نیوز سیتی!
04 خرداد 1402 - 01:43

نگاه به ظرفیت‌های مغان باید ملی باشد/ پایاب سدخداآفرین نیازمند ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است

استاندار اردبیل گفت: باتوجه به ظرفیت‌های موجود منطقه بزرگ مغان استان اردبیل، نگاه‌ها به این منطقه باید ملی باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از  اردبیل، سیدحامد عاملی در نشست صمیمی جمعی از فعالان اجتماعی، نخبگان و منتخبین شهرستان بیله‌سوار اظهار کرد: منطقه وسیع مغان در استان اردبیل یک ظرفیت بسیار ویژه و مهم ملی است و نگاه‌ها به این ظرفیت ویژه باید فرا استانی بوده و با یک نگاه ملی همراه باشد.

وی افزود: پایاب سد خداآفرین، یکی از ظرفیت‌های منطقه مغان محسوب می‌شود که بهره‌برداری از پایاب سد خداآفرین نیازمند اعتبار ۵۰ هزار میلیارد ریالی است که در صورت فعال‌سازی این ظرفیت ویژه، یک میلیون تن محصولات کشاورزی استان افزایش پیدا کرده و منجر به خلق ثروت سالانه به ارزش ۱۵۰ هزار میلیارد ریال خواهد شد.

استاندار اردبیل ادامه داد: این ثروت تولید شده متعلق به اهالی شمال استان اردبیل بوده و تولید ناخالصی استان افزایش یافته و شکاف موجود در سرانه درآمد استان به شکل محسوسی کاهش خواهد یافت.

عاملی تصریح کرد: دولت امکان اختصاص ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در طی زمان کوتاه و میان مدت جهت بهره‌برداری پایاب سد خداآفرین را ندارد و بر این اساس تامین اعتبار فوق به شکل نوین بدون تخصیص حداقل ترین اعتبار از سوی دولت در حال بررسی است.

وی بیان کرد: این موضوع به اطلاع رئیس جمهور و معاون اول ریاست جمهوری رسانده شده است و البته در سال گذشته به این پروژه اعتباری بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

آبرسانی به ۲۴۷ روستای خروسلو انجام می‌شود

عاملی گفت: برای بهره‌برداری پروژه آبرسانی از مجتمع خروسلو به ۲۴۷ روستا برخی اقدامات لازم توسط بسیج سازندگی، بسیج امام حسن مجتبی(ع) انجام شده است و ظرفیت این مجموعه از ۴۰ هزار لیتر به ۸۰ هزار لیتر افزایش پیدا خواهد کرد و خرید پمپ مجموعه انجام شده و تا اواسط تیرماه سال جاری نصب خواهد شد و تا به امروز ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

وی با اشاره با اقدامات زیرساختی برای شهرستان بیله‌سوار ادامه داد: سال گذشته ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار جهت راه‌اندازی پست ۲۳۰ کیلووات تخصیص یافت که باتوجه به مشکلات سال‌های اخیر، پایداری نسبی در حوزه برق شهرستان انجام شده است.

استاندار اردبیل بیان کرد: تا پایان سال کلیه روستاهای استان اردبیل که جمیعت بالای ۲۰ خانوار دارند، دکل‌های مخابراتی نصب و آنتن دهی مناسبی در دسترس روستاییان قرار خواهد گرفت.

وی تشریح کرد: شهرداری‌ها باید به دنبال خلق منابع مالی پایدار باشند و اقدامات لازم این موضوع مشخص بوده و از شهرداران سطح استان اردبیل درخواست داریم به این موضوع توجه ویژه داشته باشند‌ تا در پیشرفت پروژه‌های شهری شاهد اقدامات قابل توجهی باشیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1236921

مهمترین اخبار ایران و جهان: