فارس است که صادر شده است. 

دهقان پور با تاکید بر تقش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده، افزایش سطح درآمد روستاییان، بالا بردن بهره وری و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی، افزود: بدون تردید رونق صنایع تبدیلی یکی از سودمند ترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است که در افزایش مبادلات تجاری بین المللی نقش بسزایی ایفاء می کند.

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1426465

مهمترین اخبار ایران و جهان: