نیوز سیتی!
02 فروردین 1402 - 21:54

دین‌پذیری یا دین‌گریزی نسل جدید؟

دل‌های کودکان مصداق الواح سپید و پاک است باید برنامه‌های متنوع و اندیشیده و دقیق در جهت تقویت دین‌پذیری کودکان و نوجوانان و نسل جدید تهیه و اجرایی شود و از ظرفیت‌های فکری و تجارب دستگاه‌های مختلف و به‌ویژه حوزه‌های علمیه، مراکز و مؤسسات اسلام‌پژوهشی و هم‌چنین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بهره‌برداری شود.

خبرگزاری فارس، *عابدین مؤمنی: جنگ سخت و نرم غرب علیه ایران از تأسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی تا امروز که بیش از ۴۴ سال از عمر پربرکت این شجره طیبه سپری می‌شود بر سر یک عنصر خلاصه می‌شود و آن چیزی نیست جز «اسلام سیاسی با نگاه امام خمینی(ره)».

تنها عامل بقای این نظام مقدس، بقای اسلام سیاسی ارائه‌شده توسط امام خمینی(ره) است که مقام معظم رهبری(مدظله) در دفاع از آن همه‌گونه تدبیر، فداکاری و ایثار را به عمل آورده‌اند و مردم شریف ایران نیز تاکنون به جدّ در دفاع از آن با بذل مال و جان خویش حماسه‌ها آفریده‌اند و پایمردانه بر عهد خویش با شهدا و امام شهدا و رهبر معظم انقلاب(مدظله‌) ایستاده‌اند و در مقابل؛ غرب جهت محو اسلام سیاسی امام خمینی(ره) از تمام ابزارها و امکانات استفاده کرده و می‌کند.

جنگ تحمیلی، تحریم‌های ظالمانه و همه‌جانبه و جنگ اقتصادی، اختلاف‌افکنی‌های مذهبی و قومی، ابداع اسلام سیاسی بدیل، توطئه‌ها و تکاپوهای بی‌وقفه برای ناکام گذاشتن مدیریت جامعه در ابعاد مختلف، جنگ روانی و رسانه‌ای دائمی جهت ناموفق جلوه دادن اسلام سیاسی در اداره جامعه و در نهایت تخریب و بدنام‌سازی اسلام سیاسی و گریزاندن نسل جدید از آن، همه و همه اقدامات و توطئه‌هایی هستند که توسط دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی اجرا شده و یا در حال اجرایی شدن است.

باید بدانیم حیات و توسعه غرب در نفی دین(1) و حیات و پیشرفت همه‌جانبه ایران(2) در تمسّک به دین و قرار داشتن در دامن دین است. البته دین خنثی و ناکارآمد که در تقابل با غرب نباشد حتّی اگر به اسم اسلام هم باشد نه برای جمهوری اسلامی فایده‌ای دارد و نه برای غرب زیانی و اتفاقاً چنین اسلامی به شدت مورد حمایت و استقبال غربی‌ها قرار دارد و شاهدیم که چه هزینه‌های هنگفتی برای تبلیغ آن مصروف داشته و می‌دارند، دینی که در تقابل با غرب است اسلام امام خمینی(ره) است.

مهم‌ترین ابزار غرب برای آسیب رساندن به اسلام سیاسی امام خمینی(ره) تخریب و بدنام کردن آن و فلج نشان دادن آن است. انگیزه غرب از ناتوان معرفی کردن اسلام سیاسی دور کردن نسل جدید از آن است.

نگارنده در مقام داوری در توسعه اسلام‌پذیری نسل جدید یا اسلام‌گریزی این نسل نیست ولی وظیفه خویش می‌داند که تأکید کند که بخش عمدۀ طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی متوجه نسل جدید است.

اخیراً میهمانی داشتم که نوه‌اش را که محصّل مقطع ابتدایی است را به همراه آورده بود. این طفل با هیجان بسیار و با شدّت و حدّت علیه اسلام و به‌ویژه اسلام سیاسی سخن می‌گفت و راه هرگونه دفاع را می‌بست با یک کلمه که شما در خط فلان و طرفدار فلان هستید، حتی حاضر به گوش دادن و پذیرش حرفی مخالف حرف خودش نبود.

این کودک قطعاً در مدرسه خودش تنها نبوده و نیست و این ماجرا نشان می‌دهد که بعد از اجرای ناموفق و هزیمت‌بار طرح‌های گوناگون غرب در عداوت با نظام، اکنون اولویت دشمنان انقلاب اسلامی دور کردن نسل جدید و آینده‌سازان کشور یعنی کودکان از جمهوری اسلامی است.

از این‌رو در جهت خنثی‌سازی برنامه غرب برای از دین گریزاندن اطفال معصوم که دل‌های آنها مصداق الواح سپید و پاک است باید برنامه‌های متنوع و اندیشیده و دقیق در جهت تقویت دین‌پذیری کودکان و نوجوانان و نسل جدید تهیه و اجرایی شود و از ظرفیت‌های فکری و تجارب دستگاه‌های مختلف و به‌ویژه حوزه‌های علمیه، مراکز و مؤسسات اسلام‌پژوهشی و هم‌چنین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بهره‌برداری شود و با به کارگیری بهینه و مدبّرانه ظرفیت‌های علمی و اجرایی موجود در کشور، چاره‌ای برای دفع این خطر مهلک اندیشیده و اجرایی شود.

ضرورت دارد متخصصین در این حوزه‌ها برنامه‌های متنوع و جذاب برای کودکان و نوجوانان معصوم ما که در معرض جنگ شناختی دشمن قرار گرفته‌اند طراحی کنند و این برنامه‌ها، به‌هنگام و به‌جا اجرایی شوند. اکنون وقت جدال بر سر دین‌پذیری و دین‌گریزی نیست، اکنون زمان خنثی‌سازی نقشه شرورانۀ بی‌دین‌سازی است.

سرود سلام فرمانده بسیار مثبت و سازنده بوده و هست، اما در این جنگ تمام‌عیار، تنوع برنامه‌های مفید بسیار ضروری است. فرصت‌سوزی بسیار پرهزینه و آسیب‌زا است و در مقابل فرصت‌شناسی و اقدام به موقع بسیار سازنده و مؤثر است و در کلام معصومین نیز فرصت‌شناسی به کرّات به ما توصیه شده است. مولی‌الموحدین امام علی(ع) می‌فرمایند: «اِنتَهِزوا فُرَصَ الخَیر فإنّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحابٍ»، فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید.

*استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران.

(1) - ر_ش کتاب بیداری غرب

(2)- ر_ش کتاب سیّدجمال‌الدّین اسدآبادی و بیداری مشرق‌زمین

پایان پیام/78033

منبع: فارس
شناسه خبر: 1105165

مهمترین اخبار ایران و جهان: