نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 14:06

محکومان مهریه بالاترین آمار زندانیان مالی

اردبیل- مدیر ستاد دیه استان اردبیل گفت: محکومان مهریه بیشترین و بالاترین آمار زندانیان مالی و غیرعمد را در استان اردبیل تشکیل می‌دهند.

کریم‌الله محبوبی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: جشن گلریزان به مناسبت هفته قوه قضائیه و در آستانه عید سعید قربان برگزار شد تا زمینه آزادی ۲۳ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد در استان اردبیل فراهم آید.

وی تصریح کرد: این جشن گلریزان سومین مرحله آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در استان است که با مشارکت ستاد دیه و هیئت ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی استان اردبیل برگزار شد.

مدیر ستاد دیه استان اردبیل گفت: امیدواریم با برگزاری این رویداد زمینه آزادی ۲۳ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد و مالی استان فراهم آید و در کنار آن تجلیل از خیرین و چهره‌های شاخص در جمع‌آوری کمک‌های مردمی را شاهد خواهیم بود.

محبوبی افزود: سرعین در سه ماهه امسال رتبه ممتاز را در استان در جمع‌آوری کمک‌های مردمی و برگزاری جشن‌های گلریزان داشته که در این مراسم از چهره‌های شاخص و خیرین این شهرستان با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در پنج سال منتهی به سال ۹۹ عملکرد ستاد دیه استان اردبیل در سطح کشور ممتاز و شاخص تشخیص داده شد و ما توانستیم در همه شاخص‌های ارزیابی رتبه اول را به دست آوریم.

محبوبی اضافه کرد: ستاد دیه هر پنج سال یک بار استان‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و ارزیابی‌های سالانه را در ستاد دیه شاهد نیستیم.

وی بیان کرد: استان اردبیل جز استان‌های برتر کشور در برگزاری جشن‌های گلریزان، مساعدت خیرین و عموم مردم و همراهی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در کشور شناخته شده است.

محبوبی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲۰ زندانی جرایم غیرعمد و مالی را در زندان‌ها داریم که مشمول مساعدت ستاد دیه نیستند و باید خانواده‌های زندانیان با همراهی خیرین و مددکاران بستر و زمینه آزادی آنها را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: ۱۵۱ نفر از این زندانیان مشمول مساعدت ستاد دیه هستند که تلاش می‌کنیم تا آخر امسال زمینه آزادی این زندانیان و بازگشت آنها را به آغوش خانواده‌هایشان فراهم کنیم.

محبوبی گفت: در سال‌های گذشته تعداد زندانیان بیش از ۸۰۰ نفر بوده اما در ۲ سال اخیر با اصلاح قوانین چک و اجباری شدن بیمه شخص ثالث از تعداد زندانیان چک و تصادفات به شدت کاسته شده است.

وی به کاهش جمعیت کیفری اشاره کرد و افزود: استان اردبیل جز استان‌های برتر در کاهش جمعیت کیفری زندانیان است و این امر آثار و تبعات خوبی را نیز به همراه داشته است.

محبوبی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمتر از ۲۰۰ زندانی جرایم غیرعمد را در استان شاهد هستیم که این کاهش نشان‌دهنده همت مسئولان کشوری و قوای سه‌گانه در اصلاح قوانین مربوط به جرایم غیرعمد بوده است.

مدیر ستاد دیه استان اردبیل از اجباری شدن بیمه شخص ثالث و اصلاح قانون چک به عنوان کمک‌کننده در کاهش جمعیت کیفری خبر داد و اضافه کرد: بیشترین آمار زندانیان جرایم غیرعمد مربوط به مهریه است که انتظار می‌رود در این زمینه نیز راهکارهای مناسبی در نظر گرفته شود تا کاهش جمعیت زندانیان مهریه و نفقه را نیز شاهد باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1321865

مهمترین اخبار ایران و جهان: