نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 13:46

کرم ضدآفتاب ایرانی بهتر است یا خارجی؟

یک متخصص بیماری‌های پوست و مو گفت: کرم ضدآفتابی را باید انتخاب کرد که با پوست و هزینه خانوار سازگاری داشته باشد، خوشبختانه طی سال‌های اخیر تنوع ضد آفتاب‌های ساخت داخل و همچنین کیفیت آن‌ها خیلی بالا رفته و جایگزین بسیار مناسبی هستند.

علی ابراهیمی، متخصص بیماری‌های پوست و مو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار کرد: نور آفتاب نقش موثری را در آسیب‌های وارده به پوست دارد.

وی آسیب‌های وارد به پوست بر اثر آفتاب را در دو نوع تشریح کرد و افزود: آسیب اول به صورت کوتاه مدت و یا سریع‌الظهور است بدین صورت که فرد در معرض با نور خورشید، آفتاب سوختگی پیدا می‌کند یا به دلیل حساسیت‌هایی به نور آفتاب، قسمت‌هایی از پوستشان مثل پشت دست و صورت قرمز و خارش پیدا می‌کند و یا لکه‌های پوستی ایجاد و یا لکه پوستی از قبل موجود تشدد می‌شود.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو در توضیح نوع دوم تأثیر آفتاب روی پوست، گفت: تأثیراتی است که در طولانی مدت ایجاد می‌شود یعنی فرد وقتی در سال‌های طولانی در تماس با آفتاب قرار دارد و محافظت خوبی از پوست انجام نمی‌دهد به مرور پوست دچار تغییراتی می‌شود که یکی از شایع‌ترین آن‌ها چروک‌های پوستی است البته همه با افزایش سن دچار این تغییرات می‌شویم اما قسمت‌های که در معرض آفتاب قرار دارد بیشتر و زودتر دچار چروک می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از شایعه‌ترین آثار نور خورشید روی پوست لکه‌هایی است که روی پوست صورت در ناحیه پیشانی، سر گونه‌ها و بینی ایجام می‌شود این ضایعات عموما پیش‌رونده هستند و در تماس طولانی با آفتاب ایجاد و گسترش می‌یابد. بارداری، مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری و تغییرات هورمونی بدن روی اینگونه لکه‌ها تأثیر دارد.

وی ادامه داد: دیگر معضلی که بر اثر تماس طولانی مدت با آفتاب ایجاد می‌شود «سرطان‌های پوست» است که بیشتر در افرادی با شغل‌های در محیط باز دیده می‌شود. 

ابراهیمی با توصیه به افراد دارای پوست سفید و روشن به لحاظ مراقبت بیشتر؛ در خصوص راه‌های محافظت از پوست، گفت: استفاده از ضدآفتاب نقش مهمی در پیشگیری از ضایعات پوستی بر اثر آفتاب دارد.

وی ادامه داد: افرادی که برای ساعتی در معرض نور خورشید هستند؛ توصیه می‌شود ضمن استفاده از لباس مناسب، کلاه و عینک از کرم ضدآفتاب هم استفاده کنند تا آفتاب کمتر به پوست آن‌ها برخوردی داشته باشد.

وی با تأکید بر استفاده از کرم ضد آفتاب به صورت مداوام و منظم و از همان دوران کودکی، افزود: نور آفتاب برای ویتامین دی (D) و ساختن کلسیم در بدن ضروری است، ولی به هر حال بدن در تماس آفتاب میزان کافی ویتامین را جذب و ویتامین‌های که استفاده می‌کنیم اکثرا حاوی ویتامین D است، بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب مشکل خاصی در جذب این ویتامین ایجاد نمی‌کنند.

وی در پاسخ به سئوال کدام اس.پی.اف از همه بهتر است؟، اظهار کرد: SPF یا فاکتور حفاظتی ضد آفتاب در واقع نشان دهنده این است که یک ضد آفتاب تا چه اندازه می‌تواند از پوست در برابر آفتاب سوختگی (که اشعه‌های UVB عامل آن هستند) محافظت کند. در واقع اس.پی.اف فاکتوری است که به کمک آن می‌توانید قدرت محافظت ضدآفتاب‌های مختلف را با هم بررسی کنید.

وی خاطرنشان کرد: اس.پی.اف بین ۳۰ تا ۵۰ کفایت می‌کند؛ از ۵۰ به سمت ۹۰ و ۱۰۰ اگر اس.پی.اف خیلی بالا رود باید از مواد بیشتری در کرم استفاده شود که ضمن افزایش قیمت ممکن است در افراد به دلیل استفاده از تعداد مواد بیشتر، حساسیت‌هایی را نشان دهد. 

ابراهیمی در توضیح نوع ضد آفتاب خارجی بهتر یا داخلی، گفت: کرم ضد آفتابی را باید انتخاب کرد که با پوست و هزینه خانوار سازگاری داشته باشد؛ خوشبختانه طی سال‌های اخیر تنوع ضد آفتاب‌های ساخت داخل و همچنین کیفیت آن‌ها خیلی بالا رفته و تعداد ضد آفتاب‌ها زیاد شده و به اندازه کافی در برابر آفتاب محافظت ایجاد می‌کند، لذا ضد آفتاب‌های ایرانی اگر استاندارد بوده و از ترکیباتی که روی جعبه آن‌ها موجود است به همان میزان در آن‌ها وجود داشته باشد، جایگزینی بسیار خوبی هستند.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1200121

مهمترین اخبار ایران و جهان: