نیوز سیتی!
26 اردیبهشت 1402 - 19:25

روایات امام صادق (ع) پیرامون حجاب و پوشش

یک کارشناس مذهبی در کرمانشاه گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید، خانواده و اموال خود را با قرائت سوره نور حفظ کنید و زنان خود را به وسیله آن مصون و محفوظ نگه دارید، زیرا کسی که دائما روزی یک‌بار این سوره را قرائت کند، هیچ فردی از اهل منزل او به فحشا کشانده نخواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، حجاب مصونیت و امنیت دارد و هیچگونه محدودیتی ندارد، لزوم رعایت حجاب و پاسداری از مرزهای عفت و حیا، یکی از مسلمات و واجبات بلکه از ضروریات دین‏ اسلام است که در روایات معصومین(ع) تأکیدات بسیار ویژه‌ای بر رعایت حجاب بانوان و لزوم حفظ عفت اجتماعی شده است.

حجت‌الاسلام مفید کارشناس مذهبی در این رابطه، اظهار کرد: اسلام دین دعوت به عقل و زندگی بر مدار عقلانیت است، لذا یک زندگی انسانی هم برای فرد و هم برای جامعه انسانی ماحصل دعوت انبیا(ع) و همچنین ماحصل عمل به مبانی بلند ادیان الهی است.

وی ادامه داد: بر همین اساس آنچه که مورد تأکید دین بوده چه در حوزه مباحث اعتقادی چه در حوزه مباحث رفتاری و عملی و چه در حوزه مباحث اخلاقی، ویژگی‌ها و سجایای اخلاقی عموما حول محور شکل‌گیری یک زندگی اجتماعی براساس رفتار عاقلانه است.

این کارشناس مذهبی یکی از مهمترین مباحثی که در اسلام مطرح بوده را رعایت عفاف و حیا دانست و گفت: عفاف و حیا از اهمیت بسیاربسیار بالایی در زندگی فردی و اجتماعی بشر برخوردار است. با حاکمیت عفت و حیا در روابط بین افراد آنچه که در صحنه اجتماع رخ خواهد داد؛ شکل‌گیری رابطه بر روابط مدار انسانی خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر اسلام تأکید بر رعایت عفت و حیا دارد برای این است که روابط افراد در جامعه براساس عقل باشد نه غریزه.

مفید خاطرنشان کرد: روابطی که بر مدار غریزه در جامعه شکل گیرد ماحصل آن شکل‌گیری ارتباطات حیوانی است؛ به نمایش گذاشتن امور جنسیتی چه در مرد چه در زن در سطح اجتماع در اسلام حرام است چون نگاه جنسیتی می‌شود روابط دیگر روابط انسانی و عقلانی نیست.

وی گفت: از امام صادق (ع) بالغ بر ۳۰۰ روایات در زمینه مربوط به پوشش زن و حجاب و عفاف اسلامی نقل شده، امام صادق (ع) در دسته‌ای از این احادیث نورانی ضمن پرداختن به اهمیت و جایگاه ویژه پوشش اسلامی و دو مقوله عفت و حیا حکمت‌ها و تصویری از انحراف جوامع اسلامی و برخی از مسلمانان از آیین سنت‌ها و آموزه‌های اسلامی را به بشر شناسانده است.

مفید اظهار کرد: امام صادق(ع) به واسطه اهمیتی که عفت و حیا در جامعه دارد حدیث گراسنگی دارد می‌فرمایند؛ اگر زن عفت داشته به دنیایی می‌ارزد و اگر عفت نداشته باشد به خاک هم نمی‌ارزد.

وی افزود: در روایاتی دیگری حضرت در خصوص حد حجاب می‌فرمایند؛ که برای زن مسلمان جایز نیست که روسری و پیراهنی بر تن کند که بدنش را نپوشد. 

این کارشناس مذهبی افزود: از امام صادق(ع) سوال شد که آیا آرنج زن تا مچ از قسمت‌های است که باید از نامحرم پوشاند. حضرت فرمود: بله آنچه زیر روسری قرار می‌گیرد و همچنین از محل دستبند به بالا باید پوشانده شود.

وی گفت: بحث عفت چشم یکی از مباحث مطرح شده در حوزه عفت است. تیرهای شیطانی که از طریق چشم شلیک می‌شود مستقیما بر قلب می‌نشیند و انسانیت انسان را خواهد کشت، لذا حضرت می‌فرماید باید مراقب عفت چشم باشد.

مفید گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید، خانواده و اموال خود را با قرائت سوره نور حفظ کنید و زنان خود را به وسیله آن مصون و محفوظ نگه دارید، زیرا کسی که دائما روزی یک‌بار این سوره را قرائت کند، هیچ فردی از اهل منزل او به فحشا کشانده نخواهند شد.

وی در پایان به روایتی دیگر از امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت می‌فرمایند خداوند به یکی از پیامبران وحی کرد به مومنان بگو که در لباس، خوراک، آداب و رسوم خود شبیه دشمنان خدا نشوید که اگر چنین کنید شما هم دشمن خدا محسوب می‌شوید.

مفید تصریح کرد: عفت و حیا از مهمترین ویژگی‌های انسان است که در روایات در آن‌ها به عنوان نشانه دین و حفظ کننده نفس و همچنین دور کردن انسان از پستی‌ها و رأس کل خیر از آن یاد شده است.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1216421

مهمترین اخبار ایران و جهان: