نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 18:08

هاآرتص: ارتش اسرائیل آمار واقعی تمرد نظامیان را مخفی می‌کند

یک روزنامه صهیونیستی اذعان کرد که ارتش اشغالگر به شدت حجم تمرد نظامیان در پی بحران داخلی در این رژیم را مخفی می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه هاآرتص چاپ فلسطین اشغالی امروز (سه شنبه) در گزارشی پرده از سانسور شدید حجم تمرد نظامیان ذخیره ارتش اشغالگر در پی بحران سیاسی و داخلی بی سابقه در این رژیم برداشت.

به نوشته وبگاه خبری عرب ۴۸، در این گزارش آمده است: «ارتش با ادعای عدم اطلاع دشمنان اسرائیل و همچنین ترس از آسیب بیشتر به روحیه یگان‌ها و ممانعت از گسترش شکاف در ارتش، ابعاد اعتراض نیروهای ذخیره به تضعیف سیستم قضایی را فاش نمی‌کند».

هاآرتص تأکید کرد که بخش بزرگی از این بحران ایجاد شده در ارتش برای بسیاری هنوز نامشخص است.

طرح تغییرات بنیادین در سیستم قضایی رژیم صهیونیستی که کابینه نتانیاهو از آن با عنوان «اصلاحات» یاد می‌کند، موجب کاهش شدید اختیارات دادگاه عالی خواهد شد، به گونه‌ای که این دادگاه دیگر نخواهد توانست بر مصوبات کابینه و انتخاب وزرا نظارت داشته باشد. مخالفان از این طرح با عنوان کودتای سیاسی نتانیاهو و دیکتاتوری او یاد می‌کنند و ماههاست که دست به اعتراضات خیابانی زده‌اند و همچنین طی ماههای گذشته صدها نفر از نیروهای ذخیره ارتش اشغالگر قدس از جمله صدها خلبان، در اعتراض به این طرح از حضور در یگان خدمتی خود خودداری کرده‌اند.

روزنامه چپ‌گرای هاآرتص در گزارش امروز خود نوشت که مقامات ارتش صهیونیستی می‌گویند که جزئیات و شرح کامل تعداد نیروهایی که دست به تمرد زده‌اند را هرگز منتشر نخواهند کرد، با این بهانه که نمی‌خواهند «دشمنان اسرائیل» از این اطلاعات بهره ببرند.

به نوشته این روزنامه، «فضای مأیوس کننده‌ای» در ستاد کل مشترک ارتش اسرائیل وجود دارد. «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و ژنرال‌های ارتش از آسیب روزافزون به میزان توانایی یگان‌ها و فرماندهان عملیات نظامی و تنش در نیروهای ذخیره و همچنین تنش‌های داخلی در میان نیروهای رسمی آگاه هستند؛ به گونه‌ای که اختلافات سیاسی بر سر تضعیف سیستم قضایی به شدت در میان نیروهای رسمی نفوذ کرده است.

این روزنامه همچنین نوشت: «دست فرماندهی ارتش بسته است. اگرچه در بیانیه هایی که صادر می شود از نیروهای ذخیره خواسته شده است که به خدمت سربازی آسیب نزنند، اما در این بین هیچ اقدام ملموسی علیه کسانی که تصمیم به توقف داوطلبانه برای خدمت سربازی گرفته‌اند، انجام نشده است و در اصل تلاش می‌شود بدون محاکمه آن‌ها و بی سر و صدا این بحران را حل کنند».

هاآرتص نوشت که هر بیانیه‌ای که از سوی یکی از فرماندهان ارتش علیه طرح قضایی صادر شود، منجر به حملات وزرا و اعضای کنست می‌شود و آن‌ها را به کاهش توانایی‌های ارتش متهم می‌کنند.

در این راستا «عاموس هارئیل» تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص نوشت که نتانیاهو پس از اینکه مجبور شد از برکناری «یوآو گالانت» در فروردین گذشته عقب‌نشینی کند، در یک جلسه محرمانه به شدت به فرمانده ستاد کل و دیگر فرماندهان عالی‌رتبه ارتش تاخته بود.

او گفت که در هر جلسه‌ای که میان نتانیاهو و فرماندهان نظامی برگزار می‌شود، تنش رخ می‌دهد؛ حتی برخی وزرا آشکارا دشمنی خود با فرماندهان نظامی و امنیتی را به زبان جاری می‌کنند.

«عاموس هارئیل» همچنین نوشت که جناح راست افراطی مدعی است که نظامیان می‌خواهند دست به کودتا علیه کابینه بزند و بدین گونه می‌خواهد نهادهای نظامی و امنیتی را پاکسازی کند و گام‌های بلندتری در راستای تضعیف نهاد قضایی بردارد.

به نظر می‌رسد نگرانی راست افراطی‌ها از کودتا بی مورد نباشد، پیش از این بارها مخالفان از احتمال کودتای نظامی علیه نتانیاهو صحبت کرده بودند.

در این بین نیروهای رنجر و سایبری ذخیره در ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در اعتراض به طرح تغییرات قضایی، تأکید کردند که کابینه این رژیم، مشروعیت ندارد و باعث نابودی اسرائیل خواهد شد لذا باید سریعا سرنگون شود.

«بنی گانتز» از رهبران ائتلاف مخالف در کنست نیز در ششم مرداد گفته بود که چنانچه «بنیامین نتانیاهو» به تصمیمات دادگاه‌ عالی احترام نگذارد، مشروعیت قدرت را از دست داده و سبب کودتا در این رژیم خواهد شد.

پیش‌تر محافل رسانه‌ای تل‌آویو نیز گزارش هایی از احتمال کودتای نظامی علیه نخست‌وزیر فعلی منتشر کرده بودند. «محمد وتد» رئیس دانشکده حقوق در دانشگاه صفد و محقق ارشد مؤسسه امنیت ملی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه «آی۲۴» از احتمال وقوع کودتای نظامی سخن گفته بود.

این محقق صهیونیست درباره شرایط وقوع کودتا گفته بود: در صورتی که دیوان عالی تصمیم کنست را که به دنبال محدودیت اختیارات سیستم قضایی است، نپذیرد و بین قوا درگیری ایجاد شود، شاهد کودتای نظامی خواهیم بود. این اظهارات بر اساس «تحلیل عمیق همه شخصیت‌های امنیتی اسرائیل است که انتظار می‌رود در کنار دادگاه بایستند».

اما روزنامه هاآرتص در ادامه گزارش خود از وضعیت ارتش صهیونیستی نوشت که کاهش توانایی‌های ارتش در میان افسران در حال خدمت و نیروهای عادی به خوبی احساس می‌شود و به نیروهای جدید نیز سرایت خواهد کرد.

طبق این گزارش، در نیروی هوایی نیز بسیاری از خلبانان حاضر به امضای برگه تمدید خدمت خود نیستند. هاآرتص افزود:  «تنش های داخلی بین نیروهای ذخیره و افسران رسمی که از طرح قضایی حمایت می‌کنند، به ویژه بین سیستم فنی و خدمه هوایی در حال ظهور و تشدید است».

روزنامه معاریو نیز در این راستا نوشته است که ارتش اسرائیل در تلاش است بحران سیاسی را کاهش دهد، ولی این بحران، با گذر زمان، شدیدتر می‌شود. بیش از ۳۰ نفر از نیروهای ذخیره در نیروی هوایی این رژیم به فرماندهان خود ابلاغ کرده‌اند که دیگر حاضر به پرواز نیستند؛ مسئله‌ای که «نگران کننده است؛ زیرا این افراد به سبب تجاربی که دارند، نقش مهمی ایفاه می‌کنند و نسل جدید خلبانان را تربیت می‌کنند».

در پایان گزارش هاآرتص بار دیگر تأکید شده که فرماندهان عالی‌رتبه تلاش دارند حقیقت اتفاقاتی که در ارتش می‌افتد را کتمان کنند. در این میان فرمانده یک اسکادران هواپیماهای جنگی به رسانه ها گفته است که غیبت خلبان‌ها در اسکادران خود را ثبت نکرده است و همین امر موجب خشم گسترده ردههای ذخیره هوایی شده است زیرا چهار خلبان این اسکادران از پایان خدمت سربازی خود خبر داده بودند. به گزارش این روزنامه، بحران اعتماد در صفوف نیروهای ذخیره تشدید شده است.

همه این شرایط و خشم معترضان و تمرد نظامیان در شرایطی است که بنیامین نتانیاهو در آخرین اظهار نظر خود در روز یکشنبه (۱۵ مرداد) مدعی شد که با تغییرات قضایی، اسرائیل را از هم نخواهد پاشید یا منجر به جنگ داخلی نمی‌شود.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1432721

مهمترین اخبار ایران و جهان: