نیوز سیتی!
03 بهمن 1401 - 13:24

31 هزار هکتار دیم‌زار در چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال جاری طرح جهش تولید در دیم‌زارها با سهمیه 30 هزار هکتاری در استان مورد توجه قرار گرفت و تا امروز 31 هزار هکتار زیر کشت این طرح رفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سیروس بیک‌بکان صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: در سال جاری طرح جهش تولید در دیم‌زارها با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با سهمیه ۳۰ هزار هکتاری در استان مورد توجه قرار گرفت که تا به امروز ۳۱ هزار هکتار زیر کشت این طرح رفته است. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۲۲ هزار هکتار از این سطح گندم، ۶ هزار هکتار جو، حدود ۷۰۰ هکتار نخود و ۷۰۰ هکتار عدس است، افزود: بذر مورد نیاز کاشت ۴۰۰ هکتار علوفه دیم در سال جدید تهیه شده است. 

وی بیان داشت: هر ساله بخشی از زمین‌های آیش به صورت بایر می‌ماندند که با این طرح زمین‌های بایر زیر کشت علوفه دیم می‌رود که هم به تقویت زمین و هم به تامین علوفه کمک می‌کند.

بیک‌بکان ادامه داد: ۱۲ هزار هکتار از این سطح گندم و جو تحت پوشش بیمه قرار گرفته است البته برخی از کشاورزان محصولات خود را خارج از این طرح بیمه کردند لذا می‌توان گفت آمار محصولات بیمه شده در استان بیشتر از این رقم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان توضیح داد: قصد داریم در کل مزارع دیم یک سال در میان کشت علوفه انجام دهیم که در راستای همین امر سال جاری ۷۹ پرونده به بانک معرفی شده و تا کنون به ۳۵ پرونده وام پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه به هر پرونده ۱۰۰ میلیون تومان وام ۴ درصد تخصیص داده شده است، افزود: در سال جاری قرار است ۳۱ دستگاه کشت مستقیم تحول خوبی در مزارع دیم ایجاد کند همچنین در سال آینده ۴ دستگاه زیرشکن، یک دستگاه سم‌پاش، یک دستگاه موهر و یک دستگاه پهپاد برای مبارزه با علف‌های هرز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۶

منبع: فارس
شناسه خبر: 992665

مهمترین اخبار ایران و جهان: