نیوز سیتی!
10 اسفند 1401 - 15:23

کاشت ۲۰ میلیون اصله درخت در اصفهان گامی برای کربن صفر است

اصفهان- مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: در نهضت ملی کاشت یک میلیارد اصله نهال، در استان اصفهان طی چهارسال با مشارکت بخش دولتی و خصوصی ۲۰ میلیون درخت کاشته می‌شود.‌

عباس قاسمی رامشه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به سهم استان اصفهان در نهضت ملی کاشت یک میلیارد اصله نهال، اظهار داشت: منابع طبیعی استان متعهد شده طی چهار سال با مشارکت صنایع آلاینده، جوامع محلی، ادارات وارگانهای دولتی، انجمن‌ها وتشکل های مردم نهاد، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، پادگان‌های نظامی و انتظامی و کشاورزان ۲۰ میلیون اصله نهال بکارد.

وی به علل اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور اشاره کرد و افزود: باید توجه داشت که سطح جنگل‌های کشور عزیزمان در دهه‌های گذشته به دلایل مختلفی از جمله ناپایداری عوامل اقلیمی و افزایش نیاز جوامع انسانی و غیره کاهش یافته و در حال حاضر تنها ۹ درصد از مساحت کشور با جنگل پوشیده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: این درحالی است که ایران هفتمین کشور تولید کننده کربن و چهل ودومین کشور ترسیب کننده کربن در دنیا است.

قاسمی اضافه کرد: با توجه به اینکه ایران دارای صنعتی پر کربن است سالیانه ۶۷۲ گیگا تن تولید کربن دارد و آلودگی‌های هوا و محیط زیست باعث شده بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد شود و از طرفی سالانه ۳۰ هزار نفر دراثر آلودگی درکل کشور فوت می‌کنند.

ایران در قالب معاهدات بین‌المللی متعهد به کاشت یک میلیارد درخت است

وی با اشاره به اینکه تمام کشورهای دنیا از سال ۲۰۱۵ میلادی متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید کربن خودشان را کاهش دهند، ابراز داشت: کشورمان عضو کنوانسیون بین المللی تغییر اقلیم، کنوانسیون تنوع زیستی و معاهدات بین المللی ترسیب کربن و کنوانسیون مقابله با بیابان زایی است و تمام این الزامات و تعهدات بین المللی، کشورهای عضو را متعهد کرده که تا سال ۲۰۳۰ میزان کربن خودشان را با کاشت یک تریلیون درخت در دنیا کاهش دهند و ۴۵ کشور جهان در اجلاس گلاسکو متعهد شدند که تولید دی اکسید کربن را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسانند.

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه قانون افزایش بهره‌وری، قانون هوای پاک، قوانین منابع طبیعی، ماده ۵۰ قانون اساسی ما را ملزم کرده که درمقابل تخریب طبیعت، احیا صورت گیرد، اضافه کرد: محققان وحتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی معتقدند که راه حل دیگری جز افزایش جنگل‌ها و پوشش گیاهی، آن هم در قالب اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت وجود ندارد و چنانچه این طرح اجرا نشود ظرف ۲۰ سال آینده کل مردم کشور باید مهاجرت کند.

قاسمی افزود: باید توجه داشت که آمریکا، چین، عربستان متعهد شدند که هر کدام به ترتیب یکصد، ۷۰ و ۵۰ میلیارد درخت بکارند و ایران نیز متعهد به تولید و کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال شده است.

وی، توسعه جنگل‌ها، افزایش سرانه پوشش گیاهی، کاهش درجه حرارت محیطی ناشی از تغییرات اقلیمی، کاهش آلایندگی هوا، جلوگیری از گرد و غبار، ارتقا سلامت جامعه، تلطیف هوا، ذخیره نزولات آسمانی، تولید اکسیژن، زراعت چوب، گسترش فضای سبز شهرها وروستاها، احیای جنگل‌های کشور را ازجمله مزایای اجرای این طرح برشمرد و گفت: با دستور ریاست محترم جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مأموریت یافته تا طی مدت چهار سال، پیگیر اجرای طرح مردمی تولید وکاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور باشد.

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: این طرح به اعتقاد مسئولان و محققان، تحقق پذیر است اما همکاری و همت تمامی دستگاه. های اجرایی را می‌طلبد.

قاسمی تصریح کرد: از مهمترین عوامل موفقیت این طرح، فرهنگ سازی، مشارکت مردم، مشارکت صنایع آلاینده و همه دستگاه‌های اداری، انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد، حامیان طبیعت و دوست داران محیط زیست است.

مهمترین وظیفه ما تولید نهال استاندارد است

وی ابراز داشت: اما اجرای این طرح برای بسیاری افراد سوال برانگیز است که چرا یک میلیارد درخت آن‌هم در این وضعیت بی‌آبی؟ یا می‌گویند همان نهال‌هایی که قبلاً کاشته‌ایم در حال خشک شدن است! و اصلاً این کار امکان پذیر است یا خیر؟ که در پاسخ باید گفت بله این اقدام در یک برنامه راهبردی به نام طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در طول چهار سال اتفاق می‌افتد.

مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: نخستین گام در اجرای این طرح شناخت گونه‌های شاخص، برتر، بومی وبسیار مقاوم به خشکی و بی آبی، مطابق با شرایط اقلیمی واکولوژیکی هر منطقه است و اصل بر انتخاب گونه‌هایی است که به طور طبیعی وجود دارد و زاد آوری خوبی داشته و با شرایط آب وهوایی آن منطقه سازگار ی خوبی داشته باشد.

قاسمی افزود: تولید، تربیت وپرورش نهال با شیوه‌ای کم نیاز به آب ومناسب هر منطقه است و در حقیقت مهم‌ترین وظیفه ما تولید نهال استاندارد است.

وی اضافه کرد: نهال باید از بذر جمع آوری شده در همان منطقه تولید شود و درست پرورش دادن نهال یک شرط اساسی در موفقیت این پروژه است. نهال تولید شده با این روش با حداقل آبیاری در عرصه‌های طبیعی زنده می‌ماند.

به گفته مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، کاشت نهال سومین مرحله است که با برخی اقدامات ساده می‌توان درصد زنده ماندن نهال را در عرصه بیشتر شود.

قاسمی توضیح داد: نخست اینکه زمان کاشت نهال را از اسفند به مهر ماه منتقل کنیم تا نهال حداکثر استفاده را از بارندگی‌های پاییزه و زمستانه و بهار ببرد و علاوه بر این نهال می‌تواند از مه گرفتگی صبحگاهی استفاده کند زیرا بهترین شیوه آبیاری، سیستم مه پاش است که در فصل پاییز و زمستان در طبیعت وجود دارد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از کارهای مفید و مهم در این زمینه عمیق کاری و حفر گودال‌های عمیق است که سبب حفظ رطوبت و ایجاد سایه برای نهال و محافظت از نهال در برابر باد و خطرات حیات وحش و غیره می‌شود، مطمئناً با رعایت این شرایط می‌توانیم جنگل کاری موفق داشته باشیم.‌

منبع: مهر
شناسه خبر: 1066365

مهمترین اخبار ایران و جهان: