نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 08:54

صف‌آرایی جمهوری‌خواهان در حمایت از ترامپ

ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا این روزها در کلیدی ترین روزهای زندگی اش قرار دارد.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- ایران نوشت: اعلام جرم علیه دونالد ترامپ در پرونده کشف اسناد طبقه‌بندی شده دولتی در ویلای او در فلوریدا، امریکا را با چالشی جدی روبه‌رو کرده است؛ چراکه نه تنها می‌‌‌‌تواند سیاست حزبی امریکا را در برابر قانون آن قرار دهد بلکه بدون شک صدور هر حکمی برای رئیس جمهور سابق امریکا از سوی قضات دادگاه میامی بشدت بر فرایند و نتیجه انتخابات 2024 اثر خواهد گذاشت.

به گزارش سی ان ان، ترامپ که فردا، یک روز پیش از تولد 77 سالگی‌اش برای پاسخگویی به قضات در دادگاه فدرال فلوریدا حاضر خواهد شد، با این شعار که هرگز از انتخابات 2024 کنار نخواهد کشید، به روال سابق در کمپین انتخاباتی‌اش حاضر شد و در جمع هوادارانش با دفاع از بی‌گناهی خود، کاخ سفید و شخص رئیس جمهور را به باد انتقاد کشید. این در حالی بود که هم‌حزبی‌های جمهوری خواهش وحتی رقبایش دسانتیس و مایک پنس نیز از این اعلام جرم انتقاد کردند و تحقیقات این پرونده را نقشه کاخ سفید برای خدشه‌دار کردن چهره رقبا در انتخابات 2024 عنوان کردند. اما 49 صفحه دادخواست علیه ترامپ که شامل 37 مورد اتهامی به خاطر انتقال اسناد محرمانه و غیرمحرمانه دولتی و نگهداری نادرست از آنهاست، حتی اگر منجر به محکومیت برای رئیس جمهور سابق نشود، ظرف 18 ماه آینده او را میان دادگاه و کمپین‌های انتخاباتی‌اش سرگردان خواهد کرد. به نوشته آسوشیتدپرس، ترامپ در نخستین کمپین‌اش پس از این اعلام جرم در حالی که با همکاری برگزارکنندگان آن، مانند یک قهرمان از فرودگاه تا محل سخنرانی‌اش در جورجیا مورد استقبال قرار گرفت، در جمع هوادارانش گفت: «من بیگناهم و این اتهامات تلاشی از سوی رقبای سیاسی است تا انتخابات 2024 را تحت تأثیر قرار دهند.» او سپس به جو بایدن تاخت و افزود: «تمام این اقدامات با هدایت بایدن انجام می‌‌‌‌شود تا از یکسو بتواند رقیب اصلی‌اش را از میدان به در کند و از سوی دیگر توجه‌ها را از پرونده کلاهبرداری و فساد‌ هانتر، پسرش منحرف کند».

آیا اتهامات ترامپ جدی است؟

کارشناسان حقوقی گرچه معتقدند این اعلام جرم نمی‌تواند دونالد ترامپ را از کارزار انتخاباتی‌اش دور کند اما در عین حال روند تحقیقات به گونه‌ای است که محکومیت او را محتمل می‌‌‌‌کند و اگر این امر محقق شود دست‌کم 20 سال حبس در انتظار رئیس جمهور سابق امریکا خواهد بود. گرچه هیأت منصفه دادگاه فدرال فلوریدا ید طولایی در تبرئه مقامات ارشد از جرایم بزرگ دارند و این می‌‌‌‌تواند روزنه امیدی برای ترامپ و هوادارانش باشد.

اما شاید این موضوع کمی برای ترامپ پیچیده شود. چراکه به نوشته هیل، هنوز تکلیف این پرونده روشن نشده، نزدیکان قدیمی او مانند مایکل کوهن، وکیل سابقش در کاخ سفید اتهام جدیدی علیه او مطرح کرد و گفت: «ترامپ همه چیز و همه کس را به خاطر خودش و کسب آزادی نابود خواهد کرد.»

او حتی موکل سابقش را به پنهان کردن اسنادی دیگر در نقاط نامعلوم متهم کرد و افزود: «او دونالد ترامپ است. بنابراین هر کجا که در طول سال‌های فعالیتش در کاخ سفید رفته، می‌‌‌‌تواند محلی برای نگهداری اسناد دیگری نیز باشد.»

این اظهارات کوهن می‌‌‌‌تواند برای ترامپ تبعاتی داشته باشد چراکه او پیش‌تر نیز در پرونده پرداخت حق‌السکوت به بازیگر غیراخلاقی امریکایی از سوی رئیس جمهور سابق، روند پرونده را وارد مراحلی کرد که برای متهم جمهوری خواه دردسرهایی به وجود آورد؛ هر چند که نتوانست او را پشت میله‌های زندان بیندازد.

اعلام جرم یا آغاز جنگ

آنچه مسلم است، اتهامات وارد بر ترامپ که در میانه هفته جاری یکی از مهم‌ترین وقایع سال جاری امریکا را در میامی رقم خواهد زد، نقطه عطفی برای نامزدهای حزب جمهوری خواه در انتخابات 2024 است. چراکه به نوشته رویترز آنها بخوبی می‌‌‌‌دانند اگر در متهم کردن سیستم قضایی امریکا اهمال کنند، ممکن است بخش زیادی از هواداران ترامپ را از خود ناامید کرده و در غیبت ترامپ یا هر واقعه پیش‌بینی نشده‌ای، حمایت و رأی آنها را از دست بدهند. اوضاع به قدری جدی است که جمهوری خواهان میشیگان نیز طرحی را ارائه کرده‌اند که براساس آن با همراه کردن دو سوم جمهوری خواهان بانفوذ حزب، رأی آنها را داشته باشند؛ اتفاقی که می‌‌‌‌تواند برای ترامپ بسیار سودمند باشد.
از سوی دیگر آن طور که کارشناسان گاردین معتقد هستند؛ صف‌آرایی جمهوری خواهان در برابر سیستم قضایی در حمایت از دونالد ترامپ و حمله به دولت بایدن، امریکا را در مخمصه‌ای میان سیاست حزبی و قانون گرفتار خواهد کرد که بدون شک دموکراسی ادعایی امریکا را با چالشی جدی روبه‌رو خواهد کرد. فارغ از جایگاهی که دونالد ترامپ پیش‌تر در کاخ سفید داشته است، وضعیت او در رقابت انتخاباتی برای انتخابات 2024 ریاست جمهوری به گونه‌ای است که نظرسنجی‌ها او را از نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه پیش‌تر نشان می‌‌‌‌دهد. موضوعی که سبب شده تا جمهوری خواهان معتقد باشند جو بایدن با تعیین کارآگاه گماشته خود در این پرونده، سعی در زندانی کردن رقیبش و گرفتن جای او را دارد. با این حال آنچه مسلم است، جمهوری خواهان درصدد آن هستند که از ادبیاتی بهره گیرند که خشونت سیاسی را بالا برده و قانون را دستاویز دولت و شخص رئیس جمهور برای رسیدن به اهدافش اعلام کنند. در عین حال جمهوری خواهان به رسیدگی متفاوت به پرونده کشف اسناد در خانه ترامپ و بایدن اعتراض کرده‌اند و این تناقض را سندی دیگر بر اعلام نفوذ دولت برای خالی کردن میدان رقابت با سلاح قانون می‌‌‌‌دانند.

پایان پیام/غ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1279421

مهمترین اخبار ایران و جهان: