نیوز سیتی!
16 خرداد 1402 - 21:44

آخرین اظهارنظر محیط زیست درباره احداث پالایشگاه در مازندران

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: در حال حاضر مکانی برای احداث پتروشیمی اعلام نکردند تا به استان اعلام شود ولی اگر سرمایه‌گذار پروژه پتروشیمی بخواهد در نقطه‌ای دیگر این پروژه را راه‌اندازی کند، تابع ضوابط خود است باز هم گزارش ارزیابی زیست‌محیطی انجام و به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته محیط زیست  اظهار کرد: اتفاقات خیلی بزرگی طی یک سال گذشته رخ داد و از طرفی مباحث چالشی داشتیم که با تعامل و همکاری توانستیم بسیاری از چالش‌ها را مدیریت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه محیط‌زیست باید همکاری و تعامل باشد، افزود: اعتقاد داریم اگر مدیریت افکار داشته باشیم با کمک رسانه‌ها خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران بیان کرد: حتما باید به دنبال اقدامات ابتکاری باشیم، چرا که نیاز نسل جوان امروز است.

کاویان با تاکید بر اینکه فرهنگ حفاظت محیط زیست باید مردمی شود، خاطرنشان کرد: موفقیت‌ها در این حوزه مرهون تلاش‌های محیط‌بانان در مناطق صعب‌العبور و شرایط سخت بوده که اتفاقات خوب در حوزه محیط زیست رقم خورده است.

 پایگاه اطفای حریق را در میانکاله راه‌اندازی شد

وی با اشاره آتش‌سوزی‌های پی در پی در میانکاله، گفت: موفق شدیم پایگاه اطفای حریق را در میانکاله راه‌اندازی کنیم که مستلزم تامین ادوات مخصوص بوده است، در گذشته به دلیل اینکه امکانات از خودمان نبود باید امکانات را از مناطق همجوار تامین کنیم که منجر به زمان‌بر بودن اطفای حریق می‌شد؛ درحالی‌که اکنون سطح آتش‌سوزی به ۳۰۰ متر رسیده و در تعداد هم کاهش ۸۰درصدی حریق را مواجه بودیم.

اتفاق خیر بعد از پلنگ سرگردان قائمشهر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اشاره به حادثه رخ داده برای یک قلاده پلنگ قائمشهر به مسائل پیش آمده بعد از این حادثه به عنوان اتفاق مبارک یاد و  تصریح کرد: این اتفاق منجر به این شد کلینیک درمان حیات‌‌وحش در استان راه‌اندازی شود و قول راه‌اندازی سه کلینیک در غرب، شرق و مرکز داشته باشیم که در چالوس و ساری کلینیک درمان تیمار و درمان حیات‌وحش به نتیجه رسید.

به گزارش فارس، اوایل سال گذشته یک قلاده پلنگ سرگردان در محیط شهری قائمشهر مشاهده شد که به دلیل نبود امکانات در زنده‌گیری این حیوان تلف شده بود.

 محلی  برای امحای زباله‌های عفونی به‌صورت جداگانه نداریم

کاویان با تاکید بر اینکه لازمه اقدامات در زمینه پسماندهای عفونی اطلاعات کامل در این زمینه است، افزود: برای ما مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بخشی از اطلاعات مربوط به پسماندهای عفونی و پزشکی را در اختیارمان قرار داده و ما هم به عنوان ناظر عالی نحوه بی‌خطرسازی ورود پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: شرکت‌هایی هستند وظیفه آنها این است زباله‌ها را جمع‌آوری کنند و به مراکز مخصوص امحا و بی‌خطرسازی می‌کنند، بخشی از اقدامات در این زمینه به افزایش قیمت‌ها برمی‌گردد، باوجود اینکه بحث قیمت‌گذاری در حوزه وظایف نیست اما برای اقدام درست در این زمینه نرخ سال گذشته و افزایش قیمت را اعلام کردیم و با هماهنگی مقرر شد کارشناس رسمی دادگستری افزایش قیمتی که باید داده شود تا پایان تیر ماه نتیجه گزارش کار بیاید.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اعلام اینکه محلی را برای امحای زباله‌های عفونی به‌صورت جداگانه نداریم، تصریح کرد: بعد از بی‌خطرسازی به مرکز پسماند شهرستان می‌رسد که در این زمینه سرمایه‌گذاری ورود پیدا کرده که ادعا دارد در مدیریت زباله عفونی پیدا کند و در این زمینه استقبال می‌کنیم.

اجازه دپوی زباله در کنار سواحل را نمی‌دهیم

کاویان اضافه کرد: برخی از مناطق ما در مازندران محل دپوی زباله در مجاورت دریا قرار گرفته است از جمله شهرستان‌های محمودآباد، فریدونکنار و بابلسر نظارت ویژه‌ای در دستور کار داریم و در این شهرستان‌ها اجازه دپوی زباله نمی‌دهیم، بعضا زباله‌ها مربوط به سه چهار سال پیش بوده که به صفر رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران بیان کرد: براساس مطالعات و پهنه‌بندی کل استان به ۸ منطقه تقسیم شده که در حین اجرا اتفاقاتی رخ داد که طی ۶ ماه اخیر اتفاقات سرعت گرفت.

اظهارنظر درباره سلامت شناگاه‌های مازندران

وی درباره سلامت شناگاه‌های مازندران، اظهار کرد: امکان ندارد شناگاهی را بدون انجام آزمایش‌ها و پارامترهای لازم شناگاه شرایط مناسب دارد تمام آزمایشگاه‌ها در ارتباط با شناگاه‌ها بررسی‌های لازم را در دستور کار دارند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران درباره سایت ببر در پاسگاه میان‌قلعه در منطقه میانکاله مازندران، یادآور شد: در زمانی هزینه شد و تشکیلاتی صورت گرفت ببر را از سیبری منتقل کردیم، دو تا ببری دادند به نظر می‌رسد شرایط لازم را نداشتند و فضا و امکانات بلااستفاده بوده علاقه‌مند هستیم افرادی که در حوزه تکثیر حیات وحش فعالیت کنند امکانات خوبی داریم و می‌توانیم با هماهنگی سازمان در اختیار سرمایه‌گذار مناسبی که اهلیت داشته باشیم با اولویت تکثیر در حوزه گربه‌سانان ورود پیدا کنند، ولی در این سال‌ها استفاده نشده است.

کاویان با اشاره به انجام بازدید از مجموعه پاکسار، افزود: مجموعه تصفیه‌خانه این مجموعه برای مدتی فعال نبود و بخشی از آلودگی مربوط به واحدهای خدماتی بوده که وارد مجموعه رودخانه تجن می‌شود، بخشی از آلودگی‌ها مربوط به سایر واحدها بود و مجموعه پاکسار باید به مکان دیگری منتقل شود؛ چرا که در بحث سلامت با کسی شوخی نداریم.

وی اضافه کرد: وظیفه ما در کنار اطلاع‌رسانی نقش بازدارندگی داشته باشیم و در این زمینه تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم.

رد شایعات درباره احداث پتروشیمی در میاندورود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با رد شایعات مربوط به احداث پتروشیمی در میاندورود، تصریح کرد: قرار بود در بهشهر کارخانه فولاد احداث شود که با ارزیابی زیست‌محیطی از وزارت نیرو منابع آب لازم برای این پروژه تامین کند و سازمان حفاظت محیط‌زیست هم این درخواست را رد کرد.

کاویان درباره پتروشیمی در منطقه امیرآباد، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست ارزیابی اثرات زیست‌محیطی این پروژه را بررسی کرده که در این زمینه پاسخ روشنی در این زمینه داده نشد و سمن‌ها در این زمینه ورود پیدا کرد و باعث شد دادستان وارد منطقه و با بررسی همه مسائل و ارزیابی اثرات زیست‌محیطی پروژه در منطقه میانکاله را منتفی اعلام کردند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار پیگیری‌هایی کرده تا از طریق فاینانس بین‌المللی  از اختصاص زمین، آب، برق و گاز همه صادر شد پیگیری کرده سازمان بازرسی مکلف شد این موضوع را پیگیری کند و پس از بررسی‌ها  مقرر شد پتروشیمی در امیرآباد منتفی شود اما پیشنهاد شد اگر در جای دیگر اگر پتروشیمی احداث شود مساعدت شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران بیان کرد: در حال حاضر مکانی برای احداث پتروشیمی اعلام نکردند تا به استان اعلام شود ولی اگر سرمایه‌گذار پروژه پتروشیمی بخواهد در نقطه‌ای دیگر این پروژه را راه‌اندازی کند، تابع ضوابط خود است باز هم گزارش ارزیابی زیست‌محیطی انجام و به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال می‌شود.

کاویان اظهار کرد: در ارتباط با احداث پتروشیمی در منطقه گهرباران مکاتبه‌ای با سازمان صمت شده که پتروشیمی میانکاله به پتروشیمی گهرباران انجام شود و با پیگیری‌ها مشخص شد زمین‌ها در اختیار یک دانشگاه است که در هر صورت فعلا نقطه جدید زمینی برای ما مشخص نشده و ما هم زمانی ارزیابی زیست‌محیطی را زمانی انجام می‌دهیم که زمین پروژه مشخص باشد.

محیط‌زیست با ساخت سدهای بلند موافق نیست

وی در ارتباط با سدسازی، بیان کرد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست نه با سدسازی موافق و نه مخالف است؛ تا پروژه ابعاد و شرایط مشخص نباشد سازمان نظر فنی نمی‌دهد، اولویت اول در این زمینه نیاز آب شرب است؛ به این دلیل که تخریب زیادی در بستر رودخانه اتفاق میفتد و حتی بخشی از روستاها حتی زیر آب می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران بیان کرد: محیط‌زیست با ساخت سدهای بلند موافق نیست، البته در مناطقی که تنها راه‌حل باشد، موافقت می‌کند.

دلایل محیط زیست درباره مخالفت با احداث سد فینسک

کاویان در ارتباط با سد فینسک،گفت: به سبب اثرات زیست‌محیطی و نیاز آبی پایین‌دست سد که حق‌آبه سد پایین‌دست است و همچنین به دلیل اثرات اقتصادی و اجتماعی مخالف هستیم و این مهم را به صراحت اعلام کرده است.

وی افزود: در ارتباط با سد فینسک قرار شد مهندسی ارزش برای این پروژه انجام شود و تمام خسارت‌ها و مزیت‌های این پروژه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

آخرین وضعیت درنای رویا

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در ارتباط با آخرین وضعیت درنای رویا، اظهار کرد: نگرانی‌ها باتوجه به وضعیت هوا به مجموعه مرکز بلژیک منتقل کردیم و اعلام کردند در شرایط رطوبتی و حرارتی هیچ محدودیتی نداریم.

کاویان با بیان اینکه تمهیدات انتقال به نقطه‌ای از ارتفاعات هراز را دیدیم تا این پرنده به سازه موقت منتقل شود، اظهار کرد: اما از آنجایی که نقل و انتقال سازه ریسک همراه دارد باید مطمئن شویم این مرکز با مثال‌هایی از کشور امارات خیال ما را آسوده کرد و در کنار آن بحث استفاده از مه‌پاش‌ها در دستور کار قرار دارد تا فضایی خنک برای این پرنده فراهم شود.

پسروی آب خزر فرآیند جهانی و تحت تاثیر شرایط اقلیمی است

وی در ارتباط با پسروی آب دریا، تصریح کرد: پسروی آب خزر فرآیند جهانی و تحت تاثیر شرایط اقلیمی است کا باید در ارتباط با پساپسروی تدبیری جدی اندیشیده شود و در این زمینه این عوارض را اعلام کردیم؛ بسیاری از مسیرهای سواحل با پسروی آب دریا سازه‌ها با مشکل روبرو شده و در این زمینه هشدارهای لازم داده شده است.

فعالیت مرکز پایش آلودگی هوا در ساری

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه مرکز پایش آلودگی هوا در میدان امام حسین ساری فعال است، گفت: در ارتباط با آلودگی هوا، شهرستان ساری در شرایط پاک قرار گرفته و این مرکز به صورت آنلاین توسط سازمان حفاظت محیط زیست رصد می‌شود.

کاویان اظهار کرد: باتوجه به حساسیت مازوت‌‌سوزی در نیروگاه نکا، از سرجمع اعتبارات از سازمان حفاظت محیط‌زیست دو ایستگاه را در شهرستان آمل با توجه به واحدهای صنعتی و معادن و در شهرستان نکا تجهیز و راه‌اندازی کنیم که تاثیر مازوت‌سوزی نیروگاه به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

وی با اعلام اینکه در بخش آلودگی هوا عقب‌ماندگی تاریخی داریم، یادآور شد: اینکه تاکنون یک ایستگاه با حداقل اطلاعات در حال ارائه فعال است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اشاره به کمبود نیرو در کل کشور در حوزه محیط‌بانی، گفت: بیش از ۲۷۰ محیط‌بان داریم و ۵۹ درصد چارت محیط‌بانی ما خالی است و قرار است ۲۳ نیرو به مجموعه اضافه شود.

کاویان یادآور شد: از مهر ۱۴۰۲ جذب دانش‌آموز برای دیپلم محیط‌بانی داریم.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1266765

مهمترین اخبار ایران و جهان: