نیوز سیتی!
23 بهمن 1401 - 12:56

الهیان: حمایت از نهادهای مردمی کار ویژه جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب است

عضو هیات موسس جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی جزئیات نحوه تشکیل و فعالیت این تشکل سیاسی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس زهره الهیان، نماینده مردم تهران، در نشست خبری اعلام موجودیت «جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی» که در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، توضیحاتی تکمیلی پیرامون این جمعیت ارائه داد و گفت: از روزهای اولیه ورود به مجلس، این ایده را داشتیم که از ظرفیت عظیم نخبگانی جوانان و افراد صاحب فکر و ایده که در کشور موجود است و با ما به‌عنوان نماینده خود مرتبط هستند، چگونه کمک بگیریم؟

وی افزود: این ایده به نظرمان رسید که بهتر است تا برنامه‌ریزی برای سامان‌دهی ظرفیت نخبگانی داشته باشیم که این سامان‌دهی براساس برنامه و تعالیم روح‌ بخش اسلام و نگاه مقام معظم رهبری و همچنین منافع ملی و مطالبات مردمی صورت گیرد تا مقدمات یک جریان سازی مثبت اجتماعی را برای استفاده از ظرفیت‌های موجود، در مسیر خدمت به اهداف و آرمان‌های نظام و انقلاب هدایت کند، فراهم کنیم.

الهیان اظهار کرد: از همان روزهای اول ورود به مجلس، اقدامات مربوطه آغاز شد و پیش‌از برگزاری مجمع ملی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی این شائبه مطرح شد که این مجمع یک گروه حزبی است که با اهداف انتخاباتی شکل‌گرفته است. در صورتی‌ که این ایده در همان روزهای انتخابات مجلس یازدهم و پیش‌از تشکیل مجلس فعلی رقم خورده بود و مدت زیادی طول کشید تا به این نقطه که تشکیل مجمع ملی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی است برسیم. 

وی تصریح کرد: از نام این جمعیت مشخص است که یکی از اهداف آن، به‌کارگیری و حمایت از ظرفیت نهادهای مردمی است که سابقه آن به تشکیل فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد برمی‌گردد که بنده آن را با همین هدف تاسیس کردم و درحال حاضر هم در مجلس یازدهم این فراکسیون را داریم وفعالیت دارد.

الهیان بیان کرد: علاوه بر این، ممکن است این شائبه مطرح شود که حضرت امام (ره ) با تحزب مخالف بودند اما در بیانات حضرت امام و مقام معظم رهبری  جملاتی موجود است که می‌توان از آن دریافت که این بزرگواران با تحزب مخالف نبوده و نیستند، بلکه حتی حضرت امام (ره ) درجایی می‌فرمایند که امیدوارم یک حزب اسلامی در تمام دنیا به وجود آید و تمامی مستضعفین در این حزب شرکت کنند و البته در ادامه می‌فرمایند که این به‌معنای این نیست که در منطقه‌ها حزب نباشد یعنی ایشان یک حزب فراگیر را به‌عنوان آرزوی خود و نمونه‌ی اعلا مطرح کردند و بعد فرمودند که این نافی و نفی‌کننده احزاب محلی و منطقه‌ای نیست و پس‌از آن اشاره می‌کنند که من در میان شما باشم یا نباشم نگذارید که انقلاب به دست نامحرمان بیفتد و این به‌معنای لزوم وجود تشکیلات وسازوکارهایی  است که از انقلاب حفاظت کند تا به دست نااهلان نیفتد. 

عضو موسس جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در مورد مقام معظم رهبری نیز صحبت‌های متعددی از ایشان وجود دارد که می‌فرمایند: ما مخالف تحزب نیستیم  ایشان می‌فرمایند، از ابتدای انقلاب خودمان برای تشکیل حزب پیگیر بوده‌ایم. ما مخالف احزاب نیستیم و احزاب، عامل تفرقه نیستند بلکه عامل وحدت نیروهای مختلف جامعه هستند. این نشان‌دهنده آن است که سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران مانع از فعالیت‌های حزبی نیست و در حال حاضر احزاب گوناگون با رویکردهای مختلف در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران در حال فعالیت هستند. 

وی افزود: درواقع نگاه مقام معظم رهبری به مسئله احزاب نگاه ویژه‌ای است. ایشان پس‌از وقایع کوی دانشگاه در سال ۷۸ بزرگان و نخبگان سیاسی را دعوت می‌کنند ودر آن نشست  ۳ ویژگی از حزب اسلامی را تعریف می کنند؛ ازجمله آنکه حزب باید یک رأس فکور و چالاک داشته باشد و درواقع وضعیت موجود را به درستی تحلیل کند و این فکر را به بدنه اجتماعی خود  منتقل کند و به نوعی کار ویژه بعدی او سامان‌دهی قاعده هرم اجتماعی است و از طرفی تأکید داشتند به این‌که این ارتباط بین آن رأس فکور و نخبگان با بدنه جامعه باید برقرار شود. اینها کارویژه هایی است که یک حزب اسلامی می‌تواند داشته باشد و قاعدتاً این جریان فکری صحیح باعث می‌شود که جامعه ما برای تحولات جدی آماده شود. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تزریق این فکر از سوی نخبگان به توده جامعه باعث می‌شود که جامعه یک نوع سامان‌دهی در مسیر مثبت و در مسیر اهداف و آرمان‌های انقلاب داشته باشد و البته این یک مسیر یک‌طرفه نیست بلکه اعتقاد ما این است که این ارتباط دو سویه است.

وی ادامه داد: یعنی توده مردم هم در قالب این بستر تشکیل شده از طریق حزب می‌توانند ایده‌های خود را به رأس حزب منتقل کنند. به‌هرحال مردم در سطح جامعه تحولات را می‌بینند و در متن تحولات هستند و می‌توانند واقعیت‌های موجود جامعه را به رأس حزب منتقل کنند و با این تعامل دوسویه زمینه و بستری برای این جریان سازی مثبت اجتماعی فراهم شود.

الهیان در ادامه به تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص ساماندهی نیروهای مردمی توسط احزاب اشاره کرد و گفت: در واقع در همان نشست، مقام معظم رهبری تأکید داشتند که جبهه دفاع از انقلاب را سامان بدهید که بعضی از احزاب آن موقع همراهی کردند و برخی احزاب و شخصیت‌های سیاسی آن موقع این همراهی را نداشته‌اند. این‌ها جزو کارنامه های آن احزاب است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ما اعتقادمان این است که باید نقش ویژه‌ای برای مردم ببینیم. عنوان حکمرانی مردم پایه که من در مجمع هم به آن اشاره کردم واقعیتی است که می‌خواهیم آن را از شعار به عمل تبدیل کنیم و نقش ویژه‌ای برای مردم در گذراندن امور و رفع چالش‌های کشور تعریف کنیم. در یکی از نشست‌هایی که هفته گذشته در مجلس با یکی از مقامات داشتیم به ایشان عرض کردم که چرا دولت بنا دارد که خود را قهرمان معرفی کند؟ یعنی اعلام کند که ما هیچ مشکلی نداریم و اوضاع را کنترل می‌کنیم و شما نگران نباشید؟  اعتقاد ما این نیست. 

وی افزود: دولت باید صادقانه با مردم گفتگو کند، مشکلات را در میان بگذارد و از مردم کمک بخواهد. مردم وقتی احساس کنند که در عرصه‌ای می‌توانند تأثیرگذار باشند قطعاً به صحنه می‌آیند همانگونه که در طول این ۴۰ سال موقعیت‌هایی را داریم که وقتی مردم به صحنه آمده‌اند، آن چالش و مشکل به بهترین نحو حل شده‌است. 

نماینده مردم تهران با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب در لزوم مردمی سازی حکمرانی گفت: مقام معظم رهبری بارها می‌فرمایند که سلامت ما اقتصاد ما و حوزه‌های دیگر ما باید مردمی باشد. در بسیاری از حوزه‌ها مردم به صحنه آمده و باری که باید دولت به دوش بکشد را با کمال رضایت  به دوش کشیدند.عنوان این جمعیت، جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی است و این نهادهای مردمی که امروز ده‌ها هزار از آن در کشور هستند از جمله سازمان‌های مردم‌نهاد، گروه‌های جهادی که شاید بیش‌از ۴۰ هزار گروه جهادی در حال حاضر در کشور داریم که دارند باری را از دوش حاکمیت در مناطق محروم برمی‌دارند و با خدمت‌رسانی در دورافتاده ترین مناطق کشور و جلب مشارکت سایر همنوعان، خالصانه خدمت‌رسانی می‌کنند و این حجم از کار خالصانه را هیچ دستگاه دولتی نمی‌تواند با این کیفیت ارائه دهد. 

وی ادامه داد: ما ده‌ها هزار سازمان مردم نهاد داریم که از تشکل‌های مردمی گرفته که در حوزه‌های اجتماعی فعال هستند مثل حوزه زنان حوزه کارآفرینی حوزه ورزشکاران سازمان‌هایی که به‌صورت تخصصی در حوزه‌های حقوق بین‌الملل مباحث مختلف حقوق عامه و حقوق شهروندی در حال فعالیت هستند که نماد مشارکت تخصصی مردم در امور کشور هستند. مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی خود در کرمانشاه فرمودند که مسئولین باید به این فکر کنند که چگونه مشارکت تخصصی مردم را جلب کنند. این سازمان‌ها و نهادهای مردمی نماد مشارکت تخصصی مردم هستند. 

الهیان در ادامه به تشریح دسته بندی سازمان‌های مردم‌نهاد پرداخت و گفت: در یک دسته‌بندی ما نهادهای مردمی اجتماعی داریم مثل سمن‌ها و گروه‌های جهادی، نهادهای مردمی اقتصادی داریم مثل انجمن‌های صنفی، اتحادیه‌ها وتعاونی ها و غیره که جنسشان مردمی است، نهادهای مردمی علمی داریم مثل انجمن‌های علمی و هزاران تشکل دانشجویی که به‌صورت خودجوش فعالیت می‌کنند و این‌که در مجامع حقوق بشری ما را به‌عنوان استبداد و دیکتاتوری مطرح می‌کنند، اگر ما این آمار را به‌صورت مستند ارائه دهیم که چه میزان تشکل خودجوش در حال فعالیت در کشور هستند قاعدتاً جایی نمی‌ماند که نظام ما را دیکتاتوری اعلام کنند. بلکه نظام مردم‌سالار دینی ما امروز ساختارهای لازم برای تحقق مردم‌سالاری  را فراهم کرده و اینها درحال ایفا کردن نقش هستند. 

الهیان در ادامه به برخی  سوالات پیرامون این جمعیت پاسخ داد و گفت: بعضاً سوال می‌شود که سمن‌ها که جنبه اجتماعی دارند و منع فعالیت سیاسی دارند، چگونه در این تشکیلات سیاسی عضو می‌شوند؟ باید بگویم ما بنا نداریم که سمن‌ها را به عضویت جمعیت اعتلای نهادهای مردمی درآوریم بلکه هدفمان این است که با مشارکت فعالان اجتماعی، از مسئولین و حاکمیت مطالبه  کنیم تا از جایگاه تشکل های مردمی و سمن‌ها حمایت شود. این امر باعث ایجاد امید و نشاط در جامعه نخبگانی می‌شود. همانگونه که دو عنصر اصلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز، امید آفرینی و  جوانگرایی است که هر دوی این موارد در مرامنامه ما تأکید شده‌است. 

وی تصریح کرد: این‌که جوانان احساس کنند که ایده‌های آنان در دورترین نقاط کشور دریافت می‌شود، به‌خودی‌خود باعث ایجاد امید و نشاط می‌شود و فاصله‌ی مردم و حاکمیت در قالب این سامان‌دهی اجتماعی به حداقل می‌رسد که خود این، یک سرمایه اجتماعی برای نظام و انقلاب است و تلاش دشمن این است که یاس و ناامیدی از آینده کشور را به جوانان القا کند و این ارتباط پویا و سازمان‌یافته با متن جامعه، این هدف شوم دشمن را خنثی خواهد کرد. 

موسس جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی در ادامه تاکید کرد: ما حافظ منافع عده‌ای خاص نیستیم و باندبازی و قبیله‌گرایی جایی در جمعیت ما ندارد و علاوه بر آن، پیگیر مطالبات مرفهین بی‌درد هم نیستیم. برخی احزابی که در طول این سال‌ها تشکیل شد، طیفی بودند که از مرفهین بی‌درد و بدون نفوذ در بدنه جامعه و تهی از بدنه اجتماعی و توده مردم بودند که همین، موجب شکست و ابتر ماندن  آن احزاب شد. بنابراین تلاش ما این است که با کلیه اقشار مرتبط باشیم و هیچ محدودیتی نیز در کار ما نیست. 

وی افزود: هدف ما رسیدن به قدرت نیست. برخی از رسانه‌ها پس‌از برگزاری مجمع اعلام کردند که این حزب با هدف انتخاباتی تشکیل شده و من باید اعلام کنم که ما هدف انتخاباتی نداریم هرچند که در ایام انتخابات موضع داریم و از جریانی که بدانیم صالح و شایسته است حمایت خواهیم کرد اما در عمل، اهداف اجتماعی خود را دنبال خواهیم کرد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: قطعاً این تشکیلات به حول و قوه الهی مقطعی و موسمی نخواهد بود و برنامه مستمر خواهد داشت و در طول سال و در طول ایام، برنامه‌های مستمری خواهیم داشت. ما برای کسب پست و مقام و صندلی ، این جمعیت  را تشکیل ندادیم و این نیست که بخواهیم احیاناً لیستی بدهیم و یا شعبه‌ای بزنیم و زاویه ای با جریان انقلابی بگیریم بلکه ذیل همان جریان انقلابی و همسو با جریان انقلاب به وظایف خود عمل خواهیم کرد. 

وی افزود: بحث ساده زیستی و پرهیز از تجمل‌گرایی و اشرافیت از اصولی است که در اساس‌نامه جمعیت  آمده‌ است. بنا داریم که از ظرفیت‌های دولتی در تامین مالی  استفاده نکنیم بلکه جمعیت به‌صورت کاملاً مردمی اداره شود و حتی به  دبیران استانی نیز اعلام کرده‌ایم که خودشان با ظرفیتی که در میان توده مردم دارند بصورت خودجوش  اداره  جریان را برعهده بگیرند. 

الهیان در ادامه به برخی دیگر از شبهات مطرح‌ شده پاسخ داد و گفت:  در مورد این‌که چرا ما از جمعیت رهپویان جدا شدیم باید بگویم که رهپویان را به‌عنوان یک حزب انقلابی و در مسیر انقلاب می‌شناسیم که یک تشکیلات سیاسی جوان‌گرا است و علت این‌که من از رهپویان جدا شدم، تشکیل این تشکیلات جدید بود و از آن‌ جا که نمی‌توانستیم به‌ صورت قانونی هم‌زمان عضو ۲ تشکیلات سیاسی باشیم به‌ ناچار از رهپویان جدا شدیم تا بتوانیم جمعیت اعتلاء را تشکیل دهیم. 

وی در پاسخ به این سوال که رهبر معنوی شما چه کسی است؟ گفت: ما تلاشمان این بوده‌است که مانیفست این تشکیلات و مرامنامه را براساس منویات مقام معظم رهبری تنظیم کنیم و البته در مسیر خودمان از ظرفیت علما و روحانیت معزز و افراد شاخص جبهه انقلاب حتماً کمک خواهیم گرفت و راهنمایی‌های لازم را از نخبگان جریان انقلاب خواهیم گرفت. 

نماینده مردم تهران در پاسخ به این  سوال که وجه تمایز این جمعیت با بقیه احزاب چیست؟ تصریح کرد:  باید تأکید کنم که این جمعیت هم در جبهه انقلاب قرار دارد و همسو با سایر تشکل‌های سیاسی از جمله شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است اما وجه تمایز آن، برد اجتماعی این جمعیت است که به واسطه حمایت از نهادهای مردمی که نماد مشارکت مردم در امور کشور هستند و تفاوت ما در سرمایه‌گذاری بر مشارکت تخصصی ملت خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت از نهادهای مردمی کار ویژه این تشکیلات است هدف دومی نیز در نظر داریم که شناسایی نخبگان و تربیت کادر برای آینده انقلاب اسلامی است و ان‌شاءالله پس‌از تشکیل شورای مرکزی که پس‌از دهه فجر شکل خواهد گرفت این برنامه را نیز عملی خواهیم کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1033865

مهمترین اخبار ایران و جهان: