نیوز سیتی!
29 تیر 1402 - 09:46

جمعیت گونه‌های شاخص جانوری در زنجان روند افزایشی دارند

زنجان-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: جمعیت گونه‌های شاخص جانوری مثل آهو، کل و بز و قوچ و میش روند افزایشی را نشان می‌دهد.

محمدرضا یافتیان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: حیات وحش مظلومترین بخش محیط زیست است؛ چراکه انسان‌ها قادر به جبران حقوق تضییع شده یا دفاع از آن هستند اما بخشی از ذینفعان محیط زیست که جانوران، گیاهان، خاک و آب است بیشتر در معرض تهدید قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست در دو بخش انسانی و طبیعی به فعالیت مشغول است، ابراز کرد: در بخش محیط زیست طبیعی اموری همچون زیستگاه‌ها و امور مناطق و بخش حیات وحش، موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گنجانده شده که حفاظت و مدیریت گونه‌های در معرض انقراض و تهدید را نیز شامل می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه در استان زنجان گونه‌های مختلف جانوری زیست می‌کنند، عنوان کرد: سه گونه شاخص جانوری داریم که آهو در منطقه سرخ‌آباد با تمرکز در منطقه سهرین و فیله خاصه زندگی می‌کند.

شمار آهوان دشت سهرین وضعیت خوبی ندارد

وی با اشاره اینکه شمار آهوان دشت سهرین وضعیت خوبی ندارد، بیان کرد: اما طبق شاخ‌شماری سال ۱۴۰۰ تعداد آهوان ۸۵۶ رأس بود که با افزایش ۱۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ به ۹۳۲ رأس رسید و این در حالی است که در سال ۸۳ حدود ۲ هزار و ۲۹ رأس آهو در این منطقه زندگی می‌کردند.

یافتیان در مورد علل کاهش شمار آهوان نسبت‌های میانگین سال‌های قبل تصریح کرد: الگوی کشت در منطقه تغییر کرده و کشاورزان برای کسب منافع اقتصادی به کشت آبی روی آوردند، از طرفی حضور بیشتر انسان هم تهدیدی برای حیات وحش و هم انگیزه‌ای برای افزایش حضور شکارچیان است.

وی ادامه داد: در عین حال با توسعه مزارع، حیات وحش نیز می‌تواند برای تأمین خوراک خود به سمت این مزارع برود و یک تعارض بین محیط زیست، حیات وحش و انسان به وجود می‌آید و سبب بروز مشکلاتی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه گونه شاخص پناهگاه انگوران در ماهنشان قوچ و میش ارمنی است، یادآور شد: آمار سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد یک هزار و ۱۷۹ شاخ قوچ و میش در این منطقه مشاهده شده و در سال ۱۴۰۰ شاخ‌شماری رقم یک هزار و ۲۶ رأس را ثبت کرده است، در حالی که تعداد این گونه جانواری در سال ۸۴ حدود ۳۹۳ رأس بود.

افزایش ۱۱.۲ درصدی گونه کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر طارم

وی به افزایش ۱۱.۲ درصدی گونه کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر طارم اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۸۱۴ رأس کل و بز در این منطقه سرشماری شد که در سال ۸۴ حدود ۴۱۸ رأس از این گونه در منطقه طارم زندگی می‌کرد.

یافتیان با بیان اینکه جمعیت کل و بز، قوچ و میش و آهو در کل کشور کاهشی بوده است، خاطرنشان کرد: تعداد این گونه‌ها در استان زنجان افزایش یافته است و امیدواریم با کمک مردم در حفظ محیط زیست این جمعیت کماکان روند افزایشی داشته باشد.

پلنگ ایرانی در مناطق کوهستانی و دشتی فیله خاصه مشاهده شده است

وی با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی در مناطق کوهستانی و دشتی فیله خاصه حضور دارد، افزود: سال گذشته ۲ قلاده پلنگ در این ناحیه مشاهده شد که نشان از کامل بودن چرخه غذایی محیط زیست دارد و این حیوان بر خلاف گرگ‌ها انسان‌گریز بوده و اگر انسان به محدوده زندگی آن‌ها وارد نشود، کاری به محیط زیست های انسانی ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان اظهار کرد: خرس قهوه‌ای از دیگر گونه‌های شاخص زیست محیطی در زنجان است که در معرض تهدید قرار دارد و از دیگر گونه‌های شاخص می‌توان به سیاه‌گوش و انواع پرندگان اشاره کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1374465

مهمترین اخبار ایران و جهان: