نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 22:39

فضای ملتهب در بالتیک پس از استقرار گروه واگنر در بلاروس

با مستقر شدن گروه شبه نظامی واگنر در بلاروس، برخی کشورهای بالتیک از ائتلاف ناتو افزایش امنیت مرزهای خود را خواستار شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با اعلام استقرار گروه  شبه نظامی «واگنر» در بلاروس،  دو کشور لتونی و لیتوانی از همسایگان بلاروس روز سه‌شنبه از ناتو خواستند تا مرزهای شرقی این دو کشور را تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، بر اساس توافق «آلکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس با «یوگنی پریگوژین» رئیس واگنر قرار شد اعضای این گروه نظامی در این کشور مستقر شوند.

«ادگارس رینکوویچ» وزیر امور خارجه لتونی در جریان سفر به «پاریس» به خبرنگاران در این باره گفت: «این اقدام باید از نقطه نظر امنیتی متفاوتی ارزیابی شود. ما توانایی‌های این مزدوران را دیده‌ایم.»


وزیر خارجه لتونی

 

روسیه جمعه شب تا شنبه شب وضعیت پرتنش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. نیروهای واگنر تحت امر «یوگنی پریگوژین» تاسیسات نظامی در شهر جنوبی «روستوف» روسیه را تصرف کردند و پریگوژین اعلام کرد نیروهایش پیشروی را با طرحی برای رسیدن به مسکو آغاز کرده‌اند.

در پی آن، رئیس‌جمهور روسیه  اقدام آن‌ها را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند و درباره عواقب آن هشدار داد. ساعاتی بعد رئیس واگنر با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس موافقت کرد پیشروی را توقف و نیروهایش را در ازای دریافت ضمانت‌های امنیتی عقب بکشد. 

لتونی، لیتوانی و استونی از جمله کشورهای حوزه بالتیک هستند. «گابریلیوس لاند سبرگیس» وزیر امور خارجه لیتوانی نیز گفت که اقدامات واگنر در روسیه نشان داد که دفاع از کشورهای بالتیک باید تقویت شود.

لندسبرگیس گفت: «مرزهای کشورهای ما تنها صدها کیلومتر با واگنر فاصله دارند، بنابراین ممکن است ۸ تا ۱۰ ساعت طول بکشد تا ناگهان نیروهای واگنر نزدیک لیتوانی ظاهر شوند. باید دفاع از منطقه بالتیک را بسیار جدی بگیریم.»

آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که آماده است یک تیپ ارتش ۴۰۰۰ نفری را به طور دائم در لیتوانی مستقر کند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به نقل از منابعی گزارش داد که  چند روز قبل از شورش گروه «واگنر» در روسیه، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا شدیدا به این ظن رسیده بودند که پرگوژین در حال برنامه‌ریزی برای اقدام بزرگ علیه مسکو است(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1314021

مهمترین اخبار ایران و جهان: