نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1402 - 13:52

همایش ملی آینده‌پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی برگزار شد

اردبیل- اولین همایش ملی آینده‌پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی با ارائه ۱۷۲ مقاله در اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دبیر علمی اولین همایش ملی آینده‌پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی پیش از ظهر چهارشنبه در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: در این همایش ۱۸۲ مقاله پذیرفته شد که از بین آنها ۱۷۲ مقاله با قضاوت ۱۸ داور به تأیید رسید که از بین آنها ۵۰ مقاله برگزیده امروز در ۲ نوبت صبح و عصر ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام سیف‌الله مدبر تصریح کرد: ما از ۵۰ نفر از هیئت علمی دانشگاه‌ها در این کمیته بهره گرفتیم تا شاهد برگزیده شدن آثار منتخب در قالب این رویداد باشیم.

وی گفت: از خردادماه سال گذشته مقدمات برگزاری این رویداد در دانشگاه محقق اردبیلی آغاز شد تا شاهد اجرایی شدن این رویداد در اردبیل با دعوت از اساتید برتر، دانشجویان و محققان حوزه‌های فقه، حقوق و علوم سیاسی باشیم.

دبیر علمی اولین همایش ملی آینده‌پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی با قدردانی از تلاشگران برگزاری این رویداد علمی افزود: قانون محور و اساس اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از بروز و ظهور آسیب‌ها و تهدیدها است وگرنه با مچ گرفتن و حبس انداختن نمی‌توان انسانی را مجازات کرد.

حجت‌الاسلام مدبر ماهیت قانون را توجه به مسائل آینده‌نگری در راه پیشرفت، اصلاح و به کمال رساندن انسان عنوان کرد و ادامه داد: قانون محور آینده‌نگرانه دارد و در فقه و حقوق نیز که بسترساز تدوین قانون است، در این زمینه به آینده‌پژوهی باید بها داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما اگر قانون و حقوق را بازدارنده به حساب نیاوریم، قطعاً راه به خطا بردیم و ماهیت قانون نگاه بازدارنده در رسیدن انسان به کمال واقعی است.

حجت‌الاسلام مدبر اضافه کرد: باید حرکت‌های ارزشمندی را با محوریت آینده‌پژوهی انجام بدهیم تا زمینه اعتلای علم و کارهای مؤثر در این حوزه به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: آینده‌پژوهی با تحلیل و برنامه‌ریزی متفاوت است و ضرورت دارد دانشجویان با آشنایی بیشتر با محوریت آینده‌پژوهی علمی و عملی بتوانند در این مسیر گام برداشته و اقدامات مؤثری را در پیشرفت جامعه انجام دهند.

حجت‌الاسلام مدبر در ادامه سخنان خود اظهار کرد: حتی وزارت علوم با آینده‌پژوهی می‌تواند رشته‌های غیرمفید را شناسایی کرده و آنها را به مرور از چرخه تحصیلات دانشگاهی حذف کند تا عمر و منابع کشور صرف تولید فارغ‌التحصیلان بیکار نشود.

دبیر علمی اولین همایش ملی آینده‌پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا در قالب چنین رویدادهایی بتوانیم کرسی‌های آینده‌پژوهی را در دانشگاه‌ها تقویت کرده و حتی زمینه راه‌اندازی مرکز آینده‌پژوهی را در دانشگاه محقق اردبیلی به شکل گسترده فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، در این همایش که در ۲ نوبت صبح و عصر در حال برگزاری است و مقالات برگزیده در حوزه‌های فقه، حقوق و علوم سیاسی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا محققان راهکارهای مؤثری را در این حوزه ارائه کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1202465

مهمترین اخبار ایران و جهان: