نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 10:46

مقام قرقیز: برای حل مشکلات مرزی نظر مردم محلی را در نظر بگیرید

دبیر شورای امنیت قرقیزستان گفت: برای حل مشکلات مرزی، بخش‌های دشواری وجود دارد که ما پیشنهاد می‌کنیم با در نظر گرفتن نظر مردم محلی، مبادلات را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «مرات ایمانکولوف» دبیر شورای امنیت قرقیزستان گفت: در دیدار اخیر «سادیر جباراف» رئیس جمهور این کشور با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در چالپان آته در منطقه ایسیک کول طرف قرقیزستانی پیشنهادی را در مورد موضوع مرزها به این کشور ارائه کرد.

ایمانکولوف خاطرنشان کرد: رئیس جمهور قرقیزستان موضع را چنین مطرح کرد که ما هیچ ادعای ارضی نه به تاجیکستان و نه به هیچ کشور دیگری نداریم. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اعلامیه‌ای در آلماتی امضا شد که در آن کشورهای ما تمامیت ارضی یکدیگر را به رسمیت شناختند. مرزهای اداری تعیین شده در آن اعلامیه به مرزهای رسمی ایالت‌های ما تبدیل شد. ما معتقدیم که تمرکز بر همکاری در این مرزها و پشت سر گذاشتن شکاف‌های تاریخی گذشته مهم است.

وی افزود: حل مشکل مرز آسان نیست، اما تنها از یک راه ممکن است: از طریق مذاکره مستقیم و  دیپلماسی. زور و فشار مشکل را حل نمی‌کند. گاهی باید سازش کرد. بخش‌های دشواری وجود دارد که ما پیشنهاد می‌کنیم با در نظر گرفتن نظر مردم محلی، مبادله را انجام دهیم. در دیدار سران دو کشور، رئیس جمهور کشورمان پیشنهاد خود را ارائه کرد که در حال بررسی هستند.

دبیر شورای امنیت قرقیزستان  پیش از این گفته بود که در مذاکرات کمیسیون‌های دولتی، طرف تاجیک اعلام کرده است که باید از نقشه‌های 1924-1927 استفاده شود.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1292321

مهمترین اخبار ایران و جهان: