نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 13:16

منافع شانگهای از حضور ایران؛ از افزایش اقتدار تا گردش چرخ اقتصاد

کارشناسان قرقیز معتقدند ورود ایران به شانگهای اقتدار سازمان را تقویت و همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو را تسهیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، کارشناسان قرقیز معتقدند ورود ایران به شانگهای اقتدار سازمان را تقویت و همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو را تسهیل می‌کند.

«باکیت باکتایف» کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه ذخایر انرژی ایران موجب می‌شود که ایران نقش مهمی در روابط با کشورهای سازمان شانگهای ایفا کند، گفت: ایران پس از عربستان سعودی و ونزوئلا سومین ذخایر نفتی را در اختیار دارد و 5.5 درصد در بازار تجارت جهانی فرآورده‌های نفتی را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، این کشور 16 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد.

این کارشناس قرقیز گفت: به نظر من این عوامل همچنان نقش مهم خود را در روابط اقتصادی ایران و سایر کشورهای این سازمان ایفا خواهد کرد. به طور کلی از همان ابتدا وظایف اصلی سازمان همکاری شانگهای تقویت ثبات و امنیت در یک حوزه گسترده، توسعه همکاری‌های اقتصادی بود. بنابراین، این سازمان که بسیاری از کشورهای شرقی را در بر می‌گیرد، در حال حاضر به شیوه خود به موازنه‌ای برای سایر انجمن‌های اقتصادی جهانی تبدیل شده است.

وی همچنین یادآور شد: صنعت ایران به ویژه متالورژی و همچنین شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی بسیار توسعه یافته است.

«مارس چریکچیف» تحلیلگر مسائل سیاسی نیز با تأیید نظرات این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ورود ایران اقتدار سازمان را تقویت می‌کند و به همکاری‌های اقتصادی نزدیک‌تر بین کشورهای سازمان همکاری شانگهای کمک می‌کند.

وی گفت: فراموش نکنید که کشورهای این سازمان 65 درصد از خاک اوراسیا را در اختیار دارند. جمعیت کل کشورهای سازمان همکاری شانگهای تقریباً معادل 3.5 میلیارد نفر است که نصف جمعیت جهان است. این رقم در کنار ایران تقریباً 4.3 میلیارد نفر می‌شود. به این موارد اضافه کنید که بلاروس، امارات متحده عربی، کویت، میانمار و جمهوری مالدیو که بسیاری از آنها صادرکنندگان عمده نفت هستند، در ردیف بعدی این  سازمان قرار دارند.

چریکچیف ادامه داد: بنابراین می‌توان فرض کرد که سازمان همکاری شانگهای به مرور زمان، به یکی از قدرتمندترین سازمان‌های بین‌المللی در جهان تبدیل خواهد شد که کشورهای عضو به طور مشترک از منافع خود محافظت خواهند کرد. این به نوبه خود مشوق پروژه‌های جدید خواهد بود و می‌تواند ساخت راه آهن را تسریع کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1366021

مهمترین اخبار ایران و جهان: