نیوز سیتی!
18 دی 1401 - 12:10

مأموریت "حاج قاسم" مؤثرتر از گذشته ادامه دارد

رئیس گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام گفت: دار سلیمانی پایان نیافته بلکه با توان‌های الهی و این بار از آسمان بر سر دشمن می‌کوبد و جامعۀ اسلامی به ویژه ملت ایران را نصرت می‌کند تا زمینۀ ارتقای معنویت آنها را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدهادی همایون، در مراسم بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی با عنوان «قهرمان؛ زمینه و زمانه شهید حاج قاسم سلیمانی» که در سازمان رسانه‌ای اوج برگزار شد، یکی از کلان‌ترین مفاهیم اجتماعی را مفهوم «امت» نامید و اظهار داشت: در مفهوم امت حرکت جامعه به‌صورت کاروانی به مقصدی روشن است. این امت ذیل حقیقتی به نام امام شکل می‌گیرد.

همایون در ادامه افزود: در آیه‌ای از قرآن می‌خوانیم «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ»؛ یعنی در روز قیامت هر انسانی را با امامش صدا می‌زنیم. ما اولین ثمرات این حرکت کاروانی در امت اسلام را در قالب انقلاب اسلامی مشاهده کردیم. حرکت کاروانی انقلاب در چرخۀ تمدن نوین اسلامی و در راستای برنامه‌های خداوند قرار دارد. در این حرکت کاروانی بود که افراد رشد یافتند و زمینۀ رشد دیگران را فراهم آوردند. سردار سلیمانی شاگرد این مکتب بود.

وی شهید را مفهومی وسیع و مؤثر معرفی کرد و گفت: شهدا در زندگی مادی خود قابل الگوبرداری هستند و در زمان شهادتشان مأموریت خود را این بار از آسمان پیگیری می‌کنند. با نظام شهادت، انسان‌هایی که  ذیل نظام اسلامی تعریف می‌شوند، در مقام بالاتری از لحاظ رتبۀ معنوی قرار می‌گیرند و هزاران برابر مؤثرتر از آن زمان که حیات مادی داشتند عمل می‌کنند و می‌توانند اثرگذار در زندگی اجتماعی ما باشند. وقتی خداوند می‌فرماید شهدا زنده‌اند «عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون» هستند، یعنی نزد خدا روزی داده می‌شوند، این روزی همان رزق معنوی است و ثمرۀ آن دستگیری از امت اسلامی.

رئیس گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ادامه داد: با این منظر، هر شهیدی مأموریتی از جانب خداوند دارد و خداوند دست او را برای اثرگذاری باز گذاشته است، چرا که او زنده‌تر از گذشته است؛ لذا سردار سلیمانی پایان نیافته بلکه با توان‌های الهی و این بار از آسمان بر سر دشمن می‌کوبد و جامعۀ اسلامی به ویژه ملت ایران را نصرت می‌کند تا زمینۀ ارتقای معنویت آنها را فراهم کند. اگر ما گاهی حضور این شهید بزرگوار را در بین مردم آن هم در فضایی از معنویت احساس می‌کنیم، از این باب است.  

همایون با اشاره به اینکه با استفاده از الگوی شهدایی مثل حاج قاسم می‌توانیم به ارتقای سبک زندگی یاری برسانیم، گفت: شهدا همان موقع که زنده هستند، کاملاً قابل الگوبرداری هستند. ما می‌توانیم زندگی شهیدانه داشته باشیم و این سبک از زندگی را با ابزار هنر در بین مردم وارد کنیم.

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 962565

مهمترین اخبار ایران و جهان: