نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 20:11

احداث بزرگ‌ترین تونل و پل قوسی دو خطه ریلی کشور در راه آهن میانه- تبریز

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: راه آهن بستان آباد-خاوران( تبریز) اولین مسیر ریلی کشور بوده و احداث بزرگترین تونل دوخطه ریلی کشور در این محور به طول ۳ کیلومتر و بزرگترین پل قوسی دو خطه ریلی کشور به طول یک کیلومتر با ۲۰ دهانه ۵۰ متری و با ارتفاع ۴۰ متری ستون ها از ویژگی های بارز این خط آهن است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عباس خطیبی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: امتیاز منحصربفرد راه آهن میانه - تبریز وجود چندین ایستگاه راه آهن در داخل شهر تبریز است که حتی چنین امتیازی برای شهر تهران نیز وجود ندارد.

وی اظهار کرد: راه آهن بستان آباد-خاوران( تبریز) اولین مسیر ریلی کشور است که از ابتدا دو خطه طراحی و اجرا شده است و احداث بزرگترین تونل دوخطه ریلی کشور در این محور به طول ۳ کیلومتر و بزرگترین پل قوسی دو خطه ریلی کشور به طول یک کیلومتر با ۲۰ دهانه ۵۰ متری و با ارتفاع ۴۰ متری ستون ها از ویژگی های بارز این خط آهن است.

خطیبی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این محور ۲۹ کیلومتری را ۱۰ هزار میلیارد تومان خواند و افزود: برای اینکه پروژه راه آهن میانه- تبریز بعد از ۲۲ سال به ایستگاه خاوران برسد حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه صرف شده است.

وی شیوه اجرای این خط آهن را در بسیاری از جنبه ها برای اولین بار با استفاده از توان و تخصصی بومی مثال زدنی دانست و اظهار کرد:‌ راه آهن بستان آباد-خاوران از نظر شیوه اجرایی با تاکید بر کیفی بودن روش‌ها و همچنین از نظر توجه به حمل و نقل ترکیبی، سهولت دسترسی و کاهش زمان سفر یکی از طرح های ریلی مهم کشور محسوب می شود.

خطیبی همچنین از بهره مندی از توان و تخصص مهندسان ایرانی با استفاده از تولیدات داخلی در راه آهن بستان آباد-خاوران خبر داد و گفت: برای اولین بار تمام ادوات زیرسازی و روسازی استفاده شده در این مسیر ریلی از جمله بالشتک‌های بزرگ مقیاس تولید داخل است که موجب کاهش ۶۰ درصد از هزینه ها در این بخش نسبت به گذشته شده است.

وی در ادامه اعلام کرد: تمام ورق های خاص به کار رفته در عرشه پل های مسیر نیز تولید داخل و ساخت کارخانه اکسین اهواز است که پیش از این تماما وارداتی بوده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1269021

مهمترین اخبار ایران و جهان: